Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 418 ggr
tysttjej
2020-08-09 21:06

Är detta okej på en hyresrätt?

Jag bor i ett hyresradhus. alla har egen uteplats.

Själv har jag fått tillåtelse att bygga en kattutegård åt mina innekatter. men jag håller mg inom mina uteplatsplattor. Jag har en granne som både har studsmatta, liten bebis rutchkana, barnpooloch nu är dem igång och gör en lekstuga. Eller jag tror det är det. dom har byggt det precis utanför sin uteplats. Men jag undrar om det ens är tillåtet? hyresvärden verkar ha godkänt det för han har varit här flera gånger i ärenden.  vi misstänker dock att de ska använda den som ett extra rum med tanke på att de är två vuxna och en unge i en liten 1:a.

Annons:
Maria
2020-08-09 21:32
#1

Fast en lekstuga kan man väl knappast bo i. Låter snarare som en friggebod av något slag. Har ni inte frågat grannarna vad det ska bli för något?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
2020-08-09 21:49
#2

Det är ju hyresvärden som bestämmer så har han/hon godkänt det så är det ju OK att bygga. Olika hyresvärdar är olika strikta med regler

tysttjej
2020-08-09 22:39
#3

Vi har ingen bra kontakt med dom om man säger så. Känns bara som om vissa hyresgäster får annan behandling. området fick en robotgräsklippare tidigare i somras och vi frågade om vi ändå fick klippa våra rabattkanter med handgräsklippare då roboten inte skulle ta där( typ 40cm som inte blir klippt) nej det får vi inte. en vecka efter har dom grannarna klippt från sin uteplats ner till en häck(ca 20m) troligtvis för att få en yta att jobba på. även nu när roboten va ur funktion tog dom till gräsklippare på samma yta för att få fritt från långt gräs för studsmatta och de andra. samtidigt går vi med sax och klipper våra kanter. Lite orättvist. Kanske man ska erbjuda svart billig arbetskraft för att få göra vad man vill här….(ja dom hjälper till med renovering av fastigheten och vad jag vet är dom ingen firma)

Maria
2020-08-10 06:49
#4

#3 Det låter ju väldigt konstigt tycker jag.

Varför ens fråga om ni får klippa gräset själva? Det är ju bara positivt om man sköter om ytor även om det inte ingår i själva tomten.

 Hur gör de andra grannarna med sina kanter? Klipper de också med sax när robotgräsklipparen är sönder?

Vad menar du med svart billig arbetskraft?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tysttjej
2020-08-10 09:40
#5

Vi ville veta om de va okej trots att kablarna för roboten går där. Den klipper ju inte kanterna. Men helst inte sa hyresvärden. Han har varit här en gång och trimmat. Men växer som in i så behövs trimmas varje vecka. De är typ bara jag och en till som "bryr" sig och håller på med våra rabatter i längan. De andra bara bor eller fokuserar på framsidan där vi har en gång mellan gräsmatta och rabatt. Menar att det är väl billigare att anställa enskilda personer än en firma att göra jobbet. Men jag vet inget så glöm att jag sa något. Dom hade inge respekt för andra boende under de renoveringsarbetet. Vi sa till dom och hyresvärden utan resultat.

Niklas
2020-08-10 10:00
#6

Jag skulle inte fråga så mycket som du verkar göra. 😉 Jag förstår att syftet är gott, men det är inte alltid den bästa vägen till ett roligt liv. Gör som du tycker och var beredd att ändra dig om någon säger till.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Maria
2020-08-10 10:01
#7

Jag tror inte det är så mycket att göra åt problemet eftersom ni hyr. Så får man rätta sig efter hyresvärden men himla fint att ni sköter er tomt så bra.. Då kanske andra tar efter till slut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tysttjej
2020-08-10 12:48
#8

#6 fast fråga måste man tycker jag i en hyresrätt. Man får inte göra vad man vill. Jag frågar hellre än att få skäll i efterhand. #7 ja mina rabatter är gamla och välvårdade. Försöker hålla dom fina då jag känner den som bodde här innan och hon älskade sina blommor.

Niklas
2020-08-10 13:40
#9

#8: Då tycker vi olika. 🙂 Jag tycker att sånt som inte förstör eller stör andra behöver man inte fråga om.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

tysttjej
2020-08-10 17:35
#10

Idag trimmar dom häckar och buskar men verkar inte fråga om vi vill ha våra buskar trimmade. De tar förgivet att de ska trimmas. Fick säga åt på skarpen när han började såga i min stora fina rosentry 😭 den är inte ivägen för nån och jag klipper döda grenar själv. Andras buskar i rabatten har de också klippt. Utan att fråga.

Maria
2020-08-10 18:28
#11

#10 De gör förmodligen bara sitt jobb enligt uppdrag från hyresvärden så fråga behöver de ju inte göra.

Himla tur att du var hemma så du kunde rädda din buske😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: