Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 545 ggr
Fridaaaa
0

Stol till skrivbordet

Någon som har tips på skön stol att ha till skrivbordet men som inte är jättedyr?

Blir mycket sittande där två dagar i veckan när vi har lektioner via zoom. Och den vi har är så sliten nu och inte skön att sitta så många timmar i. (blir 4,5 timme per dag att sitta där) plus vid pluggande.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2

Nu vet jag inte om du vill köpa begagnat men den marknaden är ju jättestor så där hittar du säkert något prisvärt

/Maria

Fridaaaa
0

#1 Kollat på marketplace men så himla slitna många av dem.
Men tänkte mest om någon kunde ge tips på bra :) Så kan man ju kolla om det finns begagnat i bra skick, om de ligger högt i pris :)

Niklas
1

Jag gillar Hågs stolar. Det är ett norskt märke. Försök hitta på Blocket eller någon konkursutförsäljning till exempel.

» Håg - Elite-Kontorsmöbler

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Fridaaaa
0

#3 Vilken av alla?

Niklas
1

Det tror jag är väldigt individuellt. Själv gillar jag att ha bra stöd för ryggen i och med att jag är rätt lång. Ett tag hade jag en som påminner om Tribute 9031 till exempel. Den är skön att halvligga i och jobba.

Vixxen
1

Kolla på Secondhand de får in från olika företag ibland.

Fridaaaa
0

#6 Dåligt utbud på secondhand just nu
Men vill som sagt ha tips på specifika stolar man tycker är bra :)

• Redigerat 2021-02-03 14:54 av Fridaaaa
Vixxen
6

Tänk efter vilka krav du har på en stol då är det lättare om du börjar ringa runt.

Hur ska den vara ergonomiskt?
Längd säte? Längd rygg? Inställbar i höjdled? Fasta armstöd? Reglerbara armstöd? Inställbar lutning? Stadighet?
Rullhjul? Låsbara hjul?

Niklas
2

Och även vad den ska stå på för underlag. Det är olika hjul till hårda och mjuka underlag.

Vixxen
1

#9: Bra tanke!

Fridaaaa
0

#8 Ingen aning om längd på någonting
Ringa runt är inte aktuellt, avskyr att ringa

Enda krav är priset och att det är skönt att sitta i många timmar per dag :)

#9 Kommer stå på vanligt klickgolv

kara_murray
3

#8: Det där var riktigt bra tips på oavsett vilken sorts stol man ska köpa!!!

Vixxen
1

#12: Tack! Ja, om man vill ha en stol som fungerar i längden för en själv! Det som fungerar för mig kanske är helt fel för en annan! Funktion efter behov!

Maria
1

Jag har en fantastisk stol på jobbet men den skulle absolut inte passa mig här hemma så det beror på så många saker.

/Maria

Fridaaaa
0

Ja jag kan inte åka och testa stolar, finns ingen möjlighet

Vixxen
3

Ta dina mått!
Mät hur långt du har från knävecket och bak till ryggslutet = längd på sätet.
Mät från golvet upp till knävecket =höjd från golvet upp till sätet.
Mät längden på din rygg = sätets ryggstöd.

När du vet dessa mått kan du börja leta och hitta en stol som är bekväm och passar dig!
I verkligheten eller på nätet. En stol som passar dig kanske inte passar någon annan.

Fridaaaa
1

#16 kan som sagt inte åka runt och testa

Vixxen
2

#17: De flesta mått brukar stå på nätet.

kara_murray
9

#17: Då kanske du ska vänta tills pandemin är över och man kan gå i affärer igen och provsitta skrivbordsstolar. För jag tror knappast att någon här på något magiskt sätt kan hjälpa dig att hitta en stol.

Fridaaaa
1

#18 Jo det vet jag men säger fortfarande inte om de är sköna osv :)

#19 Kommer inte vänta och få problem med ryggen. och har inte möjlighet att åka runt ändå, med eller utan pandemi.
Det har jag inte påstått heller - så den attityden kan du skippa direkt.
Man kan fortfarande ge tips på såna som är ergonomiska och passande priset och så, som man själv tycker är bra

kara_murray
7

#20: Du har ju fått jättebra tips i alla inlägg. Vi kan inte avgöra vilken stol som passar just dig och du har inte angett något maxpris. Vore jag du skulle jag googla runt och kolla på hemsidor. Det finns oxå recensioner på olika stolar som folk som köpt dem skrivit.

Fridaaaa
0

#21 Såg att det försvunnit av någon anledning när jag kopierade in inläggetr
Nej men man kan fortfarande ge tips på de som man själv tycker passar in. Och det jag vill ha svar på och ingenting annat

Fridaaaa
0

Vi har inte möjlighet att åka runt, då vi måste 6 mil till stad med bra utbud plus i dessa tider är det inte aktuellt att åka runt heller. Och ja jag måste ha nu snart, och inte till hösten/nästa år

Så vill att man enbart besvarar frågan

kara_murray
8

#23: jag förstår faktiskt inte varför du inte kan googla och gå in på hemsidor och kolla på olika skrivbordsstolar, det behöver man ju inte åka någonstans för att göra.

Fridaaaa
0

#24 Nej men ibland vill man höra folks erfarenheter och tips
Vänligen respektera detta och återgå till tråden

kara_murray
1

Hur går det med letandet efter en ny stol??.

Fridaaaa
0

#26 tyvärr inte hittat någon som passar i min prisklass :/ verkar hopplöst att hitta. Så ryggen är inte helt glad just nu pluggdagarna

Här kom det knappt upp några förslag heller.

• Redigerat 2021-03-07 14:01 av Fridaaaa
[Devya]
1

Vill man ha en bra och slitstark arbetsstol så rekommenderar jag de som gamers brukar använda. Oberoende så brukar en bra, ergonomisk stol kosta en del.

Sen kan du ju försöka med pausgymnastik om du inte har råd med att köpa en gamer stol eller liknande.

Jag brukar stretcha en hel del och försöka hålla mig aktiv som mycket som möjligt. Om jag sitter och pluggar för mycket i ett streck så hjälper det inte hur bra än stolen är. Ryggen lider oberoende.

Fridaaaa
0

#28 Jag är uppe och rör på mig när vi har paus :) men blir ändå mycket sittande med lektioner och studier :) Mer än vad jag är van vid.

[Devya]
0

#29: Usch, jag kan så relatera men stretcha och jumppa där emellan brukar hjälpa mig. Ibland sitter jag även i soffan. Jag har ju den lyxen då jag har en laptop att jag kan variera lite med var jag sitter. :)

Fridaaaa
0

#30 Har med laptop :) Men vill inte ha den i knäet, utan på ett bord, vilket inte går i soffan. Så blir i köket eller i sovrummet för min del, mest i sovrummet där skrivbordet är.

[Devya]
0

#31: ´Ahh, okej, då förstår jag ditt dilemma lite bättre. Jag har inget emot att ha min laptop i famnen. Det gör att jag har bättre förutsättningar att sitta där jag känner att det är bekvämt! :) Ibland brukar jag även halvligga och ha datorn typ på magen. Superbekvämt för mig! :)

Fridaaaa
0

#32 Ja alla föredrar olika :) Och när vi har lektioner måste vi ha kamera på, då vill jag inte ha den i famnen samt vill ha lite upphöjt :) Plus böcker ect :)

• Redigerat 2021-03-17 07:08 av Fridaaaa