Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 297 ggr
Soligajag1
4

Använda påslakan som lakan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan !
Vet inte om det tillhör den här gruppen, jag ska lägga in mitt inlägg, 😊

Klippte itu mitt påslakan så det blev ett stort lakan.
Blev riktigt nöjd. Enkelt att göra och ta vara det man har .
Brukar ni ta vara på era gamla lakan , tyger , örngott .

HH 🙂

• Redigerat 2021-03-12 23:19 av Soligajag1
Maleficum
4

Mina gamla påslakan blir ofta höpåsar för att förvara höbalar i så man slipper hö överallt (speciellt under frakt). Använder också ofta lakan som solskydd och gömslen till kanin.

Just nu har jag även ett gammalt mörkt lakan som gardin för att få det mörkare i sovrummet (då jag inte har någon rullgardin).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Vixxen
4

Återanvänder alla gamla uttjänta påslakan och lakan på olika sätt.

Maria
3

Min man brukar använda gamla lakan i sin verkstad.

/Maria

sp0ngeb0b
2

Jag gör som #1 och använder gamla lakan som höpåsar. Dock har vi inte så många gamla lakan, eller lakan överhuvudtaget. Men 2 eller 3 höpåsar har jag i alla fall. Har lite planer på vad jag ska göra med framtida uttjänta lakan. T.ex. har jag fått höra att de passar bra att klippa i mindre bitar och använda som kökshanddukar eller glasögondukar. Eller så kommer jag använda tyget till att sy t.ex. kläder eller något annat skoj.

Jag försöker återbruka så mycket jag kan, och det jag inte själv kan eller vill återbruka skänker jag bort. Mitt nästa projekt är att sy prydnadskuddar och använda gamla (tvättade) huvudkuddar som stoppning. Tänkte sy om dem så att de passar kuddfodralet och eventuell överbliven stoppning sparar jag till nästa projekt.

DesK
1

Jag har en del riktigt gamla lakan som jag fortfarande använder. De som går sönder, gör jag ofta om till kuddfodral, för det finns inte fodral att köpa till mina sovkuddar, som är 80x80 cm.

/Désirée

Caeli
2

Mina påslakan blir oftast trasiga i ovankant. Lakanen går sönder mittpå. Brukar klippa bort det söndriga och försöka sy ihop bitarna till ett nytt påslakan.

Det som inte går att rädda blir putstrasor av olika slag.

MonicaLagerquist
3

Mina slitna gamla lakan klipper jag i bitar och har som trasor istället för hushållspapper.
Gamla örngott använder jag i kattburarna .Stoppar in en gammal handduk och sen bäddar jag i transpotburen.

Stolt ägare till tre La permer

Totum
3

Klipper till mattrasor 👍

[Devya]
2

Det finns alltid användning för dem här. Antingen för att skydda möbler vid flytt eller då man ska måla osv. Jag slänger aldrig sängkläder.

Soligajag1
1

#4:
Vad rolugt att du återbrukar s mycket .
Sen när du har sytt 🧵 någon handduk eller annat får du gärna ta en bild på det och lägga in här , skulle va kul att se ditt verk. 😊🥰

HH 🙂

Soligajag1
1

#7:
Så fiffigt att ta vara på tyger eller trasiga lakan på det viset ! 😊

HH 🙂

Soligajag1
1

#5:
Det är ju verkligen toppen ! 😊🥰

HH 🙂