Vad gör ni först när vissa saker händer?
Jag hade satt igång den gamla tvättmaskinen och när jag skulle ta tvätten för att hänga ut den, såg jag att maskinen hade slocknat, tvätten var visserligen tvättad, men knappat sköljd. Huset var strömlöst.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag skriker "Äääääääälskling, du måste fixa" ända till han kommer.
Jag blir helt handlingdsförlamad. Jag är övertygad om att jag hade brunnit inne för att inte kunnat ta beslutet att fly, för tänk om det var bättre att inte göra det.
Jag kontrollerar jordfelsbrytaren i första hand och därefter proppskåpet.
Är det däremot storm ute så avvaktar jag och tar för givet att det är ett träd som lagt sig på ledningen någonstans.
Jag går in i problem-lösar-läge.
Typ, är hela huset strömlöst? Är det mörkt hus grannarna? Är det endast tvättmaskin? Är även torktumlaren som är på samma säkring död? Är allt på samma fas dött?
När man kollat av detta är det rätt uppenbart om det är utanför huset, jordfelsbrytare, en huvudsäkring på en viss fas, en enskild säkring, eller tvättmaskinen som gått sönder.
Om slutsatsen är att tvättmaskinen är felet blir det jobbigare. Då skulle jag testa att dra ut strömmen så den får boota om sig. Är den ändå död hade jag fått fundera på om det är reparation eller ny maskin som gäller. Det skulle helt bero på hur gammal maskinen är och hur mycket mer energisnål en nyare maskin skulle kunna vara.
Mvh // Johan
Är det strömlöst eller att vattnet har försvunnit så går jag nog in på nätet i första hand för att kolla lokala nyheter och grupper på FB som rör vårt område för att se om det finns någon information.
/Maria
#2 och #3 Jag gillar era fina förslag. Jag började med att försöka ringa grannen, men det gick inte med den "fasta" telefonen, så jag fick använda den mobila. Då konstaterades att det var bara mitt hus som var strömlöst, så nästa steg blev jordfelsbrytaren och det löste problemet med strömlösheten, så idag får jag beställa hem en ny tvättmaskin. Den är så gammal, så det är det enda kloka att göra nu. Tack för era fina svar. (säkringarna till tvättmaskinen hade inte lösts ut.)
Jag gör som #3 härommorgonen så fick vi plötsligt strömlöst.Först trodde jag att det var strömavbrott men sen såg jag att det lyste hos grannen så då var det bara att vippa på jordfelsbtytaren sen hade vi ström igen.
Stolt ägare till tre La permer
Är det tvättmskinen som inte tvättat/tömmt sig så kollar jag filtret.
Stolt ägare till tre La permer
#5: Om det är en gammal maskin, så kan du nog spara en del energi över tid på att ha en nyare. Både tvättmaskin och torktumlare har blivit mer energieffektiva senaste åren. Speciellt torktumlare med värmepump är en stor förbättring.
Vem vet, det kanske kan spara dig flera kronor i elkostnad för varje tvätt.
Mvh // Johan
Jag har beställt en ny maskin. Lite över 7000 hemkörd inkörd och den gamla bortforslad. 5 års garanti. Från ett företag, som levererat många av våra grejor under de senaste 40 åren. Jag ringde och sa vad jag behövde.
Så skönt att få det gamla bortkört på en gång.
Mvh // Johan
#10 Jo, jag betalar gärna för att göra det enkelt för mig.
Det händer inte ofta att jag får strömavbrott, men sist det hände slocknade TV:n när jag satt i soffan. Det första jag gjorde var att kontrollera de digitala klockorna och kylskåpet, dvs det som alltid är inkopplat. Det var släckt. Sprang ut på gatan och kollade om grannarna hade ström, vilket de hade. Då skulle jag kolla om proppen hade gått - kom in till en massiv vattenläcka på samma vägg som proppskåpet. Då var det i alla fall inga frågetecken kvar :) ringde hyresvärdens jourlinje och hantverkarna var snabbt på plats. Både läckan och strömavbrottet åtgärdades inom några få timmar.
Vi har relativt ofta strömavbrott för att säkringar går. Jag gör som #2, kollar jordfelsbrytarna och sen säkringarna.
Gör likadant som #3.