Hemmet iFokus

Hemmet

Etiketter: övrigtproblemlösning-och-frågor
Läst 824 ggr
Maria
1

Vad har jag köpt? Doft, ånga?

Jag trodde det var rökelse men det får absolut inte komma nära eld utan ska ångas?
Används endast för ångning står det på paketerna.
Kambodjansk står det också.

Hur gör man haha😃

/Maria

• Redigerat 2021-04-25 12:04 av Maria
Maria
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Glömde bilden.

/Maria

DesK
0

Tror att du lägger den i en eldfast skål med lite vatten och eldar på underifrån, eller så lägger du den på ett galler i skålen och ser till att vattnet sjuder under den.

/Désirée

Garm
1

Kanske en låga (värmeljus) under i en sån där grej för eterisk olja? Om du förstår hur jag menar?

Maria
1

#2 Ja något sådant måste ju funka.
#3 Jag har en sådan och tänkte jag måste testa.

/Maria

Namiko
2

Jag lyckades hitta lite information och det är bakhoor du har köpt. Det värms upp med kol istället för att eldas direkt. Den här videon har lite information och visar hur den används. Hon visar hur man gör vid 8:16.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

This video details what you need to burn Bakhoor and its different uses.
Maria
0

#5 Ah tack. Ska kolla.

/Maria

Maria
1

#5 Nu har jag tittat. Det verkar ändå inte vara samma för på paketen står det att den absolut inte får vara nära eld. Glödande kol känns ju sådär då😉
Det ska vara ånga på något sätt.

/Maria

Namiko
2

#7: Det är rätt stor skillnad på långsamt gödande kol och en öppen låga, men du kan värma den på andra sätt också. Såg att det finns elektriska bakhoor-brännare, eller vad man nu ska kalla dom. Så det är värmen som är det viktiga.

Delen om ånga gissar jag kan vara en miss i översättningen, det känns ju mer som att den ska rökas än ångas om man tittar på hur den används i videon.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

fridelfina
0

Är det inte nåt till att röka i vattenpipa?

Maria
2

#9 Nej. Vattenpipa har jag haft med olika tobakssmaker så det är det inte😉

/Maria

Niklas
1

Lägg den i kaminen och se vad som händer. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Maria
3

#11 Haha. Det vågar jag inte.
Tro det eller ej men jag har beställt en bakhoorbrännare på nätet.😃

Fortsättning följer…

/Maria

fridelfina
1

#12: du får berätta och visa sen!

Maria
3

Nu har "brännaren" kommit.
Jag har förmodligen haft helt fel och Namiko och fridelfina har varit på rätt spår🙂

Nästa steg är att köpa små runda kolbitar. Sådana som jag använde i vattenpipan förr.

Jag har hängt upp mig på "ånga"

Det ska förmodligen vara vatten i behållaren men till vilken nytta då?😀
Det fanns ingen beskrivning alls. Bara tre delar så de tycker väl att det var onödigt haha.

Det är en gummipropp i botten på behållaren.

/Maria

CasaRamon
1

Förlåt om jag ställer en dum fråga, men vet du inte vad du har beställt? 😉

Maria
2

#15 Jo jag har beställt en brännare till tärningarna jag köpt i #0.😉

Stora frågan för mig nu är hur den används men jag behöver uppenbarligen köpa kolbitar.

/Maria

Maria
3

Nu doftar det aromatiska oljor hemma. Jag tror jag har gjort rätt men jag har vatten i behållaren. Till vilken nytta då haha😃

/Maria

fridelfina
1

Vattnet kanske bara är säkerhet?
Var nånstans har du beställt alla delar?

Maria
2

#18 Det är bara själva "potslinsburken" jag beställde på nätet. Resten som doftbitarna och kolet köpte jag i butiken Orienthuset.

/Maria