Handtag t köksluckor
Idag har jag äntligen köpt handtag till köksluckorna! Men vart ska de sitta??
Köksluckorna lackerades om för ett år sedan och jag har inte kommit mig för att köpa nya handtag förrän nu! 
Tog ett papper och satte på insidan lådorna och stansade ut hål efter de gamla hålen i lådan för att få rätt mått på handtagen…tyvärr finns inte de måtten längre…nya hål skall borras.
Köksluckorna är hellackerade så det finns inga gamla märken eller hål att använda som riktmärken när jag skall upp med handtagen.
Finns det några riktlinjer/mått/cm eller dylikt om vart man skall sätta handtag på eller är det bara att göra en egen mall efter ögonmått (dåligt) och börja borra??
Funderingar från en med tummen mitt i handen…
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Mina kökshandtag sitter 1,5 cm från kanten. Handtagen på lådorna sitter centrerade över mitten i sidled, 1,5 cm från ovansidan av luckan. Gör en mall. Borra inte på måfå.
Vi har nog gjort som vi tyckte var snyggast och mest praktiskt. Gick inte efter några bestämda mått. Men det är bra att göra mall och vara noga när man mäter och borrar. Alla skall ju sitta likadant.

Tack för alla råd! En mall skall absolut göras. Lådorna är enklast. Dörrarna vet jag inte riktigt än vart jag skall sätta handtagen. Vi får se…och hoppas att det blir snyggt också… 
Det finns inte några regler men jag brukar tänka på hur lådorna eller luckorna är konstruerade. Finns det någon ram som man kan centrera handtagen efter till exempel?
Tom

Ram?

JA, Ikea har en "handtagsram", finns på köksavdelningen.
Sen kan man ju ha handtagen liggande eller stående lite beroende på modell.
#, Jag tänkte på dörrens konstruktion när jag skrev ram. Som en spegeldörr som har en ram.
Tom

Dörrarna är helt "kala". 60-talare. Tänkte jag skulle sätta upp några handtag med tape och se vad som ser snyggast ut…?
Vi har lådor+dörrar med ramar (speglar) och har centrerat handtagen både i sidled och höjdled på lådorna, mannen gjorde en mall som han använde. Just nu håller han på att sätta dit knopparna på dörrarna.