Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 348 ggr
taggigarosen
0

Silvertårtspade hur får man ren?

Jag har en tårtspade i silver som är helt omöjlig att få bort svarta fläckar ifrån. Oxiderat.
Jag har putsat med silverputs varje dag i en vecka och trasan blir lika svart varje gång men tårtspaden är svartfläckig ändå. Jag har även testat bakpulver och kokande vatten i två omgångar, som jag googlat fram att det skulle funka.

Och ja - det har blivit bättre, men jag får inte bort alla svarta fläckar.

Jag har läst om tandkräm oxå men är rädd att jag ska repa den så jag vågar inte.
Ska man verkligen behöva jobba så här intensivt för att få rent silver? Och det är ju verkligen inte bra ännu.

Tips mottages tacksamt!

• Redigerat 2021-02-01 14:46 av taggigarosen
Maria
0

Är du säker på att den är i silver?

/Maria

taggigarosen
0

Hm… Hur ser man det? Vet bara att mormor sa att det var silver. Men hon lever tyvärr inte nu

Maria
0

Kolla stämplarna. Ta gärna ett foto.

/Maria

Niklas
0

Det kan vara nysilver. Men finns det silverstämplar är det inte det.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

taggigarosen
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Svårt att få bra bilder på stämpeln, Kan ni se om det är silver?

Niklas
1

Hitta året för årtalsstämpel U10 och alla andra årtalsstämplar på guldsmycket och silverföremål - U10 står för 1994
Sindri
1

Om det står 830 i rutan näst längst till höger så är det silver. Med lite lägre silverhalt än sterling, men det är inte nysilver.

Jag skulle ringa till någon butik som säljer silverråvaror och be om tips.

Maria
1

Javisst är det silver.

Det finns mängder med hemmatips på nätet som du kanske kan prova att göra rent med😊

/Maria

taggigarosen
1

Oj vad kul att det verkar vara silver iaf, ja det står 830. Den har legat oanvänd i många år och var helt svart när jag tog fram den så jag har ju fått bort mycket, men det ser flammigt ut

Niklas
1

Ska du renovera, bygga om eller inreda ditt hem? Välkommen in till Hemmet iFokus!
Åsa
1

Koka dem med rabarber.

Alex007
1

Klä en plasthink med aluminiumfolie på innersidan. Fyll med kokande vatten och häll i en halv burk bakpulver. Sedan är det bara att lägga i tårtspaden så kommer den att komma ut som ny.

taggigarosen
0

Hej, det är jag igen (trådstartaren) Tårtspaden blev ren och fin med alla bra tips, tack så mycket. Men nu har jag en silverfråga till som jag undrar om jag kan få hjälp med?

Jag har några silverskedar också. Jag har fotat en och även stämpeln. Jag undrar om man kan utläsa något om ålder på dem. Vilket årtal de är ifrån?

Tacksam för svar :)

taggigarosen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Men nu kom visst inte bilderna med ändå.

Sindri
0

#14: Det finns en sajt som heter proveniens i fokus, där är de duktiga på sånt.

Niklas
0

#14: Om det står O9 på silverstämpeln är skeden från 1965.

» Silverstämplar - när är silverföremålet tillverkat? | Hemmet iFokus

Ska du renovera, bygga om eller inreda ditt hem? Välkommen in till Hemmet iFokus!
  • Redigerat 2021-05-23 18:10 av Niklas
taggigarosen
0

Ok tack så mycket!

Tom
1

Den första stämpeln är namnstämpel som anger vem som har tillverkat föremålet. I det här fallet GAB som står för Guldsmedsaktiebolaget I Stockholm. Den andra stämpeln är ortstämpeln St. Erik som säger att den kommer från stockholm. Den tredje är en kattfot som visar att det är äkta och den fjärde är ett S som säger att det är silver. Den sista är årsstämpeln där O9 säger att den är tillverkad 1965 som Nicke skrev.