Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 691 ggr
[Mia-45]
1

Hyresvärd som går in

Nu är det dags igen!
Min hyresvärd går till hostorien som den sjukaste av alla.
Jag har nu börjat söka andra lägenheter så får vi se om jag kan få nåt annat.
Detta gäller inte mej nu utan min ena granne som bor ovanför mej.
De är ett par med 5 barn.

Hon ringde mej i måndagskväll och säger att nåt riktigt sjukt har hänt.
De har ordning och reda på sina saker och hon bäddar alltid likadant i sängen. Kuddarna ovanpå överkastet och mot väggen.
När de kom hem så låg kuddarna UNDER täcket.
En av hennes BH;ar låg framme, det var rotat i en låda där de har räkningar och hyreskontrakt, i hennes troslåda var det också genomrotat. Hennes smink låg huller om buller.
Kortet till hennes bröstimplantat (vet ej vad det är för kort) ligger alltid i en plastficka i en låda….den låg utanför plastfickan.
Han hade dessutom frågat de flera gånger under jul och nyår när de skulle börja jobba igen…bara det låter ju mysko.

Den andra grannen hade sett vår hyresvärd komma efter 12 och hon hörde att han gick upp i trappan. Men hon trodde ju att han skulle fixa nåt i deras lägenhet så hon tänkte inte mer på detta.
Strax innan jag hunnit komma hem efter 1 så hade han åkt.
Alltså har han gått in utan deras vetskap och rotat bland hennes saker.
De ska köpa en övervakningskamera nu och sätta upp så de kan sätta dit han för hemfridsbrott och detta kan säkert gå under sexuella trakasserier också när det är hennes underkläder han varit i.

Denna hyresvärd är riktigt otäck.
Så ingen utav oss vill bo kvar här nu. Det som är det värsta är ju att han ALLTID hittar nya hyresgäster eftersom det är brist på boenden här i stan.

Han tar bara in tjejer som är unga så att han kan hålla på så här.
En utav mina andra grannar….en tjej på 25 år….har han också vart inne hos.
Han frågar alltid om de har pojkvänner.
Sjukare får man leta efter ärligt talat!
Hur kan en sådan här få gå lös???

johan
10

Låter väl som en polisanmälan vore på sin plats. Och kanske fixa ett larm som kamerainspelning, eller åtminstone kamera med inspelning.

Mvh // Johan

Carmarino
2

Håller med Johan. En polisanmälan är definitivt på plats, fast tyvärr lär det nog behövas mer bevis än bara vittnesmål från grannarna. Vilken typ. 😡

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

johan
4

#2: Ja. Kan tänka mig att polisen tänker "Håååkej, intresseklubben antecknar…". Så larm med videoövervakning kommer både göra att han drar sig för att gå in och om han gör det blir det sparat.

Fast det vore ju nästan roligare att bara ha inspelning så att man kan fånga idioten på film och ha bra bevisning.

Mvh // Johan

johan
4

Och kanske omedelbart byta lås.

Mvh // Johan

Niklas
2

Videokamera med rörelsevakt tycker jag också.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Maria
3

Så får hyresvärden absolut inte göra.
Kameraövervakning låter bra och kontakta hyresgästföreningen.

/Maria

Pia-69
2

Varför får detta fortgå, hur är det möjligt i Sverige???? Är lagarna i Sverige så tandlösa?…………

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Niklas
1

#7: Har du polisanmält?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

MonicaLagerquist
2

Det mäste ju vara någt fel på karln.

Stolt ägare till tre La permer

TatsuOni
1

Så sjukt! Hoppas att någon lyckas fånga honom på film och gör en polisanmälan!

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Carmarino
2

De kan ju skriva ut det här och sätta upp väl synligt när man kommer in genom dörren. 😉

https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/lagenheten/har-varden-ratt-att-ga-in-i-lagenheten-eller-slappa-in-hantverkare-hur-som-helst/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vill du veta mer om ifall värden har rätt att gå in i lägenheten hur som helst? Här hos Hyresgästföreningen kan du läsa och få mer information.
Woodland
2

Mycket otrevligt-usch! Att byta lås är absolut nödvändigt i ett sådant läge.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Vixxen
2

Vad obehagligt! Så får han inte göra!

[Mia-45]
2

Det är som sagt min granne ovanför som råkat ut för honom.
Jag har sagt till de att polisanmäla men som fler skriver kommer de lägga ner pga bevis.
Så jag hoppas att de har köpt en övervakningskamera och placerat icke synligt. Ska höra med de om detta i helgen.
Vet inte om de har rätt att byta lås?
Och de hade även kollat upp detta med om hyresvärden har nyckel. Det ska stå i hyresavtalet men det gör det inte. Så det är olagligt av honom.

Det pågår MYCKET skumma saker här så jag antar att hyresvärden har nån psykisk åkomma?

• Redigerat 2021-01-15 18:03 av [Mia-45]
[Mia-45]
3

Nyss pratat med de.
Och de har INTE köpt en kamera. Men vad är det med folk? Hur slappa får man bli???
Sånt här måste man bara få stopp på. Och de är nog inte den enda han går in hos olovandes.

[Mia-45]
1

Efter att jag pratat med min granne om detta så är jag säker på att det finns en agenda från hyresvärden gällande detta.
Han hade ringt henne någon dag efter att han hade varit inne i deras lägenhet och rotat runt.
Då hade han frågat om hon mådde bra, om hennes sambo var snäll emot henne osv.
Men vad hade han med den saken att göra? Varför frågar man sånt?
Vi tror nu att han vart inne och lade fram allt detta som han gjorde, för att få det att se ut som att hennes sambo hade haft en annan tjej där.
Men hur sjuk får man vara då??

Dessutom så har de bara ett kontrakt till den sista juni. Men då måste det också finnas en påskriven uppsägning i kontraktet vilket det inte gör, om det ska vara lagligt.
Han har också skrivit i kontraktet att på den lägenheten finns det ingen besittningsrätt.
Men det kan man väl inte skriva i så?? Det är ju en lag som gäller som han aldrig kommer förbi.
De ska iallafall prata med en på HGF på måndag om själva kontraktet.
Detta är helt sjukt!!!

När ska detta ta slut och när ska det ta stopp för denna mycket oseriösa hyresvärd??? Vi önskar så här att han ska få näringsförbud och nån annan ska ta över huset här. Då kan vi alla bo kvar och först då kan vi få lite lugn och ro.

Alla andra i huset har fått sina lägenheter renoverade utom jag tex.

Vixxen
2

Besittningsrätten tror jag att man kan skriva bort. Men kolla upp det!

[Mia-45]
1

#17: Kanske man kan…jag vet inte.
Men han hade med skrivit i kontraktet att hyresgästen har 3 månaders uppsägning och hyresvärden 6 månader. Borde då han inte ha sagt upp de vid detta laget med en skriftig uppsägning av lägenheten då?
Jag tror inte detta är godkänt alls.

Vixxen
1

#18: Märkligt…

[Mia-45]
0

#19: Ja detta är helt sjukt.
De har även betalat depositionshyra till han men får ändå bara visstidskontrakt.
Han kör också med andrahands-kontrakt där hans fru står som att hon hyr lägenheten i 1:a hand. Plus att de också får betala minst 1 depositionshyra. Jag vet de som fått betala 2.
Har man andrahandskontrakt så gäller inte besittingsrätten.
Men de här ovanför har ett 1:a handskontrakt.

Förra grannen som nu flyttat skulle han lura på en hyra. Men hon gick till Tingsrätten med det och han blev dömt till bedrägeri.

Vi måste bara få ett stopp på detta.
När vi alla trivs med varandra i huset så är det HAN som ska bort.

Vixxen
3

#20 Hans äganderätt är svår att bortförhandla, men hans beteende mot hyresgäster är inte okej.

[Mia-45]
0

#21: Trots äganderätt får han ALDRIG gå in i någons lägenhet utan lov. Bara om det tex skulle vara en vattenläcka eller brand. Men så vart ju inte läget.

Vixxen
0

#22: Nej, hans beteende gentemot sina hyresgäster är inte okej.

MonicaLagerquist
1

Hur har det gått?

Stolt ägare till tre La permer

[Mia-45]
2

Grannen har skaffat sej en kamera nu och satt upp. Men han har inte gått in igen under denna tiden.

Nu är det så att den nya grannen i huset har fått hyresvärden att ÄNTLIGEN fatta att vi har problem med rören och avloppslukt.
Nu ska rören i hela huset spolas igenom på måndag morgon. Alla i huset har fått denna information av hyresvärden…utom jag!!!
De måste även gå in i lägenheterna och fixa….Då vill det till att även jag får veta detta. Han får absolut inte gå in utan min vetskap.
Detta är inget akut som en vattenläcka eller brand.

Jag funderar på att skriva ett sms till han och säga att jag vet att rören ska spolas och fråga om det är nåt jag måste tänka på.
Men samtidigt så vill jag inte det utan det är hans skyldighet som värd att informera ALLA i huset. Så går han in utan min vetskap kan jag polisanmäla honom för hemfridsbrott….igen!!

Hur tycker ni jag ska göra? Fråga han eller låta saken bero?

• Redigerat 2021-01-29 07:58 av [Mia-45]
Vixxen
2

Avvakta och se vad som händer. Anmäl om han går in.
Du ska inte behöva gå på vad du ”hör” grannarna berätta.

CasaRamon
2

Bra att man ska spola igenom avloppen. Har du ingen möjlighet att vara hemma när dom kommer? Dom måste gå in till alla, för att gå in med kamera i rören. Vi har precis fått det gjort hos oss.

[Mia-45]
1

Nu skiter hyresvärden i att skotta åt mej och på min gång. Alla andra fick det så fint igår utom jag. Jag får gå och pulsa i snön.
Min vän kom igår precis när HV höll på att skotta så han kanske tyckte att han skulle göra det åt mej. Hhahahha.
Jag såg inifrån mitt fönster hur HV hånflinade bakom min väns rygg.
Självklart skulle jag kunna skotta själv…men absolut inte med min onda rygg och varför ska jag när det ingår i hyran?
Och när alla andra får skottat?

Har skickat sms till HV och ifrågasatt varför han inte tog min gång också när han ändå var här. Inget svar!!

Idag kommer det mer snö och är det inte skottat till jag kommer hem så drar jag in HGF jurist.
Skulle kunna flytta men det finns inga likvärdiga lediga boende här. Måste kunna se till så min kisse kan gå ut och in som han vill.

Jag fixar att vara på min HV med det han inte sköter. Det kostar honom själv i slutänden vilket den "smarte" mannen inte tänker på.

Tom
1

Det låter ju helt galet! Vad har hänt? Har han fångats på film?