Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettradon-mögel-ohyra-buller-störningar
Läst 571 ggr
Elmaa
0

Helt sjuk granne

Vet ej om dethär ska skrivas under "hemmet" men hittade inget annat .

Jag har en riiiiktigt jobbig granne. Och när man tänker sig jobbig granne tänker man kanske någon som borrar högt,eller spelar musik på natten. Men dethär är väldigt konstigare än så. Hon är 14,(lika gammal som jag) och hon har aggretions problem. Hon spelar verkligen DUNKANDE musik så det högre i mitt rum än vad jag själv ens spelar när jag väll gör det. Mina väggar verkligen vibrerar. Ofta pågår det från typ 12,(vet ej varför hon inte är i skolan) ända till 22.00 . Men åtminstonde 20 gånger har det pågått till 23.00, ibland till 02-03 men då är det lite lägre. Ibland måste jag banka till lite men då bankar hon tillbaka så hårt att saker ramlar från min vägg och så höjer hon musiken så högt som möjligt, så jag har insett att det bara blir värre ändå. (Bor i radhus och våra rum är brevid varandra). Hennes musik hörs ända ner till vardagsrummet. Nästan varje natt sitter hon o bankar sig mot min vägg i flera timmar vilket e synd men det ska inte behöva gå ut över mig . När hon är förbannad på sina föräldrar (alltså typ 2 gånger om dagen) så börjar hon banka sönder väggarna så hela HUSET skakar. Dethär hände häromdan från 00.00 till 04 på morgonen. Vi har gått dit MINST 20 gånger nu sedan 2019 kanske, men inget händer. Hennes föräldrar är obrydda,och har till och med sagt till oss att dom inte vill prata med oss en gång när denhär tjejen bankade jätte högt från ingestans. Hon har till och med varit hemma hos oss och lyssnat på hur högt det hörs in i mitt rum, men 1 vecka efter spelade hon lika högt varje dag igen. Vill också nämna att jag har adhd diagnos,och upplever sound sensitivities. Så jag kan få väldigt mycket ångest och börja skaka när hon spelar högt och bankar. Mina föräldrar säger åt mig att byta rum, men jag vill inte byta till ett mini rum när jag gjort mig så himla "hemmastatd" i mitt rum. Denhär tjejen har dmat mig på instagram ett antal gånger med väkdigt väldigt dålig attytid också. Det första dmet jag fick var när jag bankade till klockan 11 och hon skrev att det inte ens är högt så hon kommer ej sänka. Vaknar flera gånger nör jag kommer hem från skolan och ska ta en powernap, kan ej koncentrera på plugg osv. När vi försökte prata om hur dom väckte hela familjen mitt i natten häromdan svarade hennes pappa "vi var också vakna" som om det då skulle vara vårat problem. Jag fick nog och försökte i ungefär 6 dagar störa henne tilbaka men det lönade sig verkligen inte. Hon var väldigt dubbelmoral dessutom. Hon bankade och dmade mig klockan 8 flr hon sa att hon ska sova, (som om hon inte väckt mig typ 50 gånger vid dethär laget) .hon fortsatte spela musik på natten även fast jag alltid slutade efter kl 10,hon dmade mig bara för att säga att det jag spelar "låter bajs" (tryckte upp min förstärkare och spelade på elgitarren). VAD KAN JAG GÖRA ÅT SAKEN!? Dethär förstör verkligen jätte mycket för mig. Finns nog ännu mer jag har att berätta men kan inte komma på något just nu. Hjälp mig snälla!

• Redigerat 2022-05-02 18:09 av Niklas
JRSN
2

#0: Det finns rutiner för sådant här och olika instanser att vända sig till. Läs till exempel vad 'Hem & Hyra' har att säga om saken:

Värdens ansvar om granne stör

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

I fjol var Hasse en trevlig man i 60-årsåldern som grillade med grannarna och bjöd barnen på godis. Nu sätter han skräck i två hyreshus.... Läs mer
Vixxen
1

Är det bostadsrätt eller hyreshus ni bor i?

Elmaa
0

#2: bostad. Har bott här hela mitt liv

Maria
1

#3 Vem äger hemmet? Dina föräldrar eller hyr ni?

/Maria

Vixxen
2

#3: Är det en bostadsrätt ska dina föräldrar kontakta föreningens styrelse och påtala problemen. Ni bör också anteckna alla datum och vilka tider störningarna pågår/pågått.

Lussan20
2

Det finns ofta störningsjourer man kan ringa till och de rycker ut och säger till, de får då anmärkning och om man hyr så kan de bli vräkta vid flera tillsägningar. Mvh/WL

MonicaLagerquist
1

Fy så jobbigt.Hoppas att du kan få hjälp.Vad säger dina föräldrar.

Stolt ägare till tre La permer

CasaRamon
0

Först och främst borde dina föräldrar prata med hennes föräldrar. Säga att dom ska polisanmäla ifall dom inte får någon respons. Skaffa en ljudmätare, ifall polisen vill veta hur högt ljudet är både dag- och kvällstid.
I värsta fall kanske man kan ljudisolera den väggen intill ditt rum. Hemskt med grannar som inte kan respektera sina närmaste grannar. Har själv, tidigare, haft erfarenhet av såna grannar.

