Låna av grannen
Har du någon granne som du kan låna saker/mat osv av?
Stolt ägare till tre La permer
Svärmor bor 500 meter ifrån, så händer att vi lånar saker av dem och dem av oss. Men inte av övriga grannar
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har flera gånger tänkt att det hade varit skönt att kunna göra det. Min närmaste granne gillar jag inte men det finns ett par andra på andra sidan gatan som är jättesnälla och trevliga. En gång saknade vi något när vi skulle laga mat/baka och då tyckte jag att min sambo kunde gå och fråga om vi kunde låna det av grannen, då han känner dem bättre, men han tyckte det var alldeles för konstigt. Så vi fick åka och handla i stället… Jag hade nog dock blivit glad tror jag, om någon ville låna något av mig. Hade absolut lånat ut om jag hade det hemma!
Ja, absolut! Men det är mera andra som lånar av oss. 😊 Vi tycker bara det är trevligt.
Vi hade tidigare en granne som lånade "allt" av oss, som kantklippare, borrmaskin, vedkap m.m. som vi aldrig fick tillbaka om vi inte bad om det. Då fick vi ofta tillbaka det i skadat skick, så vi lånar helst inte ut.

Vi har en granne som vi lånar av och som lånar av oss. Det fungerar toppen. Sen har vi en annan granne som vi skämtsamt kallar för lånar en han lånar och lämnar sällan tillbaka. Saker får man hämta hemma hos honom när man behöver dem.
Vi har 1.000 personer i vår grannsamverkan så det går säkert att löna av någon. Dessutom har jag mamma, pappa, två syskon med familjer och vänner boende nära.
Ja. Bor i en by med fantastisk gemenskap där alla hjälper alla 🥰
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#2: Ok , ja , det är väl bra att kunna låna av varann, som grannar . 😊👍
HH 🙂
Jag har trevliga grannar , vi lånar av varann . Inga problem! 😊❤️
Umgås med varandra då och då , 😊☕️ Tar en kopp kaffe i lekparken .
Sedan har dem beställt saffrans bullar till Jul av mig . Trevligt . 😊Jag bakar ju till vänner och bekanta , säljer.
HH 🙂
Jag har en granne som jag gärna lånar ut saker till och tvärtom. Vi hjälper varandra så gott det går.
Det finns säkert fler men inte som jag känner.
Jag lånar och lånar ut allt som jag och andra behöver. Det är jättesmidigt. Vi hjälper också varandra med allt som behövs. Jag tvekar inte en sekund när någon av mina grannar behöver hjälp med något.

#11 Bra man ska hjälpa varandra.
Jag tycker det är extremt störande med grannar som ska låna saker hela tiden av en. Själv lånar jag aldrig av grannar om det inte är KRIS och det har det aldrig varit hittills då affärer finns nära till hands och de har öppet nästan hela dygnet.
Däremot är det en granne som minst ett par gånger i veckan kommer hit och "lånar" Det är grädde, det är socker, det är ägg, det är mjöl, det är smör, det är tändvätska, ett kaffepaket, några apelsiner osv osv. Jag blir GALEN, men jag vill inte ha osämja så jag nekar inte heller. Jag tycker hon borde känna själv att när man lånar så mycket så borde man åtminstone lämna tillbaka NÅGON gång.
Inga problem om det rörde sig om ett fåtal gånger men inte ok att tigga av grannar och sedan strunta i att lämna tillbaka.
#13: Är det bättre att bli galen än att ha osämja? Är du säker på att det blir osämja om du förklarar att du inte vill att hon kommer och lånar saker?
#14 Ja jag är konflikträdd och har väldigt svårt att säga nej speciellt om personen låter vänlig när den frågar. Och det var heller inga problem första eller andra eller tredje gången hon lånade. Men när det bara fortsätter började jag reta mig på beteendet. Jag känner mig utnyttjad som sliter som uska i vården och smör tex är rätt dyrt. När jag lånar ut till henne måste jag ju köpa nytt till mig själv. Hon har "lånat" ganska många paket kan jag säga.
#15: Kan du skriva en lapp och lägga i hennes brevlåda? Det låter som om galenskapen är minst lika jobbig som att sätta stopp för beteendet.
#15 Kan du inte säga till henne att du inte har sakerna hemma? Alternativt att du har det, men du behöver det själv. Och säga typ "tyvärr, hade jag haft så hade jag jättegärna lånat ut". Om du säger så varje gång så kommer hon nog till slut sluta låna. :D Sen kan du ju också tillägga, "förresten, de där apelsinerna du lånade, skulle jag kunna få tillbaka dem? Behöver dem i eftermiddag"
#17. Ja ibland har jag hittat på att jag tyvärr också har slut på den varan, men då har hon återkommit 2-3 dagar senare och frågat samma och inte alls fattat vinken att hon borde köpa eget. Men visst - jag ska svara varje gång att jag har slut. Då lär det upphöra till slut.
Och jag vill inte vara en snål och besvärlig granne på något sätt. Självklart kan man låna något IBLAND av mig. Men jag vill inte behöva planera min matbudget för att det ska räcka med smör, ägg osv även till min granne. Och ibland känns det som hon lånar ofta för att själv slippa köpa hem dessa saker. Och återkommande flera gånger i veckan. Nej det tycker jag blir för mycket.
#18 Jag håller absolut med dig. Du ska verkligen inte behöva dela med dig till din granne. Låna ut, absolut, i rimlig utsträckning och självklart förutsatt att man får tillbaka motsvarande mängd av en motsvarande vara. Människan får ju lära sig att planera sina inköp så hen har så det räcker. Eller åka till affären när något saknas. Är det pengar det handlar om får hen lösa det på något annat sätt tycker jag, det ska inte bli din börda. Hoppas du får löst det. Jag själv hade nog blivit galen till slut…
#18 Jag hade sagt "jag ska baka i eftermiddag så jag behöver smöret själv", typ…
Mår grannen verkligen bra? Låter inte som ett friskt beteende.
- Redigerat 2021-01-01 10:12 av Caeli
Vi har bra grannar o kan låna om det behövs. Har väl hänt någon gång. Men oftast handlar det om större saker. Men då är det tjänster och gentjänster.
De hjälpte oss med maskiner och kunskap när vi byggde vår spa avdelning ute. Vi hjälper de byta fönster. De är hundvakt, deras små barn får saker våra har växt ur osv.
Har toppen grannar
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag bor granne med pappa och en av mina bröder, så det händer. De lånar av oss vid behov också.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik