Annons:
Etikettövrigt
Läst 1656 ggr
Saavi
2/21/20, 11:40 AM

Transport av frysvaror

Hur länge klarar sig frysvaror i en kylväska när man transporterar dem mellan affären och hemmet och tanken är fortsatt förvaring i frysen?

Annons:
Carmarino
2/21/20, 12:04 PM
#1

Det varierar väldigt mycket beroende på hur kallt kylväskan förvaras, hur bra kylväskan är och hur många frysvaror det är i den.

Är det en vanlig kylväska som man köpt i mataffären så håller de oftast inte så länge, men tiden ökar om man har många frysvaror tätt packade. Den ökar också om det är kallt utomhus och man inte sätter på full värme i bilen (eller åker i en varm buss) när man kör hem. Är det sommarvärme så minskar hållbarhetstiden snabbt.

Sedan bör man naturligtvis köpa frysvarorna som det sista man gör innan man lämnar affären, samt att man lägger in dem i frysen direkt man kommer hem.

Kolla om det finns några uppgifter om hur länge din modell beräknas hålla kylan. Det brukar ibland finnas tester på nätet eller uppgifter om det där den säljs.

Har man lång väg att köra kan det vara värt att investera i en kylväska som kan kopplas till cigarrettändaruttaget i bilen (om man har något sådant).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2/21/20, 12:32 PM
#2

Jag har ca 15 min  bilresa till eller från affären. Ibland gör jag fler ärenden efter att jag köpt det frysta, så det kan ta upp till en timme innan jag är hemma. Jag brukar ha 1 eller 2 kylklampar i kylväskan (en helt vanlig mjuk kylväska) beroende på årstid. De brukar inte ens börja tina så det fungerar bra. 

Små livsmedel, som t ex frysta bär tinar fortare än en rejäl köttbit så det är svårt att säga något generellt.
Jag har flugit från Norrbotten flera gånger med fryst löjrom och frysta fiskar, i kylväska i resväska, men utan kylklampar, och det har aldrig hänt att något tinat.

Som kuriosa kan jag berätta om när jag flög ner till södra Spanien i höstas med 3 bitar fryst lax à 500 gram. Jag lade ihop paketen, lindade in i tidningspapper, därefter plast och packtejp. Så packade jag dem ungefär mitt i resväskan.

Planet var försenat, jag såg våra resväskor ute på plattan i solen, och befarade det värsta. Det tog nästan 10 timmar från dörr till dörr, men när vi kom fram fanns det inte tillstymmelse till upptining hos laxen.

Så jag tror inte du behöver vara orolig om du bara har en kylväska och en kylklamp i.

Carmarino
2/21/20, 1:34 PM
#3

Har en gång kört hem med djupfryst viltkött i bilen, där restiden var drygt 1,5 timme. Det var ganska mycket kött, både hela bitar, grytbitar och färs, och de lades tätt packade i en stor frysväska med kylklampar i.

Allt klarade sig utan problem och jag har för mig att jag använde den sista förpackningen över ett år senare. Köttet var fortfarande som nyinfryst då.

Så det beror helt och hållet på dels kvaliteten på det infrysta, hur det packas och hur det behandlas efteråt. Det säger sig dessutom självt att vissa varor är känsligare än andra. Jag skulle inte rekommendera att man behandlar fryst köttfärs som Sindri gjorde med laxen till Spanien. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Niklas
2/21/20, 1:46 PM
#4

Det beror också på vilken sorts frysvaror det är. En del tål att tinas och frysas om en gång.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
2/21/20, 7:20 PM
#5

Löjrom klarar t.om att tinas flera gånger.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2/21/20, 11:47 PM
#6

#3 av: Carmarino
Och jag som funderade på att ta med köttfärs också den här gången 😉
#4 av: Niklas
Ja, mer än vi fått lära oss, men de får aldrig bli varmare än kylskåpstemperatur.

Annons:
Carmarino
2/22/20, 12:27 AM
#7

#6 Lycka till! 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
2/25/20, 2:27 PM
#8

Har fraktat fryst vegmat i ca 2 timmar. Hade en kylväska med kylklampar under, vid sidorna och över. Det hade inte tinat någonting.

S.L
3/1/20, 6:18 PM
#9

Vi bila 4 tim och i kylväska med klampor alla varor i kylväskan var frysta när vi kom fram. Vi tog med hundmat och kattmat då dom äter färskfoder och semester på 3 v😊

Upp till toppen
Annons: