Uppsägning av lägenhet
Kan någon hjälpa mig att tänka?
Jag ska säga upp min lägenhet och ska fylla i kontraktet och skicka tillbaka. Det står så här: På grund av denna dag träffad överenskommelse upphör kontraktet att gälla fr o m den (datum) till vilken dag hyresgästen förbinder sig att jämte husfolk ha avflyttat.
Ska jag skriva datumet då jag säger upp lägenheten eller datumet 3 månader senare. Har 3 månaders uppsägning.
Såvitt jag vet brukar man skriva de datum man säger upp lägenheten på.
Från det datum du skriver (brukar räknas from den första i närmast kommande månaden) så har du tre månaders uppsägningstid.
Om du säger upp idag; 21/8, så har du september, oktober och november på dig att flytta ut. Du ska alltså betala hyra för dessa tre månader också.
#2 så jag ska alltså skriva 31/8 om jag säger upp nu i augusti?
#3: Nej, skriv det datum det är den dagen du skriver under och skickar in uppsägningen.
Du kan inte skriva ett datum framåt i tiden.
- Redigerat 2021-08-21 16:46 av Vixxen
#4 ja ok men enligt hyresvärden ska jag skriva 30/11. Därför känner jag mig förvirrad..
#5: Då har hyresvärden fel. Läs mer i det här dokumentet:
https://www.hyresgastforeningen.se/globalassets/blanketter/uppsagning-av-hyreskontrakt.pdf
Lite mer info:
https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/avtal-och-juridik/dags-att-saga-upp-hyresavtalet/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2021-08-21 16:56 av Carmarino
#5: Konstigt! Det är så som det står i #6 dokument.
Skriv så här på blanketten:
Uppsägningsdatum 21/8
Senaste utflyttningsdatum 30/11
Då kan hyresvärden inte tjafsa.
- Redigerat 2021-08-21 17:00 av Vixxen
Fast jag ska i och för sig skriva ort och datum i rutan under kom jag på nu. Då blir det ju dagens datum.
#8: Skadar inte att skriva datum på flera ställen.
#7: ok var ska jag skriva det? Finns inga rutor att skriva i.. kan jag skriva det längst ner på pappret?
#10: Huvudsaken det står på blanketten!
Och kopiera eller scanna in den innan du skickar in den så du har kvar den så att säga.
- Redigerat 2021-08-21 19:34 av Vixxen
Om du kollar på det här dokumentet ser du var du skriver när hyresavtalet går ut och var du skriver datumet du säger upp avtalet.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#12: Trodde hon fått en blankett från hyresvärden, men det är ju bättre att använda den du hänvisar till.
#13 jag kollade på sista sidan i kontraktet och där står det jag skrev. Tänkte att jag skulle fylla i där och skicka in till hyresvärden. Men jag kanske kan fylla i en annan blankett?
#14: Borde gå bra!