Smartaste sättet att kapa ved
Hur kapar ni stockar ni ska göra ved av? Handsåg? Motorsåg? Särskild vedkap? Annat?
Vi har ett förråd av torkad okapad ved. Det består av drygt meterlånga tallstockar som är omkring 3 decimeter tjocka. Bensindriven motorsåg känns inte särskilt miljövänligt. Handsåga tror jag är för långsamt. Vill gärna ha förslag. 🙂
- Redigerat 2022-02-15 15:20 av Niklas
Snabbkurs i karate kanske? 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Eldriven motorsåg kanske?
LCHF-arkivet, med över 1000 goda och hälsosamma lchfrecept.
Motorsåg, om du inte hyr en maskin kostar kring 1500-2000 kr dygnet.
El motorsåg har vi använt.Sen lånar vi grannens vedklyv.
Stolt ägare till tre La permer
Niklas du skriver förråd, men hur många stockar är det. För det är väl, åtminstone för mig, det som avgör vad jag skulle använda. Du skriver även att de är meterlånga. Det betyder att det bara blir 3 eller 4 "snitt" för att få passande längd.
Om du kan arbeta i stort sett lika bra med båda händerna så kan du ju växla att såga med högra och vänstra och på det viset blir det inte så jobbigt för armarna.
Visst för hand blir väl långsammare, men personligen skulle jag använda en bra fogsvans.
.
Just för tillfället vill jag undvika handsåg. Jag har tennisarmbåge och är på bättringsvägen, men vill undvika större belastning på armen tills det är helt bra. 🙂
Jag gissar att det kan vara runt 20 stockar. Tre snitt per stock är nog rimligt.
Om det är en syssla som återkommer - fler stockar i framtiden - så hade jag investerat i en vedkap.
#7: Det låter som en intressant långsiktig lösning. Jag tittade lite på såna nyss. De tycks vara väldigt dyra om de ska klara av normaltjocka stockar. De flesta klarar bredder under 20 centimeter diameter.
Förmodligen tar jag fram motorsågen för att klara av det den här gången. Kanske måste jag bygga en ny sågbock för att kunna jobba i en bekväm arbetsställning.
Tack för alla tips! 🙂
Niklas #6 trist att höra att du har problem med armen. Då har jag inget förslag som man kan göra manuellt för allt jag kan komma på så behöver man båda armarna även om belastningen ligger mer på ena än den andra.
När det gäller långsiktigt så är väl frågan hur ofta det förekommer. Även om du får hem 20 åt gången så måste du väl inte ta alla 20 vid ett och samma tillfälle utan kan ta några/någon då och då och då funkar ju fogsvans, ja förutsatt att armen blir bra.
För egen del så undviker jag köpa maskiner (eller annat) som bara blir använt ibland. Då gör jag det hellre manuellt eftersom maskiner mest blir stående oanvända och bara tar upp plats. Om det är nåt enstaka tillfälle per år eller nåt sånt så kanske det är bättre att hyra.
.
- Redigerat 2022-02-19 02:43 av annia1
#8: Det finns en ganska stor begagnatmarknad för den här typen av maskiner också.
Niklas nu är tråden några månader gamla så du kanske redan fixat det.
Sen innan förslaget, du skrev att du hade en motorsåg och att stockarna var ca 3 dm. Så kanske inte aktuellt.
Men jag såg en annons på facebook om en mini motorsåg. Sökt på nätet och det finns andra sidor. Ordinarie priser varierar stort.
Den jag såg på facebook finns tydligen i frankrike. Men det står att den ska klara "oavsett diameter". Går att köpa till extra batteri och skärpningsverktyg och extra kedjor.
https://svalgen-se.com/products/mini-elektrisk-motorsag-hog-prestanda
Andra sidan jag länkar till vet jag inte vart den finns. Första intrycket är svenskt, men läser man recensionerna så verkar det vara amerika. Ser inte att det går att köpa till skärpningsverktyg, men finns en som har två batterier. Ser ut som det kan medfölja en extra kedja.
https://www.lyckrea.se/pages/saker%C2%AE-mini-motorsag
Sen den sida jag fick upp som träff på amazon där finns det flera andra. Inte tittat på de olika dom har om det går att köpa till extra på dom.
https://www.amazon.se/Mini-motors%C3%A5g-sladdl%C3%B6s-elektrisk-uppladdningsbart-besk%C3%A4rningssax/dp/B08QRJBRFQ
Jag kommer nog själv skaffa en sån, för den verkar praktisk bla där det är svårt att komma åt med fogsvans och är det många grenar så blir den snällare åt armarna. Liten så det går att använda en hand och sen är den batteridriven.
.
#11: Vi har en Husqvarna motorsåg. Tror det är ungefär den här:
» Husqvarna 435 II motorsåg | Husqvarna SE
Den kan lätt göra jobbet, men är dels ganska tung och dels väldigt ljudlig. 🙂
Niklas #12 jag gissade att det var en sån. En sån blir aldrig aktuell för min del. Skulle inte ha nån nytta av den storleken, dessutom som du säger tung. För tung/otymplig för mig som har problem med kroppen.
Nu har jag ju ingen aning om hur bra den där lilla är. Men enligt bilder jag sett så kan man använda den med en hand och bilder där det syns en person så inga hörselskydd.
.
#13: Jag gissar att de i och med sin storlek är för besvärliga att använda till större mängder ved.
Niklas #14 jag har ingen aning om vad dom små faktiskt klarar av. Men tittar man på bilderna som finns i länken så ska den klara en hel del.
https://www.lyckrea.se/pages/saker%C2%AE-mini-motorsag
Men finns ju ett talesätt. Allting går att sälja med mördande reklam. Så fina bilder säger inte nödvändigtvis sanningen.
Men ska man göra mycket på en gång så bör man nog åtminstone ha två batterier så man kan växla utan att behöva ladda. Ett batterier ska tydligen räcka till två timmar.
.

#15, läser man manualen klarar den bara grenar upp till 3 inches, eller runt 7,5 cm. Den skulle alltså vara alldeles för klen för stockar upp emot 30 cm. Tror den hade varit utmärkt för trimning och beskärning, men som vedkap är den nog väl liten.
oh-la #16 vart hittar du manual. Jag har kikat nu, men hittar ingen.
Men är det bara 7,5 cm så ja då går det nästan lika fort med vanliga sågen på den diametern. Och smalare än så så har jag en bra grensax.
.
- Redigerat 2022-09-17 18:40 av annia1

Finns ett par personer på YT som går igenom sågen, ink manualen, och då är det 3 inches man pratar om. Man pratar också bara om den som ett "pruning tool".skulle alltså inte tänka mer än att den funkar att beskära med.
oh-la #18 ja stämmer det så är det väl det som jag sa i #15. Att allt går att sälja med mördande reklam, så fina bilder inte nödvändigtvis säger sanningen.
Det är ju synd att inte manualen finns med på sidorna där man kan köpa den, för det är ju på dom sidorna jag letat.
.
- Redigerat 2022-09-18 02:13 av annia1