Våtrum på betonggolv
Hur ska man göra med fuktspärr i ett badrum som ligger på nedervåningen i en souterrängvilla. Det är betonggolv på mark och det kommer upp lite fukt hela tiden. Ska värmegolv och klinkers läggas direkt på golvet, och kakel direkt på väggarna, ellet ska man ha fuktspärr ändå?
Vänliga hälsningar
Niklas
Ta kontakt med en byggnadsingenjör på kommunen och be om deras råd hur det ska gå till. Även ditt försäkringsbolag kan tillfrågas hur du ska göra för att de ska slippa fuktskador i framtiden.
Själv så har vi ett badrum vars golv nu måste göras om. Vi hade en vattenskada för ett antal år sedan som åtgärdades av en hantverkare utsedd av försäkringsbolaget. Han fick göra om delar av jobbet flera gånger utan att jag blev nöjd. Efter det så bytte jag försäkringsbolag, men nu har verkligheten kommit ikapp och hans fuskjobb måste göras om (dåligt utförd fuktspärr bl.a.).
mvh
/Sven
Tack för tipset!
Vänliga hälsningar
Niklas
Du skall inte ha fuktspärr på betongplatta fukten som finns i plattan kan då inte dunsta bort Lika så om det är murade väggar. Ev en fuktspärr runt golvbrunnen om det ofta är vatten på golvet typ duschhörna.
Okej, det låter logiskt att inte ha fuktspärr. Varför ska man ha det runt golvbrunnen då? Blir inte effekten likadan där?
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag skrev ev. Om ni är många och duschen används dagligen av flera personer kommer det ständigt vara blött runt golvbrunnen och plattan suger upp den fukten och spär på den redan fuktiga plattan, fukten fortsätter att vandra. Med en fuktspärr ca. 1x1 m runt golvbrunnen undviker du detta.
Men undra om du inte behöver dränera om runt huset för det är aldrig bra att fukt tränger in.
Mvh/map2
Vi är ofta många som duschar så 1 x 1 meter fuktspärr låter vettigt.
Huset dränerades för drygt tio år sedan.
Vänliga hälsningar
Niklas

Hur är det med fuktspärr på väggarna i ett badrum i källarplan?
Kan se både för och nackdelar. Fast det kanske gäller samma sak som för ett ångskikt ovan mark?