Gasspis (gasolspis)
Vi behöver en ny gasspis.đ
Kravet Àr att den ska vara 60 cm och ha elugn. Det finns en mÀngd spisar pÄ marknaden och jag blir alldeles förvirrad sÄ jag undrar om nÄgon har en spis att rekommendera eller nÄgot annat att tÀnka pÄ.
Vid vÄr renovering 2006/07 tror jag det var sÄ köpte vi nuvarande spis begagnad och den har varit helt perfekt men nu har ugnen börjat strula. Gissar att det Àr termostaten och lampan anger inte rÀtt ugnstemperatur lÀngre.
Jag vet ju inte hur gammal den var nĂ€r vi köpte den hellerđ
/Maria
GÄr inte termostaten att byta ut? I sÄ fall kan det vara bÄde billigare och enklare. Annars kanske samma mÀrke har en motsvarande modell pÄ marknaden.
#2 Jo vi funderade pĂ„ det men samtidigt sĂ„ Ă€r det roligt med en ny spis men det dĂ€r med att kolla samma mĂ€rke har jag inte ens tĂ€nkt pĂ„đ Bra tips tack.
/Maria
Nu Ă€r en ny spis bestĂ€lld.đ Det blev en Smeg. Den har bland annat sĂ„dant dĂ€r "barnglas" pĂ„ ugnen sĂ„ att det inte blir sĂ„ varmt.
Den ugnen vi har nu blir glödhet sÄ nÀr lilla barnbarnet Àr hÀr kan jag inte göra nÄgon mat som behöver vara i just ugnen.
/Maria
3 Hoppas den Ă€r bra :) đ
Tack det fĂ„r vi hoppas.đ
Jag ska försöka komma ihÄg att ta ett foto pÄ den nÀr den Àr installerad. Den ska komma nÀsta vecka.
/Maria
5 gör det. SjĂ€lv nyfiken đ
Det Àr som synes inte speciellt stor skillnad i utseende men en sak Àr jag glad över och det Àr att det Àr "ben" pÄ den hÀr spisen sÄ att man kommer under med att sopa, dammsuga eller moppa.
Jag har en annan frÄga ocksÄ. Förra spisen hade inga plÄtar med men jag gissade pÄ att det var för att den var begagnad.
Denna spisen har "bara" den vanliga lÄngpanneplÄten och tvÄ galler men ingen vanlig platt bakplÄt. Brukar inte det ingÄ nÀr man köper spis eller köps alltid dessa separat?
/Maria
Jag tycker att platta plÄtar brukar följa med.
#9 Pratade precis med min bror som har en relativt ny elpris men inga platta enkla plĂ„tarđ SĂ„ mĂ€rkligt.
/Maria
Det syns inte pÄ bilden men gjutjÀrnsgallret som ligger uppepÄ Àr bara hÀlften sÄ tungt pÄ den nya spisen vilket blir skönt för det behöver rengöras ofta. I alla fall sÄ fÄr man ta bort det för att komma Ät att göra rent under gallret. Saker som skvÀtter och annat som sölar.
/Maria
8 vi fick ny spis (hyr lĂ€genhet) 2 platta plĂ„tar och en lĂ„ngpanneplĂ„t. Jag brukar spara plĂ„tar dĂ„ jag har extra funkar ibland men denna var bredare sĂ„ man fĂ„r ha gallret om man kör pĂ„ gammla plĂ„tar. Jag sĂ„r lite sĂ„ dom gammla har jag till odligsfat đ I Ă„r blir det kattgrĂ€s pĂ„ lĂ„ngpanneplĂ„ten đ Snygg var spisen â
#12 Tack. Jag ska spara de gamla plĂ„tarna men det hade varit kul med helt nyađ
/Maria
Vilken lyx med gasspis!
#14 Det tog ett tag att vĂ€nja sigđ
Jag satte eld pÄ flera kökshanddukar och vissa trÀslevar blev svartbrÀnda men nu skulle jag inte klara mig utan tror jag.
Det Àr sÄ hÀftigt att bara sÀnka vÀrmen sÄ slutar det puttra utan att man behöver dra kastrullen Ät sidan. Det Àr sÄ exakt liksom.
/Maria
#15 Haha :)
Jag hade nog oroat mig för lĂ€ckage. Ăr det inte lĂ€tt att glömma gasen igĂ„ng?
#16 Vi har gasol och den Àr alltid kopplad till spisen sÄ det Àr inget jag sÀtter pÄ och av utan den stÀngs av nÀr plattan stÀngs sÄ att sÀga.
Precis dÀr vÄr spis stÄr sÄ finns det ett litet utrymme utanför huset som en gÄng var till sopor. Det Àr en plÄtdörr och perfekt för gasolflaskorna. En P11 rÀcker i nÀstan ett Är för oss.
Enda kravet Àr att skylta pÄ luckan att det finns gasol.
/Maria
Hur mycket kostar gasolen?
Jag minns inte men jag ska försöka komma ihĂ„g att frĂ„ga min man nĂ€r han kommer hemđ Det finns en större gasolflaska som kallas P19 tror jag men den fĂ„r man inte ha "privat" men tvĂ„ P11 gĂ„r bra fast det egentligen Ă€r mer gasol. Vi ser alltid till att ha den extra gasolflaska full.
/Maria
#18 Nu har jag pratat med min man och priset varierar en del men cirka 500 kronor kostar det att fylla en P11.
