Vad har man gardiner för?
När vi nyligen fick fönstren bytta i vår lägenhet var vi ju tvungna att ta ner gardinerna. När vi sedan skulle sätta upp dom igen kom vi på tanken: vad har man dom till egentligen?
Eftersom det var lite krångligt att få upp dom igen så struntade vi i dom. Vi har för övrigt redan från början inga gardiner i verkstaden och arbetsrummet. Det intryck jag får är att det blir mycket ljusare utan gardiner.
Att ha gardiner är det inte alla som har, jag tittade på en video om en Modelljärnvägsanläggning och där hade byggaren valt ett Nederländskt tema utan gardiner i husen, för man har inga gardiner i fönstren i Nederländerna.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag har oftast inte gardiner. En balkongdörr utan persienner har en för att skydda mot solblekning. Gillar också att det blir ljusare. Och har man en äldre bostad är det ofta vackra fönsterfoder, varför dölja dem?
Vi har inte haft gardiner sedan vi skaffade katt. En av katterna klättrade som en galning i gardiner och satt på stången som en kanariefågel.😃
Nuvarande katt skulle förmodligen inte bry sig men jag gillar inte gardiner längre. Har rullgardiner där det behövs.
/Maria
Haha, påminner mig om när jag bodde hemma på 60-talet och det var modernt med trådgardiner. Mamma satt flera kvällar i veckan och drog trådarna rätt efter kattens djungeläventyr.

Inga gardiner här heller! Byggde hus och flyttade in 2015, endast ett rum har rullgardin då solen går upp på den sidan. De andra sovrummen vätter mot nordväst eller norr. Ljust och fint och man slipper byta och stryka 😉
- Redigerat 2021-05-14 18:11 av fridelfina
Bor man i lägenhet är det bra att ha både gardiner och mattor för att dämpa oljudet som blir. Dessutom ekar det inte så i ett rum utan gardiner och andra textilier.
Jag har gardiner i alla fönster, tycker det ser kalt, kallt och ogästvänligt ut utan gardiner. Dessutom avskyr jag när folk kan se in i lägenheten och jag kan ju inte ha persiennerna neddragna hela tiden.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Vi har det för vi tycker det är snyggare med gardiner :)
Samt i sovrummet döljer det rullgardinerna bakom
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
- Redigerat 2021-05-15 07:33 av Fridaaaa
Vi har också gardiner i alla fönster, men bara gardinkappor i matchande färg. Och rullgardiner bakom. Gillar inte gardiner som hänger ner till golvet. Men det beror ju förstås på hur fönstren ser ut.
#7 Samma här
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#5: Gardin - absolut när man bor i lägenhet!
Vi bor dock i skogen så det är inget som behövs dämpas eller döljas 😉
Fågelkvitter är väl det som hörs in 🐦🕊️🦜🦉
Jag använder gardiner som solskydd (utöver inredningsdetalj då). Vill gärna kunna dra för för att slippa värmen utan att mina växter för den sakens skull blir lidande. Det blir väldigt varmt på soliga dagar redan under tidig vår så det hade inte funkat annars. I mitt mörkaste rum har jag dock förlängt gardinstången och hängt gardinerna utanför fönstret för att släppa in maximalt med ljus. Har funderat på att ta ner dem helt men dels gillar jag gardiner, dels är mina fönster jättefula haha och dels säger sambon bestämt nej. :)
Vi har inga gardiner. Vi har persennier som låter ljuset flöda in men ingen kan se in eller ut. Vi bor på första våningen så vi vill inte att folk ska glo in då vi springer omkring i pyjamas på söndagmorgonen.
Gardiner är annars mysiga och trevliga men vi vill inte ha alltför mycket tyggrejs i vårt hem då damm samlas alltför lätt i dem och plus att vi har haft problem med kattloppor och fått tvätta allt i 60-90 grader så vi vill inte även behöva tvätta en massa gardiner.
Så, i princip har vi hittat den bästa lösningen att ha persennier istället. Vi kommer nog aldrig mera att ha upp gardiner. Vi har dock gjort det mysigt och hemtrevligt utan dem. :)

Tja det där med insyn tänkte jag på, men man har ju persienner och förresten bor vi på andra våningen och det är långt till nästa hus så här tittar ingen in.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Vi har gardiner i några rum men inte alla.
Stolt ägare till tre La permer