Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: övrigt
Läst 3200 ggr
Staffan
0

Annorlunda lägenheter

Ta en titt på de här lägenheterna i Montreal. Jag tycker att det var en fascinerande byggnadskontruktion och kan tänka mig att lägenheterna är rätt coola.

Ful eller snygg? Eller fulsnygg? Vad tycker ni?

>> Länk till bilderna

Mvh // Staffan

woodspirit
0

FULT SOM STRYK

Linda
0

Fula men kan bli lite coola med färg!

Tom
0

Grymt Coola! Jag skulle gärna se dem med någon eller några färger istället för den trista nakna betongen.

Jag önskar att fler vågade/fick bygga lite annorlunda hus även i Sverige. Mycket beror på att kommunernas stela tjänstemän (och kvinnor) inte har förmågan att se nytänkande inom fastighetsbyggande. Därför tillåter de inte byggnader som inte faller inom deras snäva mentala ramar.

MER FANTASI INOM BYGGINDUSTRIN, TACK!

Tom

gwen
0

Det är betongen som är det snygga tycke rjag… men visst, de är så extremt snygga att de nästna är fula. Men vilkett byggnadsverk!!! :-o

Jenna-Gun
0
Terrierlina
0

fyyy, där skulle inte jag vilja bo…

Celia
0

Helfräckt, men gärna någon ljust färgad pust på betongen.

mariatingsund
0

Såååå häftigt! Visst skulle jag kunna bo där. Tänk, takterras till varje lägenhet och vilken utsikt då!!!!! Till alla väg o kanter och hav mm. Ibland är något så fult så det är vackert, som i detta fall. Önskar att det fanns så kreativa arkitekter häromkring oxå. Jag tycker svenska hus ser alltför likadana ut. De har gjort ett nybygge mittemot oss och vi förlorade delvis en underbar utsikt och delvis får vi titta på ett riktigt fult hus. Om det var vackert, då skulle inte göra något att vi inte ser dungen längre.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Susanne
0

Me like!!!!
Från vattnet sett inte lika snyggt men jag har ingen båt…
Vad synd att de inte hade bilder från insidan av lägenheterna.
Kan helt klart tänka mig att bo i en sådan lgh, vilka maffiga uteplatser!
WOW!

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

asa32
0

Jag assosierar till legohusen man aldrig riktigt fick till som barn. Det var alltid några bitar som inte satt där de skulle. Men jag tycker att husen på bilderna är charmiga. Påminner även om det där spelet där man flyttar träpinnar från mitten av ett torn och lägger överst, så får man se hur länge det tar innan tornet rasar…..

Tom
0

Här hittade jag några interiörbilder.

Länk

Länk2

Tom

asa32
0

WOW, vad snygga, måste titta mer, häftig uppbyggnad.

Chrihanna
0

Ja det var fulsnyggt tycker jag..! Men det hade nog blivit finare, som andra redan utryckt det, men en färgad puts. Jag skulle föreslå vitt… Med viss varning om grekiska hotell-känsla… *ler*

rattmamman
0

Wow - så himla jättehäftigt! Jag flyttar nu, helst med en gång!

Linda
0

#11 Skit snyggt!

-Håller med om att framtiden måste få bli lite mer nytänkande.

SeaHawk
0

Klart fräckt,

Marre79
0

Tycker att det va sådär

elenor
0

Absolut klart godkänt! Riktigt snyggt flerbostadshus tycker jag!Härligt med litet odlingsmöjligheter på takterassen!

Jämför med våra 60-talsklumpar till hyreshus!

Sandra
0

Jag som har dåligt lokalsinne skulle få leta mig galen innan jag hittat hem varje dag om jag skulle bo där. Det va inte snyggt med betongen… o jag skulle få svindel om jag bodde i nåt av rummen som hänger i luften. Att veta att det är luft hela vägen ner till marken gillar inte jag. Men det är ju helt klart ett mer "levande" samhälle det där… Coolt måste jag säga =)

Asagard
0

Wow, var ställer man sig i kö för en lägenhet? Kyss

virvla
0

Jag tyckte det var skitsnyggt!! och jag håller med Gwen, det är ju betongen som är det snygga, de behöver absolut inte vara i några färger. synd på utsikten över fraktfartyg…

Tom
0

Synd på utsikten? Jag tycker att det vore fantastiskt att få sitta vid frukostbordet och få se den utsikten!

Tom

Åsa
0

De är helt otroligt underbara! Och en sådan höjdutsikt över hamninlopp med fraktfartyg har jag haft och det gillade jag.

åsa

Rosaparaply
0

Tänk om man lämnade in bygglovsansökan för något liknande här. Kommunen skulle svimma!

Så fult så det blev snyggt. Men jag skulle stormtrivas! Vilken utsikt! Vilka takterrasser! Jag älskar det!

Det är väl ingen idé att fråga om priset…

Tuss87
0

Skit coola :) Skulle dock sitta snyggt med annan färg, kanske vitt eller vitt + någon annan färg :) Hade varit mycket snyggare än betonggrått trist men det kanske kommer? Glad

[Sajberlena]
0

Fult men häftigt!

DevonRex
0

Man får ju verkligen hoppas att det är ett arkitektarbete och inte nån gör-det-själv-snubbe som rökt på och ritat konstverket utan att räkna på det ordentligt så det håller! :)

Men jag får lite känslan av att arkitekten ritade en av "kuberna" och en till och sen blev det fler av bara farten i ett svagt, uttråkat ögonblick… *skratt*

Påminner lite om "lägenhetslängan" jag bodde i i Indien…

DevonRex
0

Det var grymt fulsnyggt, by the way! :)

Pomperipossa
0

Läckert, läckert, läckert!!! Lite tråkig färg men annars helt ok..

