Bostadsområden runt Göteborg?
Jag tror att jag hade en liknande tråd för några år sedan men startar en ny.
Vad har ni för erfarenheter av olika bostadsområden i och utanför Göteborg? Jag letar hyreslägenhet men även om jag har fast inkomst är den inte särskilt hög så utbudet blir ganska begränsat.
Många hyresvärdar kräver en årsinkomst som är betydligt högre än min för att man ens ska få ställa sig i kö.
Med andra ord, kvar blir områden som delar av Hisingen, Angered, Bergsjön, Kortedala och andra liknande ställen.
Vilka kan ses som ok och vilka är definitivt inte att rekommendera?
Närliggande kommuner kan också vara intressanta men där har jag ännu sämre koll.
Skolor, kommunikationer och andra samhällsfunktioner är inte så viktiga utan det jag främst söker är ett någorlunda tryggt område där det dessutom finns ställen att gå med hundarna.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Båda mina döttrar bor i varsin hyreslägen nära Vågmästareplatsen på Hisingen, där är det mycket trevligt 😊
/Désirée
#1: Tack för tipset! Bor de i de äldre områdena eller där det byggs nytt?
Det behöver absolut inte vara nybyggt eller ens nyrenoverat men vissa kvarter bortemot Gustaf Dalénsgatan är ju lite…sunkiga.
Vågis ligger bra till rent praktiskt, jag är mycket ute i Tuve/Säve. :-)
Lona, det är äldre hus med okej hyror, det är en privat värd som äger de husen. Jag tycker att det ser trevligt ut med innergård och allt verkar vara bra skött.
/Désirée
Jag bor i Högsbo och den stadsdelen har lite blandad kompott.
/Maria
#3: Tack! Värt att kolla upp, Hisingen är ganska "hemma" efter att ha bott 20 år i Tuve. 👍
- Redigerat 2021-02-07 23:21 av Lona
#4: Hur är det med grönområden där?
Högsbo är ärligt talat något av en blind fläck för mig.
Jag får väl åka runt lite här och var i stan med omnejd. 🙂
Beroende på var i Högsbo man bor så är det ju nära till Slottsskogen, Änggården, Rudalens friluftsområde, Botaniska osv.
Förr bodde vi promenadavstånd till Slottsskogen, Botaniska och Änggården. Vi gick där var och varannan kväll då det var fint väder.
Numera bor vi alldeles på gränsen till Rudalen och där finns mycket grönt och flera små sjöar.
/Maria