Toarengöringsmedel?
Pikant problem men ack så nödvändigt =)
Jag undrar vilket som är det bästa rengörnigsmedlet för toaletter?
Vi har provat ganska många olika medel men alla kräver att man använder en borste för att det ska bli riktigt rent. Jag vill slippa det. Finns det verkligen inget medel som man bara häller i och sedan låter verka själv för att sedan spola bort det?
Tom

Klorin…det finns ju den som bleker men även en för just tex badrum.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
#0 Jag kulle inte gilla att hälla så kraftiga kemikalier rätt i avloppet…
Så jobbigt är det väl inte att borsta?

Ner med lite ankmedel, låt verka lite, borsta av, lätt som en plätt tycker jag:)
Lidl har väldigt bra rengöringsmedel som löser det mesta, och jag tror det är bra kvalitet miljömässigt också, luktar citron eller persika och är verkligen superbra. Fungerar säkert för toaletten också.
Jamen jag vet att det finns tusenmiljoner olika medel som är "jättebra" men jag vill slippa borsta =)
Tom

#4 Be din fru göra borstningen. Enkel lösning :-)
Annars är högtryckstvätten både miljövänlig och effektiv utan borstning.

Men hur jobbigt är det att borsta undrar jag förstås…, som #2.

Man behöver inte hälla mängder med klorin i muggen för att det ska bli rent. Jag har lite i en sprayflaska utspädd med vatten som jag sprayar på och låter sitta en liten stund….sen är det bara att spola och VIPS så är det borta…
Mvh CBA
Klorin använder jag ibland. Det är så effektivt att det kan förstöra emaljen.
Vänliga hälsningar
Niklas

#8 Ah en till som använder klorin ibland :o)
När jag snabbrengör får wc ankan göra sitt men ibland får klorinet göra sin verkan (några gånger om året) så det är ju inte så att jag maniskt sprayar klorin i muggen 
Mvh CBA
Jobbigt och jobbigt, det finns många saker som inte är fysiskt krävande men som jag ändå gärna avstår från. Det här är en typisk sådan. Tänk vad enkelt det vore om jag bara kunde spraya i någonting när jag har varit på toaletten och sedan glömma det.
Jag tycker om att förenkla saker som är återkommande monotona eftersom det inte gör mig lycklig att hålla på med sånt =)
Tom
Tom, vad sägs om att ta en tur i skogen istället eller skaffa torrdass?*fniss*
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Suck, jag accepterar att det roligaste ni vet är att skura toaletter och att ni gärna använder en toaborste för att det ska bli riktigt rent. Så får ni acceptera att jag inte gör det ;-)
Tom
PS. Jag tolkar det som att ni inte vet något medel som fungerar som jag vill…

Jo jag vet ett! Fast det trista är att jag vet bara hur flaskan ser ut och minns liksom inte namnet på den. Jag har köpt det en gång på Prylcenter och en gång på ngn av mataffärerna i Täby. Jag var och letade efter det förra veckan faktiskt, men hittade det inte då (i Täby). När jag hittat det igen skall jag säga till direkt. Det är kanon. Man häller i det, låter det ligga kvar i 20 minuter. Spola och sen är det RENT!
Inga borstar…
och egentligen inte mycket till svar, men jag skall säga till då jag vet vad det heter.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jo, tack Cattis! Det var ett väldigt bra svar eftersom jag då vet att jag inte ska ge upp med mitt letande.
The Search for the holy WC-cleaner has just begun!
Tom
Det är tyvärr så att man MÅSTE borsta för att bacillerna och sådant trevligt ska försvinna…Det blir alltså inte rent om man inte borstar/skurar. Mela
#15, Berätta gärna mer. Hur kommer det sig att det inte går att använda ett rengöringsmedel bara? Hur vet du det?
Tom
Hmm, såg det nog på "How clean is your house?" Att bacilluskerna liksom sitter fast i beläggningar och sådant som måste skrubbas bort. Inom mitt jobb städar jag mycket toaletter och min chef instämmer i Skrubbmåstet. Lite konstig förklaring kanske, förstår du hur jag menar?
Nix inte rent tekniskt/kemiskt men jag kan tänka mig att det har att göra med att tiden inte finns om man städar proffessionellt. Då kan man inte spraya på någonting och sedan vänta en kvart - halvtimme på att det ska bli färdig. Så i det läget förstår jag att skrubbningen är det mest effektiva. Men därmed inte bekräftat att det inte finns något medel som kan fungera utan skrubb. Jag söker vidare =)
Välkommen till Hemmet iFokus förresten Mela!
Tom
Tom, för din skull ;) så letade jag igenom en gammal blogg som jag läste nån gång och återfann detta inlägg!
Läs och begrunda: http://www.blog.fiket.org/2005/06/05/spola-ner-din-coca-cola/
;)
Leica, tack för det tipset! =)
Kanske något för dyrt i min smak eftersom jag brukar rengöra toaletten efter varje typ 2 besök.
Men det är någonting liknande jag är ute efter men som är lite mer kostnadseffektivt.
Tom
Jisses, om du skrubbar toan så ofta förstår jag att du vill slippa det ;)

Använd biokem och låt det verka. Mikroorganismer som intar toaletten och äter upp alla fekalier. När tillgången på fekalier är slut självdör de. Restprodukten från organismerna är helt enkelt vatten. En sprayning efter varje besök ser till att hålla dasset rent.
#22, Fantastiskt! Var hittar jag biokem?
Tom
#22 Visst är "fekalier" ett tjusigt ord!