/Maria
PlĂ„tar kan man vĂ€l köpa vart som helst. Roligt att du fick en ny lĂ„ngpanna. Fin spis. SjĂ€lv bor jag i Kanada och har en gas spis. Den drivs med naturgas. Ăven vĂ€rmepannan och vĂ„r grill drivs med naturgas. Ălskar gas spisar, fort varmt och exakt kontroll pĂ„ vĂ€rmen.
SpĂ€nnande med naturgasđ
Var tÀnker du att man kan köpa plÄtar? Jag vet inte jag sett det nÄgonstans.
/Maria
#20: Okej. Undrar hur det stÄr sig mot en elspis.
UgnsplÄtar finns lite hÀr och dÀr.
» UgnsplÄt Vitvaror Tillbehör - JÀmför priser pÄ UgnsplÄt PriceRunner
#23 #24 Jag har ingen aning faktiskt. Ugnen gÄr ju pÄ el. Hade den ocksÄ varit gasol sÄ kanske vinsten vore större. Jösses. Hade ingen aning om utbudet. Jag tÀnkte nog mer pÄ vanliga fysiska butiker. DÀr har jag aldrig sett plÄtar.
/Maria
Ser att en liten katt speglas i luckanđ
/Maria
27 hur var nya spisen? đ Katter Ă€r alltid nyfikna o dom Ă€r ju redo med en hjĂ€lpande tass om du behövde en đ
#28 Inte sÄ stor skillnad mot den gamla. De tvÄ innersta plattorna Àr lika stora. PÄ den gamla var alla olika frÄn stor till liten. Det finns ju en massa finesser som jag knappt kommer anvÀnda.
/Maria
29 kul med finesser đ
30 Haha nej det Àr inget för mig.
/Maria

JÀttesnygg spis! :-) Jag bor i en funkislÀgenhet (hyresrÀtt) frÄn början av 1950-talet i Bromma, Stockholm och jag har gasspis och gasugn. Spisen Àr jÀttebra och ugnen Àr sÄdÀr, men gasen Àr jÀttedyr, har för mig att jag betalar ca 3000/Är för att ha gasspis.
#32 Ja det var ju lite skillnad. Gasol Àr uppenbart billigare.
/Maria
Ojj, vad hÀrlig gasspis! Jag vill ocksÄ ha! Vi kan inte ha en gasspis i vÄrt nya hem för gasledningen gÄr inte in till köket endast in till vardagsrummet. Det skulle kosta alltför mycket att fixa om det. I vÄr förra lÀgenhet som vi hyrde hade vi en gasspis och det fullstÀndigt Àlskade vi. I början var vi lite rÀdda för att anvÀnda den men absolut inte lÀngre.
Nu mĂ„ste vi skaffa en induktion spis och det vill vi absolut inte ha. Vi gillar inte sĂ„dana spisar med touch screen grejs. Har en liknande nu och den Ă€r en mardröm. Man kan inte anvĂ€nda alla fyra plattor pĂ„ den vi har för dĂ„ överhettas den och stĂ€ngs av. Var inte sĂ„ trevligt pĂ„ julen dĂ„ vi skulle laga julmiddag. Fick vĂ€nta nĂ„gon timme innan den gick att anvĂ€nda igenâŠ.
Vilket mÀrke var ugnen som överhettade? Sonen tittar pÄ en induktions spis sÄ jag vill tala om det för honom.
Nu har vi haft spisen ett litet tag och jag Ă€r sÄÄÄ nöjd.đ
Ugnsluckan Àr helt kall nÀr man har pÄ den och det Àr skönt för den gamla blev glödhet och nÀr lille barnbarnet Àr hÀr sÄ vÄgade jag inte anvÀnda ugnen.
Den Ă€r lĂ€tt att göra ren och jag ska försöka lĂ€sa in mig pĂ„ alla onödiga finesserđ
/Maria
36 Kul att den Ă€r som ni hade hoppas pĂ„. Hihi tror sĂ€kert vissa finesser Ă€r bra hĂ€r vart jag fundrsam pĂ„ vem som öppnar diskmaskinen đł En finess Ă€r Ă€r att nĂ€r programmet Ă€r slut öppnar den luckan för disken ska torka đ
đ
/Maria
En liten uppdatering sĂ„ hĂ€r i det varna sommarvĂ€dret.đ
Det Àr jÀttevarmt vid spisen om man behöver laga mycket mat som steka eller mat dÀr man behöver passa/röra och vara nÀra sÄ hÀr i vÀrmen.
Jag har precis stekt Halloumi och kÀnde nÀr det var klart att jag var evigt tacksam att inget mer skulle tillagas.
/Maria
#39 Vi har samma problem med vĂ„r elektriska spis. Temperaturen i rummet stiger med 2 grader om vi anvĂ€nder ugnen eller plattorna. Jag har förbjudit min man frĂ„n att laga mat.đ€Ł
#40 Jag lovar dig att elspis inte gĂ„r att jĂ€mföra med en öppen lĂ„ga frĂ„n gasolspisenđ Men visst Ă€r det jobbigt överlag att stĂ„ vid spisen i vĂ€rmen.
/Maria
#41 Vi har haft gasspis i ett par Är och det var samma sak med den som med vÄr elspis. Kanske det blir varmare med gasspis men det blir det annars dÄ man lagar mat sÄ spelar ingen roll i den hÀr vÀrmen som vi har om det stiger med en eller tvÄ grader (hade 40 grader i gÄr, i skuggan). :)