Elmaa
1

#8: mina föräldrar har pratat med dom hur många gånger som helst.(och hotat med att behöva polisanmäla). Vi har ringt och dom kan tydligen inte göra något åt saken. Men jag funderar på att ringa igen ändå. Det med ljudmätaren var smart,tack för tipset!

CasaRamon
0

#9: Man tycker ju att hennes föräldrar borde kunna tala med henne . Om hon spelar jättehög musik , både dag och natt, så borde dom ju också bli väldigt störda. Det låter som att hon har psykiska problem.

Elmaa
0

#10: japp,dom blir absolut störda! Men dom vågar inte säga åt henne. Hon har en gång polisanmält dom och ljög om att dom misshandlade henne för hon ej fick som hon ville. När hon spelar musik går dom bara ut och går. Låt mig också påpeka att dom har en (jätte ouppfostrad) liten malteser hund som verkar jämnt stressad och måste höra på allt dethär.

Maria
1

#11 Har dom berättar det för er?

/Maria

Elmaa
0

#12: ja. Det är därför dom inte ens säger åt henne. För dom ville inte att deras dotter ska skickas til socialen. Själv hade jag uppskattat det 🙃

Condor
2

#0:

Här står:

" Enligt bostadsrättslagen ska du som ägare se till att de som bor i din omgivning inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller försämra deras bostadsmiljö."

https://www.expressen.se/leva-och-bo/sa-mycket-far-du-stora-dina-grannar-det-har-sager-lagen/

Om husägaren inte hjälper kan du ta och notera hur ofta och hur länge under vilka klocktider som det spelas musik under ett par veckor. Spela in ljudet på din smartphone och filma gärna att väggarna skakar. Sen går du med bevismaterialet till en advokat och sen kan han avgöra vem som ska stämmas, alltså husägaren eller de som stör.

Även om grannsämjan i de allra flesta fall är bra, så fins det situationer då konflikter uppstår. Oftast handlar detta om störande ljud som hög musik.
Elmaa
1

#14: tack så mycket! Eftersom bostadsrätten inte ville göra något åt saken ska jag definitivt försöka med detta. Ska anteckna allt jag kan komma på, har redan massor med videor och ska nog filma ännu mer.

Elmaa
1

#4: mina föräldrar äger väll huset, men vi har bostadsförening (om det heter så) som äger alla radhus på ett sett. Alltså dom sätter regler osv

Elmaa
1

#7: mina föräldrar är bara trötta på allt dethär, och nu är dom bara mest arga på mig för jag ej vill byta rum.(även fast allt hörs ut i hela huset). Men idag ringde jag polisen (11414) och dom sa att jag först ska kolla med bostadsföreningen och om dom inte kan hjälpa ska jag ringa tillbaka till polisen. Jag berättade för mina föräldrar och dom verkar vara med på ideen. Problemet är att om grannarna nekar så måste massa advokater och rätter blandas in!

Maria
2

#17 Kontakta föreningen i första han så får ni se vad de säger. Fundera inte på vad som eventuellt händer senare.

/Maria

Vixxen
6

#18: Precis! Bostadsrättsföreningen måste agera om de får in uppgifter med väldokumenterade störningar!

Det är dina föräldrar som ska göra något åt situationen. Du är ett barn och ska inte ta ansvar för detta!

Sen tycker jag att ni ska göra oros-anmälningar till sociala i er kommun angående dotterns uppförande och föräldrarnas sätt att bemöta hennes beteenden. De behöver hjälp med att hantera sin dotter! Dottern kanske också är i behov av hjälp.
När ni ringer sociala kan ni vara anonyma.

• Redigerat 2021-01-30 09:13 av Vixxen
Condor
0

#15: + 16

Om dina föräldrar äger huset vet jag inte hur det är med lagen i Sverige, men din advokat kommer att veta det och kanske man kan kasta ut grannarna ur lägenheten.

Om jag vore föräldrarna till den där tjejen skulle jag överföra henne till ett barnhem om hon inte är myndig ännu, men om hon är myndig skulle jag kasta ut henne.

Det ser ut om om den där tjejen har andra vanor vilka tider hon sover och är vaken som du. Om ingenting hjälper kan du ju ge tillbaka. Ta reda på hennes rutiner, när hon sover och sen sätter du på musiken så att väggarna skakar.

• Redigerat 2021-01-30 11:34 av Condor
Gurky
2

Det här låter som om socialen skulle behöva kopplas in.

Niklas
2

Jag förstår problemet och vilken olägenhet det är för er som grannar. Så ska ni inte behöva ha det.

Jag ser också hur det kan vara som förälder till granntjejen. Min gissning är att ni och era påstötningar är deras minsta problem. De är kanske helt slutkörda och förtvivlade över vanmakten de upplever när de inte vet hur de bäst kan hjälpa sin dotter.

Ett barn som slår huvudet i väggen, eller skadar sig på andra sätt, gör det för att hantera situationer de upplever att de inte kan kontrollera. Det är det sista steget när inget annat fungerar. Ingen vill skada sig själv.

Med det sagt gissar jag att det bästa du kan göra på kort sikt, är att byta rum tillfälligt tills problemet är löst. I alla fall om du upplever att det är outhärdligt som det är nu. Vilken väg ni än väljer att gå kommer det att ta tid. Förbered dig på det och fortsätt dokumentera.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning