Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 939 ggr
[Mia-45]
6

Vägs ände för Hyresvärd

Hej på er alla.
Ni som följt mej här inne med min hyresvärd vet ju att han inte är så speciellt begåvad.
Här har hänt ännu mer saker nu.
Ny granne som påtalat det jag med påtalat om. Detta ledde till att alla rören i huset spolades. Vilket ledde till en vattenläcka i en annan grannes förråd.
Fukt och mögelskador i källaren som pågått under flera års tid.
Den nya grannen drar igång detta med HV och säger att han måste fixa.
Inget händer…som vanligt.
Då går hon till Miljö & Hälsa på kommunen. De kommer och kollar källaren och så klart håller de med henne om att HV måste åtgärda.
Samma dag så skickar HV henne ett hotmail om att hon har gått till kommunen med detta så hon blir vräkt.
Hon har bara ett 1-årskontrakt tyvärr.
Och i detta kontrakt har han också myglat med vissa saker.

Hon går till HGF med detta och hon har rätt att bo kvar.

HV hade också sagt till henne att ventilationen är bra i huset. PYTTS!
De gjorde en OVK här förra sommaren HV och hans kompanjon. Detta protokoll godkände då kommunen.
Jag tänkte nu att det kan fan inte vara godkänt så jag ringer upp han som gjorde kollen i källaren.
Han säger då att den OVK:n de gjorde inte var godkänd och han skulle kolla närmare på det och återkomma till mej.
Vilket han gjorde dagen efter och sa att de ska göra en ny som är giltig.

HV hotar min granne ännu mer och är allmänt dum i huvet emot henne. Och sedan säger han att allt är Mias fel. Alltså mitt….Öhhhhh va????
Sköter man inte om huset så kan det väl rimligtvis inte vara en hyresgästs fel?

Nu är iallafall en godkänd OVK gjord. Och i min lägenhet finns ingen luft alls. Min var värst av alla här.
Underhållet är mycket bristande och han från kommunen sa att det var det jäkligaste han sett som tex badrummet.
Och det har jag ju sagt i flera, flera år men inget har hänt.

Så nu ska kommunen sätta press på HV med åtgärder som fixa källaren från vattenläcka, fukt och mögel.
I lägenheterna godkänd ventilationer och även säkert renovering av badrum och kök (det ska jag se till att det blir så).

Att en sådan här HV ens får fortsätta. Det undrar de med på Miljö & Hälsa och jag hoppas nu att de kan se till så fånen får näringsförbud.

Dels så ligger det ett ärende hos HN om en sketen tv-box till mej som HV inte vill införskaffa.

Jag har börjat söka mej om efter annat boende. Har eventuell ett på G men de kommer inte bli ledig förrän om kanske ett år.
Men det gör inget. Vi ska se till så denna HV får sota för allt han gör innan jag avflyttar.

Carmarino
1

Grattis! Håller tummarna för att han blir dömd och att huset tas över och tvångsförvaltas av någon som vet hur det ska göras. 👍

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vixxen
2

Hoppas du får flytta snart!

Niklas
0

Vad är OVK?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Mia-45]
1

#3: Obligatorisk ventilationskontroll.
Det åligger alla hyresvärdar att göra en sådan med jämna mellanrum.

Vixxen
2

#4: Och bostadsrättsföreningar.

MonicaLagerquist
0

Härligt att något är på G.

Stolt ägare till tre La permer

[Mia-45]
1

Han förtalar mej grovt har jag nu fått veta.
Säger till grannar och andra att jag inte etalar hyran, att jag är en jävla kärring som inte är nöjd med det han gör i huset (=ingenting), att jag är en nykter alkoholist men att jag haft stora alkoholprobem m.m.

Öhhh…vad f…n är detta???
Alkoholist när man bara dricker typ 1 -2 ggr per år?????
Så när den grannen flyttat som jag fått veta detta av så går jag till polisen med en anmälan.

Absolut inte OK att sprida lögner på detta viset enbart för att svartmåla mej inför grannar och andra.

Carmarino
1

#7: Han är ju riktigt sjuk. 😠

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Mia-45]
1

#8: Ja verkligen.
Han gör skillnad på folk och folk i huset med. En slipper betala för sina 3 månaders uppsägning medans en får betala sina 3 och dubbla hyror.
Det är så man kan gråta åt eländet.

Han har nu med blivit ålagd att fixa ventilationen inom 6 månader.
Mitt ärende om tv-boxen blir det sammantråde med Hyresnämnden 1:a sept.
Jag kan vara med via tele om jag vill men bara för att se hans min ska jag vara med personligen.
Det verkar som om de har annat de ska ta med honom också då. För inte tjyven åker HN ner från Jönköping för en sketen tv-box. Som vi dessuto kunde tagit via tele.
Tror han sitter ganska pyrt till vad gällande andra och annat med.

I början på augusti blir det dessutom en polisanmälan från mej med grovt förtal.
Min ena granne som då ska flytta kommer göra en anmälan för stöld då saker försvunnit från hennes förråd och det är bara hon och han som har nyckel dit.

Så han kommer snart att ryka känner jag på mej. Få näringsförbud. För till slut måste han nått vägens ände.

Carmarino
0

#9: Håller tummarna. 👍

MonicaLagerquist
1

Vilken soppa.Men hoppas att han åker dit ordentligt nu.

Tom
1

Det är märkligt hur det fungerar i sverige. Att idioter lagligt får hålla på så där.

91Marran
0

Hur har det gått för dig?

Mvh
Mig

[Mia-45]
1

Hej alla.

Det slutade med att jag flyttade!
Jag blev riktigt trött på han och hans tilltag. Bar sej ordentligt illa åt mot den nyinflyttade grannen som jag nu är kompis med.
Ljug, undanflykter, förtal m.m.

Det kom sej så av en slump bara att jag fick tag i en större 2:a i en villa med bara två lägenheter i.
Bättre miljö, gammal stil men iordninggort och välvårdat. Trädgård och ett bra kvarter att bo i.
Dubbel så dyrt men det är det värt för att få lugn och ro och en bättre hälsa nu utan fukt och mögel.

FRågan är om jag ska göra en polisanmälan på han för grovt förtal eller om jag bara ska låta saken bero. Bara släppa allt.

MonicaLagerquist
0

Orkar du så anmäl men jag förstår om du bara vill släppa det och gå vidare.

Carmarino
2

Tycker också du ska anmäla om du orkar, men ibland är det skönare att bara släppa det och gå vidare. Å andra sidan fortsätter han ju att trakassera övriga hyresgäster, men då kanske de kan anmäla honom istället.