Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettervatten-värme-sanitet-ventilationmögelfukt
Läst 145 ggr
johan
2

Mögelrisk i källare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har under våren oroat mig en del för risk för mögel i en källare. Jag har ett antal sensorer för temperatur och luftfuktighet som bitvis rapporterar höga nivåer av luftfuktighet.

Jag började läsa mer och hittade en rapport om risk för mögelbildning vid olika temperaturer och luftfuktighet.

Jag visste inte att det var så olika vid olika temperaturer tidigare, så jag delar en graf jag gjorde.

Grafen visar hur hög eller låg risk det är för att mögel börjar växa. Risken ökar också ju längre tid man har en viss luftfuktighet.

Nästa steg blir att försöka få till en automation som kan starta och stoppa luftavfuktare vid rätt tillfällen för att blir av med fukt, men utan att använda onödigt mycket energi.

Mvh // Johan

Lona
0

Jag fattar ju att det skiljer från hus till hus beroende på byggmaterial etc men hur mycket påverkas klimatet i källaren av temperaturerna ute?
Det har blivit betydligt fuktigare här inne (bor i källar/sutterängvåning) sen värmen slog till, antar att det blir någon slags kondens?
På vintern har jag ju dessutom värme från elementen som jag antar "torkar ut" mer än värme som kommer utifrån?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Niklas
1

#0: Luftavfuktare brukar ha inbyggd fuktmätare som startar och stoppar när det behövs. Välj en med möjlighet att ansluta avrinning. En med endast tank kommer att bli full snabbt.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
1

#2: Ja, det har jag, men man ställer in en relativ luftfuktighet. Den är oberoende av temperatur.

Slang med avrinning absolut krav när det är ett fritidshus som står tomt fler veckor än det används på ett år.

Mvh // Johan

Niklas
1

#3: Spelar temperaturen så stor roll då om du sätter gränsen kring rekommenderad luftfuktighet och inte nära gränsen för mögeltillväxt?

johan
1

Fast om jag ställer in den på t ex 70%, kommer den gå dygnet om större delen av året och dra massa el. 6 kwh per dag för ena luftfuktaren och hälften för den andra.

Blir ganska dyrt över tid med skånska elpriser.

Mvh // Johan

• Redigerat 2022-06-28 20:49 av johan
Caeli
0

Vi skaffade avfuktare för några år sedan och har nu en luftfuktighet i källaren på ca 55-60%. Väl värt pengarna (både inköpskostnaden och elen) att slippa fuktiga partier på golvet och unken doft. Dessutom mår ju huset mycket bättre.

Tillhör också elområde 4.

Niklas
0

#5: Är det så stort utrymme som är fuktigt?

Pyttelite
0

Hur hög luftfuktighet är det i källaren om grafen börjar på 70% är det ganska fuktigt.

Vad är det för enhet på risk? Är det veckor?

Det finns ju luftavfuktare som du kan styra via wifi och säkert ett fiffigt program.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

johan
0

#8: Ja, risken är att det håller en viss nivå under 4-8 veckor eller mer än 8 veckor.

En av mina luftavfuktare är enkel att slå på och av med en smart plugg. Den andra startar dock inte igen om man bryter strömmen och slår på strömmen igen.

Mvh // Johan

Niklas
0

#9: Går det att ställa ner effekten i stället för att stänga av luftfuktaren helt, och på så sätt behålla kontrollen över den på avstånd?

johan
0

Den som går att bryta och aktivera strömmen på har två fläktlägen och ett helt godtyckligt min och max för fuktighet.

Den andra kan man ställa in önskad luftfuktighet på och den drar också mindre ström.

Mvh // Johan