Ur Wikipedia:
Avföring, fekalier, exkrementer, kallas den substans som återstår av födan efter att den passerat genom en organism som absorberat delar av dess näringsinnehåll. Även utsöndrandet av denna substans kallas avföring. Mer vardagliga termer är bajs eller skit (vulgärt slang).
Inom sjukvården används termen "Stora A" ofta, mostsvarande för urin är då "Lilla A".

#22 Tom: Jag hittade ingen direkt information om det på Google, men jag vet att Diskteknik höll på med en del utveckling av biokem.
Diskteknik sysslar med restaurangkem (rengöringsmedel) och hade medel framme för exempelvis toarengöring baserat på biologiska sammansättningar.
#23 Anders: Fekalier har jag lärt mig att det heter när man undersöker möjligheterna för avlopp till sin nya tomt. 

Vill i sammanhanget gärna göra tummen ned för snålspolande toaleter. När vi gjorde om badrummet för två år sedan bytte vi till sådan för att vara miljövänliga. Trodde vi. Men det innebär att vi nu alltid spolar två eller tre ggr efter ett besök.
Haha! :-)
Det gör jag ju redan, nu är det toan jag vill slippa ;-)
Tom
Du ser inga synergieffekter…?

Oj, oj, och det ställer hon upp på??…:)
Hur menar du då Anders?
Pia, varför skulle hon inte göra det?
Tom

Går med på att tvätta är fruntimmersgöra…
Går med på…????

#33, Det var en egen tolkning av mina inlägg Pia. Jag har inte skrivit så. Jag tror bestämt att du behöver se över dina förutfattade meningar om riktiga karlar. Gå till en psykolog, adjö!
;-)
Tom

Det var det värsta *typiskt riktiga karlar*…:)
#32 Jag menar kanske snarare överföringseffekter…
#36 & #37 :-)
#25 Om jag inte minns helt fel så skriver man ett litet a om patienten haft en mindre mängd avföring. Tro det eller ej men det är viktig information i vissa sammanhang:)
#37, Varför inte avföringseffekter? ;-)

#28 Är det dina byxor ? 
#41 Nej, det är det inte. Tvättar gör kanske sambon något oftare än jag, men jag stryker helst mina egna byxor och skjortor. Och mangla är mitt jobb!

Tom: Jag kan meddela dig att min kille MER ÄN GÄRNA städar HELA badrummet inklusive toastolen. Jag fixar andra saker i stället för det.
#43, OK?
…och på vilket sätt tänkte du att det skulle hjälpa mig att få min toalett ren…? ;-)
Tom

Tanken på att killar faktiskt KAN fixa toastolen frrivilligt. Man kan faktiskt bli sedd som en städande
. Åtminstonde av mig…….
#45, Eeeh? Jag vet inte alls vart du vill komma eller hur du kopplar ihop din kommentar med mitt toarengöringsmedelsproblem??
Förklara gärna.
Tom
#46 Tom, har du fortfarande inte gjort rent toaletten, det var ju en månad sedan du startade den här tråden… ;)
#47, Du får gissa! ;-)
Och för er som inte förstår vad jag har skrivit tidigare i den här strängen ska jag sammanfatta på ett mycket enkelt sätt så att ni förstår.
Jag gör rent toaletten efter varje gång jag har använt den, oavsett om jag har ett bra toarengöringsmedel eller inte. Vad jag ville uppnå med den här strängen var att hitta ett medel som är betydligt bättre än det jag redan har. Jag tar fortfarande gärna emot tips på bra rengöringsmedel.
Tom =)

Tom: Någongång MÅSTE du städa toan, varför inte på en gång????? Även om man är kille måste man fixa sådana saker å inte förlita sig på andra. Som tex mamma eller tjejen om man har det.
Jag skulle inte vilja gå på din toa innan den var REN!!!!!
#49, Goddag yxskaft!
Muszimba, läs gärna inläggen som du svarar på innan du skriver ditt svar. Det underlättar för alla inblandade, jag lovar.
Tom
Hej Tom, har du testat sådana där som man hänger på sidan i toalettstolen? Plastbehållare med antingen flytande innehåll eller en stor typ..tvål i..Jag har de ej men min väninna använder sådana. Kanske man skulle testa;) Men man kommer aldrig ifån borstandet.. kanske behöver man göra det mer sällan då.
#48 Tom, ursäkta att jag frågar, men varför gör du rent toaletten efter varje gång? Vad jobbigt!!
När jag bodde i Spanien fanns det en massa superstarka medel som användes till allt möjligt, men jag tror inte att de finns i Sverige. Då skulle du säkert inte behöva borsta, du skulle definitivt gilla dem!! ;)
Siprpa, jag tror att de där som man sätter på sidan endast är till för att det ska lukta gott i toan.
Skogskatten, jag gör inte rent efter varje gång jag har varit på toan men alltid efter den 'stora'. Det är precis något sådant medel jag är ute efter.
Tom