Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: inredning-och-design
Läst 2105 ggr
MaMaMade
0

Ge mig råd om köksluckor...

Har luckor o "brutet" vitt i köket, boardluckor där boarden börjat synas igenom o färgen numer är smutsbeige…*uäck*! Alla fläckar syns o är jättesvåra att få bort. (Mkt flugor här, kossor runt hela huset sommartid.)

Vill renovera på några år när Minstan börjat skolan, dvs hon har fått mer vett o går att resonera med. ;) Kan bara inte bestämma mig för hur vi ska ha det! (Nej, Guben har ingen medbestämmanderätt! ;)

Är lite "allergisk" mot vitt av ovanstående anl men…det är snyggt o lyser upp i ett smalt, långt kök som vetter mot öster. Hade nästan beslutat mig för trä…oljad ek kanske…men jag sviktar.

Vad tror ni om lådor i vitt (ska inte ha skåp, varken över el under), m bänkskivor i trä (ek). Möjligen en lång sideboard i helt i ek o *eventuellt* "liggande" vitrinskåp över den…? Helst i massivt trä…får kanske råd m det när antalet skåp minimeras.

Ska se om jag kan lägga in några bilder på det som tilltalar mig. Måste bara hitta dem först! (Lite rörigt här hemma! :)

vanessa
0

Det skulle underlätta med bilder, så jag hoppas att du hittar dem. Vet precis hur det är med kaos i hemmet. Det som är intressantast är bilder från ditt kök, eller en skiss på hur den ser ut idag. Först då kan man se den framför sig.

Vitt är bra för trånga kök, men inte den enda ljusa färgen. Du kan välja en annan färg som kanske döljer skiten och samtidigt ljusar upp det hela.

Sedan så funderar jag på träet du funderar på, eken. Är det lätt att torka av, eller döljs skiten av färgen så att säga? Är inte så kunnig i trä.

Har ett annat råd med kossorna som drar till sig flugor. Sätt nät i fönster och nätdörrar, så slipper ni få in insekter av alla sorter. Och det är inte ett hinder för klåfingriga barn som vill rusa in och ut.

Det skulle göra dagar och nätter en aningens lugnare. Har det här hemma, och kan räkna på mina händer hur många insekter som kommit in i år. Och de flesta har min ena katt tagit in, för att hon ville se matte rusa runt :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

AlbaStiffler
0

Om du ska ha lådor, satsa på såna där stora gigantlådor, som man kan ha kastruller, skafferivaror och skålar och grejer i. Tycker dessa är suveräna!

MaMaMade
0

Först var jag inne på en sådan här lucka, lite gammeldags stuk men stramare o mer modern jämfört m dem m frästa spår.

MaMaMade
0

*Äskade* länge det här köket:

http://www.tibrokok.se/Default.asp

Al är mkt vackert…inte mörkt, inte ljust, inte för rött men ändå varmt. Nedan i oljad ek.

MaMaMade
0

Nu är jag mer inne på detta som en bänk ut från väggen, halvö skulle man kanske kunna kalla det. Valnöt i skivan som går ner på sidan men m vitmålade lådfronter. El blir det för stor kontrast? Det finns inte i oljad ek… :(

http://www.ballingslov.se/se/KOK/MALAT/Line/line%20vit

Man borde ju kunna göra en egen sideboard/hylla om man köper "lösa" lådfronter o gör egna lådor m samma skiva som köksön… Vill inte ha den så djup nämligen + en rad m "liggande" vitrinskåp i trä… *Varför* finns det så mkt snyggt o *varför* har jag inte ett mer fyrkantigt kök!

MaMaMade
0

Vil ha denna tapet på väggen bakom sideboarden iaf:

http://www.ballingslov.se/se/KOK/Inspiration/BladdraKatalog

AlbaStiffler
0

#5> Jag gillade detta förslag bäst, dvs med bänk som går ner på sidan, samt med vita skåp… Det blir nog jättesnyggt. Tycker sån skiva är snyggt, när det går ner på sidan. Dock får du tänka på att denna variant bygger på sidorna med några cm, så att ev standardkök kanske inte passar… På detta sätt kan man få en rätt billig lucka att bli rätt ball, med denna bänk-modell. man kan även göra liknande bänkar både med laminat-skiva samt med tex sån där lite dyrare porslins-sten som är gjuten. Skitsnyggt! Vedum säljer såna… En vanlig träbänk eller en laminat kan man dessutom komplettera med tex en aluminium/rostfri list efter kanten, som både är supersnygg samt skyddar något. Finns även andra sidor man kan välja till sin skiva…

Tapetlänken var fel, gick till ballinglövs startsida. Om det inte var den med träden du menade som syns på katalogen?

Alexej
0

#7 Det är en tapet på katalogsframsidan, bakom en glasskiva.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vanessa
0

Den ser snygg ut. Gillar tapeten. Tror att du är på rätt spår, men den kommer du nog att ändra ibland :-). Gillar halvön. Om du är säker på tapetstuket, så tycker jag nog att du ska fundera på om träsorterna passar till den. Prova det hela, med färgerna mot varandra. Halvön fungerar. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

MaMaMade
0

*Yes*! Tack för alla positiva svar o goda råd! :)

#7 Det är tapeten som visas på katalogens framsida… :)

#9 Valnöt är snyggt men jag tror att ek "håller" längre, smakmässigt sett…man kan ju ordna egen bänkskiva till lådorna…

Har fått positivt svar från returmarknaden idag. De ska hålla koll åt mig o mejla när de får in en storköksdiskbänk så jag hinner åka ner till stan o kolla in den. Jag bor ett antal mil ifrån så man missar lätt godbitarna…är inte in särskilt ofta. Ska också maila ett företag som tillverkar bänkar o fråga vad min "önskebänk" skulle komma att kosta.

AlbaStiffler
0

Mmm, den är snygg, trädtapeten…