Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 1341 ggr
Susanne
0

Ugn med hög dregelfaktor!

Jag skulle ju inte gråta om jag hade denna i köket och de 20 tusen det kostar att betala den.

http://sweden.siemens.sv.nectar.netplace.com/?SiteMapId=1717&28=SiteMapId%3d1722%26PageNo0%3d3&3=499

Susanne Skrattande

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Tom
0

Visst är den läcker!

Tom

MaMaMade
0

Jag som alltid håller på att bränna mig när jag ska röra om i grönsakerna el när jag ska vända o ösa kött mm (i min inbyggnadsugn)! *Vill ha*!

mariatingsund
0

Det var nog en bra rubrik, jag älskar när en ny design är även praktisk!

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

AlbaStiffler
0

En grej känns dock osmidig, och det är då man bara snabbt vill öppna luckan och kika in på tex färgen på kakan. Eller sticka en gaffel i sockerkakan för att kolla om den är klar. Hissar man då ner den med denna ugn så känns det som om det går lite för långsamt och osmidigt + att kakan kanske sjunker eller värmen försvinner?!? Men de borde ju tänkt på såna grejer, vad vet jag?

Oskar
0

Läcker…fast utsikten var läckrare…he

[cocuyo]
0

Jag tror inte att man behöver öppna för att se färgen, och även i en vanlig ugn kan det man gräddar sjunka ihop när man öppnar. Den här ugnen behåller ju varmluften när man sänker ner bottnen, i stället för att släppa ut all den varma luften som en vanlig ugn gör så fort man öppnar luckan.

Det är helt klart ett bra koncept som jag ska överföra direkt till min solugn.

http://solarcooking.org/plans/Cookerbo.pdf

Mitt andra hem är i Santiago de Cuba, och där ska jag förgylla min tid som pensionär med att utveckla olika metoder att ta vara på solenergi. Jag ska bygga en ugn enligt konceptet i filen ovan, men i stället för att ha luckan fram ska jag ha en nedsänkbar botten som hos siemensugnen; det blir nog manuellt, men jag ska hitta ett sätt att göra det smidigt.

Tom
0

#6, Kul projekt!

Tom

MaMaMade
0

Misstänkte att du var från de trakterna m anl av ditt nick. Har sedan länge velat besöka Kuba men det har kommit så mkt emellan…barnanskaffande o så. :) Det ser så vackert ut när man ser reseprogrammen på TV o läser om landet i tidningar. Jag är matmänniska så jag ser fram emot att få prova på maten också…tror att det är "hög dregelfaktor" på den, som Susanne skulle ha sagt!

Enda stället jag besökt åt det hållet på jordklotet är Colombia där vi hämtade sonen -97 o tyvärr var det rätt så oroligt där då, så det var inte tal om att spankulera runt ngt. :(

[cocuyo]
0

Kulinariskt är Kuba lite speciellt…

Om du har tillfälle i Stockholm, så finns det ett ställe som ofta serverar typisk kubansk mat, El Cafécito de Ivonne på Kungsholmsgatan 4. Det händer dock inte varje dag, men på söndagarna bruker det vara kubanskt. 

http://www.cafecito.se/omoss.html  

Typiska rätter är congrí (ris med svarta bönor), mariquitas (friterade bananskivor), tostones (lite tjockare bananskivor friterade), tamal (görs av majs som dolmar eller inslagna och kokta/ugnsstekta). Bönor är vanligt, inte mycket kött, oftare kyckling. Kryddningen görs ofta med spiskummin, kubanerna använder inte "heta" kryddor.

Om du åker till Kuba får du bäst utbyte om du talar flytande spanska. Det öppnar möjligheten till egna utflykter och kontakt med lokalbefolkningen. Att bo på ett turisthotell är något helt annat än Kuba. Det kan man hellre göra på närmre håll.

Det som drog mig dit var musiken, och om du tycker om kubansk musik är det helt rätt att åka dit, kanske särskilt östra delen av landet, Santiago de Cuba och Baracoa är värda besök. För att få ut det mesta bör man tala med lokalbefolkningen.