Tom
0

#27, Själv hoppas jag att det inte bara var en pårökt arkitekt utan att det även var en byggnadsingenjör eller motsvarande som räknade på konstruktionen så att det håller! ;-)

Arkitekter brukar inte syssla med konstruktioner utan bara med utseende.

Tom

Nicey_och_Smulan
0

#0 Coolt, fräckt, annorlunda och roligt. mer sånnt tack. Men som många andra här har sagt så skulle det var någon annan färg för det där bruna drar verkligen ner själva snyggheten väldigt mycket.

carina.agrell
0

Jo, med dylika terasser skulle t o m en lantlolla som jag kunna tänka mig lägenhetsboende. Häftigt!

DevonRex
0

#30 jag skrev inte att det var en pårökt arkitekt, utan en pårökt gör-det-själv-snubbe. :) Det är en viss skillnad.

Fast nog är det en del matte för arkitekterna oxå. Det är inte bara byggnadsingenjörer som räknar på sånt.

Tom
0

#33, Visst såg jag att du skrev så, men jag ville spetsa till det lite eftersom jag själv inte skulle nöja mig med att bara en arkitekt (pårökt eller inte) har räknat på konstruktionen på ett sådant bygge =)

Arktekter har förvisso en del konstruktionskunskaper men inte alls på samma nivå som en ingenjör. Arkitekten är den som i huvudsak designar.

Tom

edqvist
0

jo men då ska man bo högst upp….(bästa utsikten över vattnet o vad alla har för sig på sina terrasser)….asg

DevonRex
0

#34 Ja, okej… om det nu ska vara så jäkla noga… *skratt* då kan vi ju hoppas att killarna på byggfirman har rätt mått på brädorna de säljer och att den som sorterar på lagret inte har sorterat fel längd och/eller bredd på fel plats, att spiken inte rostar i fuktigt väder/klimat osv osv… ;)

Jag ville bara påpeka att det är bra om det är genomtänkt och rätt utfört med rätt beräkningar osv… jag är ju ingen arkitekt och ska inte låtsas som att jag vet mer än, the next guy, men det är iaf ett som är säkert… jag hade inte velat bo där om det var gör-det-själv-snubben som gjort det. Hade du? :))

Pomperipossa
0

Har pluggat bla konstruktion och tror det blir både billigare och bättre hållfasthet om man använder stål balkar istället för trä… kram på er..

Anna77
0

supercoola! *gillade*

Tom
0

#37, Har en känsla av att den där konstruktionen bygger på armerad betong i huvudsak i alla fall. Så varken trä eller stålbalkar är en huvudingrediens i det där bygget  ;-)

Kram på er själva!

Tom

Pomperipossa
0

#39 He he..Jo jag är bättre på att bygga broar och sånt än betongkåkar…. Trähus är det jag föredrar….

Kittentotts
0

Jag fick ju mig ett gott skrattSkrattandeRoliga samtidigt, ser ut som de slängt ihop ett par byggklossar. Men men, lite roliga ändåSkrattande

Något för Kungsbacka kommun som har 5000 i bostadskö kanske?

Tom
0

#40, Jag föredrar också trähus. Inget går upp mot att bygga en sjysst träkonstruktion.

Tom

[tiiia]
0

jag tyckte att det var ett riktigt tufft hus. Färgen var iofs hemsk men om det skulle varit vitt så hade det ju gett lite modern medelhavskänsla ;)

Däremot så kan man ju undra hur det är med säkerhet i ett hus där större delen av lägenheten hänger fritt typ 8vån upp ?

Pomperipossa
0

#42 Jo jag har lovat att bygga en lekstuga till lillan i vår, så det ska bli kul..:)

skitminken
0

det var väldigt eget.. tyckte det var lite småcoolt..

Tom
0

#44, Det är snart sommar så du får skynda på lite ;-)

Säg till hur det går och visa oss bilder!

Tom

Pomperipossa
0

#46 Tyvärr så ligger lillanslekstuga på is…. Har bara en leråker ute nu och där jag hade tänkt placera den blev det ett jordgubbsland istället… Men ett staket har jag fått upp iaf..Glad

Tom
0

Stackars unge…  :-)

Pomperipossa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#48 Nej då… Hon tycker brorsans koja funkar bra än.. Hon är ju snart 2 bara och har inte så stora krav än så länge..Glad

vanessa
0

Vill ha, den dagen något sådant byggs här så ställer jag mig direkt i kö. Påminner om returdesignen som jag berättade om i en annan tråd här. Börjar redan nu möblera hemmet. Tycker bygget ser bra ut, då fler lägenheter får den fina utsikten. Som jag ser det. Kanon. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

MaMaMade
0

Läckert! Har inget emot betongensålänge huset/n m omgvningar hålls fräscha…det *kan* ju lätt börja se slitet ut… Tänkte också puts först men tänk vilket jobba bara att först putsa o sedan hålla koll på alla skrymslen o vrår! Kanske man kunde bestämma ett antal färger som matchar o så får lghtsinnehavarna välja…

Jag tänkte också lego först men när jag tittat på uppbyggnadsprincipen i Tom´s länk länk 2) kom jag ihåg ett pussel jag hade m liknande bitar. Man skulle bygga ihop en kub av det…

Trevlig m rejäla balkonger/terasser åt alla o bättre utsikt över en hamn än rakt in i ett annat hus vägg!