mögel i hemmet?
Hej
Om jag vill utreda om det är mögel eller något annat problem med min lägenhet, är det jag som ska betala det eller hyresvärden?
Du bör i första hand ta kontakt med hyresvärden och låta den undersöka det du misstänker är mögel.
Du kan inte beställa en undersökning själv och låta värden betala, om ni inte kommit överens om det.
Skulle det visa sig att mögel uppkommit på grund av ditt agerande så får du självklart betala både undersökning och åtgärd.
Om du misstänker att det är slarv/fel som uppstått vid bygge/renovering så tala med dina grannar och fråga om de upplever liknande problem. Det är alltid bättre om man är fler.
- Redigerat 2021-04-10 23:45 av Sindri
#1 det har jag gjort och efter mycket om och men så kan dom gå med på att göra en mätning. Men då får jag betala 4000 kr om det inte är mögel..
Vilket känns väldigt dyrt..
Har pratat med mina grannar och dom har samma problem som jag..
Om dina grannar har samma problem och man kan se dom mörka fläckar som visar på mögel, så borde ni gemensamt kunna kräva mätning. Det finns också fuktmätare att köpa . Vårt försäkringsbolag kom och gjorde en fuktmätning, då vi misstänkte en fuktskada vid köpet av vårt hus.
Börja med att köpa en enkel fuktmätare och ta reda på om den relativa luftfuktigheten är högre än 70% för då är det sannolikt mögel. Det kan vara mögeĺ även om luftfuktigheten är lägre men beror troligen på andra orsaker då.