Inredning sovrum, fina och billiga tips?
Hej!
Idag har dom varit här i vår hyresrätt och målat i sovrummet, och imorgon är det dags för ny tapet. Jag och barnet valde tillsammans, och det blev mörkblått.
Jag hade gärna bytt ut allt och köpt nytt, men nu har jag tyvärr inte den ekonomiska möjligheten.
Barnet har en sagolik vitbetsad hussäng, och sängen vi båda sover i tillsammans är en 180 säng (2 ihopsatta 90 sängar).
Stora sängen ska bytas ut till en 140 så småningom då vi inte har behovet av större, och iom att vi enbart har 1 sovrum så blir det ingen plats över till annat då ena väggen fylls utav inbyggda garderober.
Helst hade jag inrett med guld till mörkblått, men nu får det alltså bli vitt och silver.
Undrar om ni har lite tips på fina inredningsdetaljer? Vi älskar sagotema och djur (ja, även mamman ;) )! Hade gärna fyllt väggarna med exempelvis Mrs. Mighetto, men prioriterar inte att handla svindyra posters för tillfället.
Alla tips tas tacksamt emot, från sängar till minsta lilla prydnadssak!
När det gäller prydnadssaker säger jag åk runt till loppisar just prydnadssaker brukar de ha i överflöd. Bästa priserna brukar man dock hitta i de loppisar som ine hör till ex. stadsmissionen, PMU, Erikshjälpen de har på sistone höjt priserna rejält. Jag brukar mera handla hos såna som brödet och fiskarna, ge för livet och andra loppisar som hör till kristna föreningar där man inte tar överpriser för vem vill betala mer för en IKEA grej än vad IKEA tar. +I riktigt små loppisbodar där ägaren står bakom kassan kan man även ofta lyckas förhandla sig fram till ett paketpris ifall man köper flera saker.
#1: Tack Åsa :) Tycker som du nämner att många ställen tar såna överpriser.. Tyvärr här i stan är det nog bara såna loppisar, eller så är grejerna i uselt skick på den jag varit på som inte tgör det Jättetråkigt är det faktiskt. Vet att vi har några såna små loppisar ut på landet, så får kolla om jag har någon familjemedlem som har lust att åka då jag inte har körkort själv ;)
Tack snälla för tipset!
Växter tycker jag är en viktig bit av inredningen i ett rum. I fönsterkarmen, hängande i ampel, stående på en hylla eller på golvet (om det finns plats).
Stora växter är riktigt dyra så köp istället som småplantor eller så har du kanske någon vän/släkting som du kan få sticklingar av.
Belysning tycker jag också är viktigt i rum och då tänker jag inte på taklampor utan smålampor av lika slag. Det kan vara i fönstret, golvlampa, vägglampa osv.
/Maria
#3 #4 : Jag håller med er båda! Är tyvärr svårt att få till sånt som inte sitter tillräckligt högt för att 3-åringen inte ska kunna nå.. Så golv och fönsterkarm går helt bort.. Men på hyllor funkar absolut, så tack! :)
#5 Du kan ju också ha spotlights som går att rikta.
/Maria