Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 7786 ggr
mariatingsund
0

trägolv eller laminat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag som alltid tänker med ögonen och har inköpt både det ena och det andra för att det var snyggt och inte för att det var bekvämt… Nu vill jag fråga er.

Skulle ni välja färg och mönster som passar, eller skulle ni välja kvalitet när det gäller golv? Här hemma vill vi gärna ha trägolv men! Jag vill inte ha ihoplimmade småstavar. Jag vill ha långa brädor. Borstade plankor är frästa och opraktiska, eftersom det blir en massa skårar där allt möjligt kan samlas och i slutändan fördärva utskiktet. Jag har också sett trägolv som nästan kryper iväg, är fullt med maskhål och andra tarvligheter, fy.

Laminat kan däremot vara väldigt snyggt eftersom man använder en vacker ådring, det blir harmoniskt för ögonen men man får inte träkänslan. Så vi är i valet och kvalet. Synpunkter?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

heliotropes
0

Varför inte ett skeppsgolvFundersamdet är ju lite mitt i mellan.

Eva // medarbetare på Perser

Alexej
0

Om man satsar på kvalität borde ett trädgolv inte krympa. Laminat är fint och praktiskt, men ändå oäkta.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

AlbaStiffler
0

En annan sak att tänka på är att laminat är hårdare att gå på. trägolv upplevs som mjuka och varmare att gå på… :)

jag röstar på trä! :)

mariatingsund
0

Jag röstar också på trä när det gäller kvalitet och mjukhet, men jag röstar på laminat när det gäller utseende, alltså mönstret är utvalt och är finare än på trägolv som kan ju variera i ådring och nyans en hel del och se stökigt ut.

Vi går/står inte mycket i vardagsrummet, vi går dit för att sätta oss i soffan och titta på teve - för det mesta. Och prisskillnaden är jättestor, laminat för 149 Kr kvadrat jämfört med borstad ek över 900 Kr per kvadrat.

Jag vet att jag vill ha kontrast i rummet och eftersom vi ska ha vita väggar och tak, vill vi ha ett mörkt och hårt golv och då har vi inte mycket att välja bland. Bilden jag la in var ek brunt som trägolv, och kostar nog minst en tusenlapp per kvadrat, ska man dividera det med cirka 60 kvadrat (vi skulle lägga samma golv i bottenvåningen utom kök, badrum och hall) och jag vet inte om jag är berädd att offra 60000 Kr för bara golvets yttre skikt, det kostar det också som är under, isolering, spån, bjälkar, värmeslingor och rör till golvvärme… Hm, knepig fråga.

Linda
0

Jag säger tvärt om..Utseendet är mycket snyggare med trägolv men fakum är att morderna laminat golv är mkt stryktåligare men man kan ju alltid slipa trägolv.

Mvh Linda

AlbaStiffler
0

Mmm, knepigt det där. Kolla upp bara så att golvet för 150 spänn går att ha värmeslingor under… på billiga golv kan man ofta inte det! :)

Jag gillar åxå det levande i riktiga golv. men visst, ibland kan man knappt se skillnad på ett laminat och ett riktigt.

Linda
0

Kanske konstig fråga..-Men kan man ha värmeslingor under trägolv?

-Och varför?

Tom
0

Valet är superenkelt. Trägolv!

Jag skulle inte frivilligt lägga in ett laminatgolv som ska likna trä. De är helt döda för ögonen och de är fruktansvärda att gå på.

Det finns många ekparketter som inte alls kostar skjortan. Visst är kvalitén inte lika bra men som ni använder rummet tror jag att det skulle duga utan problem. Problemet är väl om du prompt måste ha brädor, då blir det dyrt.

#7, Visst kan man ha värmegolv under trägolv.

Tom

Linda
0

Ok tack, vete 17 varför jag fick för mig att det inte gik

heliotropes
0

Jag har lagt både laminat och parkett,det går inte att jämföra dessa.

Laminatet har en mycket hårdare känsla än parkett.(minimalt med trä där)Fot i munnnen

Parketten luktar till och med trä och var mycket lättare och lägga förutom att det krävdes lite mer styrka att slå ihop detFlörtdessutom är det ju slipbart.

Jag skulle kunna tänka mej parkett i alla rum Skrattande

Eva // medarbetare på Perser

StinaIda
0

TRÄ utan tvekan.

Jag har precis flyttat in i en ny lägenhet och rev ut ett nylagt laminatgolv för att lägga in en ekparkett.

Jag håller med om att ekplank är snyggast,och du borde hitta betydligt billigare än 900:-/m2.

