Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: inredning-och-design
Läst 2397 ggr
mariatingsund
0

nytt eller begagnat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kollar ibland på Blocket, eftersom vi letar efter rätta pardörrar till vår blivande veranda. Och då hittade jag en soffgrupp som ser fin, fräsch och bekväm ut, skulle gå och titta, men min sambo tycker att vi ska köpa något nytt. Nu är det ju så att vi har låga inkomster båda två, och jag tycker att vi kan lika gärna köpa en soffgrupp begagnad för 6000 än att lägga ut 35000 för en likvärdig ny. Han tjurar och håller till att han vill ha nytt för en gång skull. Visst har vi köpt begagnat innan, just för att vi har hund och det blir ju så mycket större slitage. Vardagsrumsmöblerna har han aldrig tagit beslag på, så de skulle nog klara hunden, antingen nytt eller begagnat. Undrar om ni tänker likadant? Jag har sett SÅÅÅ många grupper begagnat, så jag förstår att folk handlar med sina möbler som aldrig förr. (På bilden är det solen som lyser på mittendelen och den är inte blekt där)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

davidia
0

jag köpte en fin begagnad soffgrupp.3+2.det var ett gammalt par som använt dom så det fanns inget slitage på den och inte ett dugg nedsutten.det är nog det bästa köpte jag gjort.1000 kr kostade min grupp.

Alexej
0

Det gäller att titta på kvalitäten. Många byter soffgrupp pga flytt, de kan vara jättefräscha. Jag köpte en ny soffa på Ikea, men det var för att jag ville ha just den. Bäddsoffa. Soffan på bilden är jättefin och ser bekväm ut.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

StinaIda
0

Om det gäller en skinnsoffa och man hittar en man gillar på blocket så skulle jag utan tveka slå till!

Men om det gäller en tygsoffa som kostar 2000:- på blocket och 3-4000:- ny på Ikea så är det nog inte lika självklart för mig…

parsley
0

Begagnat är helt OK. Pengarna man sparar kan man använda till något roligare.

Susanne
0

Fördelen med att köpa begagnat är att du kan byta igen om ett år utan att förlora massor av pengar.
Just skinnmöbler ska ju ha något år på nacken för att bli sköna att sitta i.
Då vi har barn som trots ålder kladdar ibland samt en hund som smutsar ner skulle jag hellre köpa en bra begagnad istället för en jättedyr ny. Men det är ju jag.
Har svårt att se mig köpa soffor för över 15000:-, då är jag ju tvungen att ha dem i många, många år.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

StinaIda
0

Jag ska köpa ny soffa och tänker köpa en begagnad ikea soffa och sen beställa överdrag från www.bemz.se, så den blir lite unik trots att det är en ikea soffa!

Tom
0

#6, Vad blir det för soffa? Vi har just köpt en Ekeskog från Ikea och den är verkligen superskön!

Tom

Friida
0

Jag hade tur som en tokig jag! Var på IKEA och tittade som vanligt in på Fyndavdelningen…Där hittade jag en stor jättesnygg skinnsoffa (bädd) för tre (!) tusen, den hade kostat 12000:- Varför den stod där har jag ingen aning om, hittade inga skavanker….? Problemet kom när vi fick hem den…den gick inte att få in genom dörrenSkrattande vi fick vara sex man och skruva ner fönstret och lyfta in den den vägen…väger mycket gör den!

Men som sagt kolla in IKEAS fyndavdelning där kan man verkligen göra fynd!

Alexej
0

Ofta är det just utställningsmöbler som hamnar på fyndet-ihopskruvat, men utan fel.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

StinaIda
0

#7 Ja ekeskog är jätteskön! TYvärr är den för stor för mitt vardagsrum, så det blir nog ektorp. En fantastiskt skön soffa för det priset och i passade storlek för mig.

Enda nackdelen är väl att varannan svensson-familj äger en!

Men tänkte som sagt beställa nytt överdrag från bemz..

AlbaStiffler
0

På tal om pardörrar kan du få tag på jäkligt schyrre dörrar hos ett företag som håller till i Tärnsjö (nära uppsala och Sala). De köper in förra årets modeller av dörrar och säljer dem till jäkligt vettiga priser. Vi köpte själva garageport samt garagedörr av dem och sparade minst 15 000 på denna affär…

De heter k-bo gross, http://www.kbo-gross.se/

Har superstort lager, men man ska ha lite tur för att hitta rätt dörr, men de har flera hundra kvalitétsdörrar så man kan absolut ha tur. Bäst är att ta sig dit, men det går säkert att fixa på distans med! :-) Lycka till! Nu kanske ni kan köpa en splirrans soffa?

mariatingsund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack så hemskt mycket, den länken ska jag kolla upp. När det gäller begagnat, så nu har vi faktiskt slagit till, köpt en begagnad skinngrupp i kalvskinn, väldigt skön att ta i, sitta i, visserligen är lite för stora för mina ögon, men vi får hoppas att det passar in. Jag har bara ett mörkt foto, men det är en soffa, två fotöljer och en fotpall i mellanberunt, och som sagt, känslan att ta i dem är något utöver det vanliga. 8000 fick vi ge för dem, men bara en soffa hade kostat det dubbla, så tycker jag nog att det var en OK affär.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo