Hemmet iFokus

Hemmet

Etiketter: problemlösning-och-frågorvitvaror-och-husgeråd
Läst 189 ggr
Lona
0

Konstig mikrovågsugn?

Jag har ett restaurangkök inklusive en super-mikrovågsugn på 1500 W men den funkar inte som en vanlig mikro?
En del porslin och annat blir rejält varmt i den utan att det är maten som har värmt upp det, så att man nästan bränner sig.
Det gäller inte alla grejer men tex vanliga tallrikar som brukar funka i mikro.
Jag har faktiskt inte kommit på vad det är som gör att en del porslin blir så varmt, det knäpper även lite i det som av inre spänningar eller något. Detta gäller även om man inte kör den på maxkapacitet utan även på 750 W.

Vad kan detta bero på och vad är egentligen ok att använda i den och inte? (Det är inte metall i eller på porslinet.)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2022-05-02 18:07 av Niklas
Syntium
2

Tror inte din micro är speciell, så har alla jag haft funkat 😊

Internet säger att det kan bero på att tallriken inte är microsäker eller att den är gammal och behöver bytas ut. De funkar ju så att de får vattenmolekyler i gungning och på så vis skapar värme men om det är tallriken och inte maten som blir varm så kan det vara för att det är fel frekvens på mikrovågorna.

"I'm too old for this shit."

Syntium
1

Så om det är så att det är för att det är fel frekvens på mikrovågorna, "gammal" kan jag tycka att de inte har särskilt lång livslängd 🤔

"I'm too old for this shit."

sp0ngeb0b
1

Jag tycker alltid att porslinet (eller glasmatlådan, beroende på vad jag använder) blir rejält mycket varmare än maten. Ibland blir skålen så varm att jag inte ens kan ta i den, medans maten bara är ljummen. Jag har en helt vanlig micro. När jag köpte nya tallrikar (inte billighets utan ett halvdyrt märke) blev det bättre, men nu, kanske ett år efter, är det precis likadant igen och jag tvivlar på att det är porslinet som blivit för gammalt. Har ingen aning vad det kan bero på, men jag kör på bara, och använder grytlappar vid behov. :)

[Devya]
0

Jag upplever samma sak och vi har en helt ny inbyggd mikrovågsugn, så jag tror faktiskt inte att något är fel på din mikro.

Jag tror sen att om tallriken knäpper och har sig så är den inte lämplig för att använda i mikron. Jag använder inte sådana tallrikar i mikron som jag märker har för sig en massa ljud.