Jag valde en 14 mm 3-stavs parkett med mycket liv i. Den heter Country från K-rauta.

239:-/m2 Och jag är verkligen nöjd!

Bilder kommer när jag fått bort allt bråte så att golvet syns!

mariatingsund
0

Yes, nu har vi hittat ett trägolv i valnöt som har rätt nyans, inte för stökigt för ögonen och känns helt ok iom att det är långa stavar. På köpet var det för extra pris nånting runt 500-lappen. Så vi kan både äta kakan och ha det kvar…Skrattande

Oskar
0

Klart du ska ha trä!

Spana in det här tex:

http://www.grandplank.se/SvReferences.htm

mvh
Oskar

StinaIda
0

Va kul! Valnöt är otroligt snyggt till vita väggar!

AndersE
0

Jag håller också på trä. Jag håller helt med Tom. Laminatgolv ger en konstig död yta, och är obehagligt att gå på. Jag inser dock att priset är ett tungt argument när det gäller så stor yta.

AlbaStiffler
0

#7> Självklart kan man ha värmeslingor under trägolvet. Vi har platta på mark i vårt nya hus med vattenburen golvvärme, och ovanpå detta har vi ekparkett i hela huset. Varför man vill ha det? Vi har inte ett enda element i hela huset och det är superskönt med varma golv. Element är fula… :)

Men man måste nog ha en speciell parkett som tål värmen, funkar nog inte med vilken "skitparkett" som helst. Tror dock inte vår var så hutlöst dyr, den kostade 400kr/kvm och är slipbar många många ggr. Jättefin!

StinaIda
0

Om man sen vill ha laminat, så måste jag faktiskt rekomendera IKEA´s golv. Skitbilligt och en otroligt bra kvalité än så länge. De har ett nytt golv som ska föreställa ett antikt ekplank för 69:-/m2

Men det var i förra huset,nu lägger jag hellre 11000:- på ett golv än på en TV (jo folk tycker att jag är knäpp,men vad mycket man får gjort utan tv)

Mervi
0

Trä, säger jag. Laminat ser ut som plast, vilket är ju. Nej äkta trä hos oss.

Titti
0

Då äv väl jag "kärringen mot strömmen" då. Jag har ju blivit laminatgolvfrälst.
Var med och lade hos min "svärmor" och det blev inte alls stumt. Enkelt, smidigt, snabbt och inget lim. Kan det bero på att vi lade sånt här under? Dessutom behöver man bara fuktig/väl urvriden mopp när man torkar.

På färjan (där jag jobbar) lägger dom också laminatgolv, och inte linoliumplattor. Bara det måste ju betyda något.

abbis
0

Vi har ett halvdyrt laminat golv i hall och kök..Har trä f.ö. Laminatet är kallt och gå på har en yta som aldrig går att få ren eller blir randig när man rengör..sen låter det konstigt när man går på det..vete sjutton va de ä..Är inte laminatfrälst

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tom
0

Titti, anledningen till att de lägger laminat på din färja är troligen att det är väldigt slitstarkt och förhållandevis billigt.

Tom

Titti
0

#21 Tom, det är nog så. Såg att dom hade precis samma vid informationen på m/s Ålandsfärjan - dock en annan nyans/kulör

Titti
0

Jag brukar använda microfibermopp, minimalt med vatten (alltså jag vrider ur så mycket jag orkar och gärna lite till Flört), knappt något rengöringsmedel (använder golvtvätt-tvål som ska vara till bonade golv). Blir inga ränder när jag håller på och rent blir det.
  Jag vet, jag har ingen utbildning inom området, jag är självlärd och experimenterat mig fram till rätta doseringen.

Förstår inte hur man får ett trägolv rent, och det lär jag aldrig komma underfund med heller Flört

Här jag bor så är det nån typ av korkmattor med trämönster, känns så plastigt. Skulle vilja byta ut dom mot laminatgolv, men… Jag bor på hyra så…

Doris
0

Trä ska det vara men det kan ju bero på vilket slags hus man bor i eller lägenhet  eller typ av rum kanske det passar bättre med laminat  man måste ju se hur det är i det övriga att det passar ihop.

Allting är möjligt

mariatingsund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det blir väl så småningom golv här också. klinkersen är i alla fall redan på plats under kaminen. Så ser vardagsrummet ut nu. Det är tur att vi lyckades sälja vår hörnsoffa, vad skulle vi gjort annars.

parsley
0

Laminatgolv nej tack. De är stumma och hala och hunden halkar omkring på dem. Hellre plastgolv än laminat om pengarna inte räcker till något bättre. Det är min åsikt.