Taxeringsvärde ,,husköp-pris
Har tittat på hus där taxeringsvärdet är 352000:- och begärt pris 485000:- eller högstbjudande,,huset är byggt 1945 omodernt och boyta 96kvm ,,med andra ord är det lite som måste fixas.Huset ligger 2mil utanför mindre stad det verkar inte vara många intrssenter.
Nu till frågan hur stor betydelse har taxeringsvärdet när man ska bjuda på huset?
Är det rimligt att bjuda 300000:- eller betraktas det som skambud?
Det här tycker jag är en intressant fråga. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Taxeringsvärdet avgör fastighetsskatten, så ett lågt taxeringsvärde är en fördel.
Grundtanken är att taxeringsvärdet ska utgöra 70% (???) av marknadsvärdet, men det kan slå väldigt mycket. (Mitt senaste husköp var ca tre gånger taxeringsvärdet.)
Det finns tabeller där man kan se vad skillnaden mellan taxeringsvärde och marknadsvärde är i olika delar av landet - så det kan ju vara en grov vägledning då man bedömer om marknadsvärdet är rimligt.
300' skulle jag nog betrakta som ett väldigt lågt bud om 485' är ett realistiskt pris för liknande hus i området. Men du kan ju alltid försöka. De kan inte mer än rata budet och vägra sälja huset till dig.
Tom
Jo, svaret på den konkreta frågan är ju att det kommer att uppfattas som ett skambud…

Min mamma köpte hus i ett litet samhälle ca 4 mil utanför Växjö för ett knappt år sedan. TROR att hon gav mindre än taxeringsvärdet (170 000??), hon fick huset för 160 000 (=skambud) eftersom det inte fanns några andra intressenter. 3 RoK, plus källare med gott om utrymme, och så stor trädgård.
Brorsan är i köpartagen på en etta på Söder, Sthlm. Där räknar man ju på 40 000 kr/kvm om jag har förstått det rätt?
Tänk vilka skillnader det är, ändå!

Jag o min fd sambo köpte hus för ca6 år sen, utgångspriset var 375 000 vi la ett bud på 300 000 vi fick det iof så var huset obeboligt så vi fick renovera allt innan vi kunde flytta in