Hemmet iFokus

Hemmet

Etiketter: problemlösning-och-frågorvatten-värme-sanitet-ventilationradon-mögel-ohyra-buller-störningarfuktmögel
Läst 115 ggr
Lona
1

Fukt i lägenheten

Min lägenhet är i källar/sutterängplan och nu har jag fått ganska stora problem med fukt inne. Min hyresvärd är bortrest och jag skall naturligtvis ta upp detta med honom så fort han kommer hem men vad kan jag göra tills dess?
Fukten kommer främst underifrån, jag har klinkergolv.
Jag har tagit bort mattorna, både för att det skall ventileras bättre och för att de blir fuktiga.
Har skaffat en "torrboll", ingen aning om den verkligen har någon effekt men den drar till sig en del fukt i alla fall.
Jag tror inte att det luktar illa här inne, åtminstone inte så mycket att det märks.
En del textilier känns lite fuktiga och ofräscha. Jag har skickat hem dem till mamma för tvätt och förvaring tills problemet är löst.

Jag har ett ventilationssystem men vet faktiskt inte hur mycket nytta det gör. Kan det hjälpa att sätta på lite varmare tilluft eller gör det bara att luftfuktigheten ökar inne?
Öppna och vädra eller blir det ännu värre nu när det är som ett våtvarmt omslag ute?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Caeli
1

Du känner inte någon som har en avfuktare som du kan låna?

Hade alltid problem med fukt i källaren på sommaren när värmen inte var på. Kunde samlas vatten på golvet och speciellt textilier fick en unken doft. Sedan skaffade vi en avfuktare som själv går igång vid en viss luftfuktighet. Inga problem efter det.

Tror att det skulle hjälpa med värme men är ju inget kul när det är så pass varmt ute. Vill du kolla hur hög luftfuktigheten är, finns det enkla "mätare" att köpa på tex Biltema.

Sindri
1

En avfuktare är nog din bästa hjälp nu. Vi bor i hus med källare och halva sommaren är det fuktigt och kallt därnere (vilket vi just nu njuter av!), men en avfuktare gör susen. Vi har en billig från Clas O och den gör sitt jobb.

Lona
1

Åh, det låter ju ändå rätt lovande. Jag har gått och inbillat mig massa scenarion där de tycker att det är lättare att bli av med "problemet" genom att säga upp hyresgästen än att fixa fukten. 😄
(De måste förstås göra något i vilket fall, även om ingen skulle bo här så mår ju inte huset bra av fukt.)
Mycket möjligt att husägaren har någon form av avfuktare i sina gömmor.👍 🙂

Sindri
2

Att det blar så där beror på att marken fortfarande är kall och när den möter den varmare inomhusluften så bildas det kondens, Precis som är du tar ut något från kylskåpet när det är riktigt varmt inne.
På sensommaren och hösten när kylan kommer är det ombonat i vår källare för då är marken uppvärmd.

Lona
1

Tack för era svar!
Nu har jag pratat med min hyresvärd som gav mig lite instruktioner hur jag skulle göra med ventilationen tills han kommer hem om nån vecka. 👍 🙂