Hemmet iFokus

Hemmet

Etiketter: trädgård-och-växtervitvaror-och-husgeråd
Läst 315 ggr
Niklas
2

Bra vattenkanna för inomhusväxter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en vattenkanna som rymmer omkring två liter och det är för lite. Vid varje vattning måste vi gå många vändor innan alla växter är nöjda.

Jag tror att den behöver rymma åtminstone 4 liter. Vår nuvarande har en smal pip så det är enkelt att hälla i självvattnande krukor. Det är viktigt att inte kannan i sig väger för mycket eftersom den blir tillräckligt tung ändå. Helst kanske den ska ha ett handtag uppåt så att man kan bära den som en hink och inte behöver balansera hela vikten i handen. Jag tycker inte att en vattenkanna ska behöva kosta skjortan. 🙂

Är det någon här som har en vattenkanna för inomhusbruk som ni är nöjda med? Eller ännu hellre en gör-det-själv-lösning som fungerar bra.

Jag har tittat en del på nätet och tycker det är svårt att hitta.

[Foto av The Creative Exchange på Unsplash]

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Beautiful, free images and photos that you can download and use for any project. Better than any royalty free or stock photos.
  • Redigerat 2022-05-03 08:54 av Niklas
Sindri
2

Vi har 2 st 2-liters som är köpta på Ica Maxi, men de verkar inte finnas kvar i sortimentet.
Det är lättare att handskas med och bära två små än en stor 4-liters. Viktigt är att pipen är lite böjd framåt så det inte skvätter. Det brukar de inte vara på större kannor som är avsedda för utomhusbruk.
Här är några alt. som jag själv skulle kunna satsa på.
https://www.plantigo.se/plantera/vattenkannor/vattenkanna-plast-2l.html
https://www.blomsterlandet.se/produkter/tillbehor/bevattning/vattenkannor/vattenkanna-nyby-37138/
https://www.jula.se/catalog/tradgard/bevattning-och-dranering/bevattning/vattenkannor/vattenkanna-011685/

Vattenkanna plast, 2L hittar du hos Plantigo. Handla enkelt i internetbutiken, snabb leverans och säkra betalsätt.
  • Redigerat 2021-09-09 14:50 av Sindri
Vixxen
3

Fyller några 2-liters PET-flaskor med vatten som får stå och bli rumsvarma. Perfekt att vattna med!

• Redigerat 2021-09-09 15:30 av Vixxen
Niklas
0

#2: Det blir inte så stor skillnad då. De måste fyllas lika många gånger som vår 2-literskanna. Det är just det där att gå fram och tillbaka och fylla på hela tiden jag tycker är tråkigt. Det blir sex eller sju vändor per vattning trots att vi inte har många växter.

#1: Tack för tipset om pipen. Det har jag inte tänkt på.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Caeli
1
Fasmov Vattenkanna plast 4 liter lätt vattenspruta vattning flaska för trädgård utomhus hus blomma bonsai växt (grön) : Amazon.se: Trädgård
Vixxen
1

#3: Ta med flaskorna i en tygkasse och ställ på lämpligt ställe under vattningsexkursionen!
Lättsamt genom att flaskorna har kork!

Sindri
0

För mig skulle det inte funka med tunga PET-flaskor, kan inte greppa så tjocka saker. En vattenkannas pip kan ju också nå långt in mellan blad som väller över kanten på krukan. Det är så förargligt när vatten hamnar på ett blad och rinner ner utanpå krukan.