Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 4680 ggr
Anne
0

Måla med "antik-look"?

Jag ska måla en byrå. Well, för att vara lite mer exakt så ska jag måla en byrå som amerikanska flaggan. (Såg en på stan - för 27.000:- - hur svårt kan det vara?) Jag har köpt en obehandlad byrå från Ikea. Helst vill jag ha lite "antik-look", lite gammal känsla sådär. Några tips vad gäller både färg och teknik? Ska jag göra något med byrån först? Slipa, olja, vaxa..?

Tom
0

Kan se kul ut!

Vad är det för byrå du ska måla? Trä, laminat eller någonting annat?

Ge oss gärna en bild, tack!

Tom

Anne
0

Åh, det var ju smart att berätta kanske. Det är helt i trä, obehandlat barrträ tror jag Ikea skriver - tall eller gran alltså. :)

Den i affären var lite större, och rödmålad på sidorna. Vit runt om fram, och sen själva lådorna och kanterna mellan lådorna var målade som amerikanska flaggan - latvarianten med bara tolv stjärnor i en ring. Tänkte att med lite tejp så klarar man nog av själva flaggan bra. Grundmålningen blir i vitt på hela byrån tänkte jag.

Läste på någon sajt att man kunde polera efteråt med stålull och vax för att få en lite "gammal" finish. Hm.

Pernilla
0

Du kan ju också välja att köpa krackeleringsmedium och förbehandla med. Finns hos Panduro.

Tom
0

Säg till om du vill att jag fixar schabloner till stjärnorna i utskuren folie. Jag tror att det skulle spara lite tid åt dig.

Tom

Anne
0

Tom, "till". Det skulle definitivt förenkla det hela. :)

Tom
0

Storlek & utseende på de tolv stjärnorna?

Som motprestation får du gärna fota lite och skriva en artikel på iFokus. Jag skulle gärna vilja se hur du går tillväga och se när den växer fram.

Tom

Anne
0

Det gör jag så gärna. :) Eh, ja, jag får återkomma när jag monterat ihop den och mätt lite, tror jag! Vi har visning den här helgen, så jag fick inte sätta igång med mitt lilla projekt direkt. Men sen så!

Frågan är ju om jag ska köra latvarianten med tolv stjärnor, eller den.. eh, större. Fast det blir nog trångt, det är en ganska liten byrå.

Pelle
0

eller så kör du med en stjärna och gör en texas-byrå… ;) Texas - the Lone Star State

Anne
0

Pelle, det är också en ganska tilltalande idé. :) (Per vill att jag gör Southern Cross. Suck.)

Tom
0

#9, Jag skulle nog oxå rösta för Southern cross eftersom det landet ligger mig ljusår närmare hjärtat än USA.

Men det är din byrå =)

Tom

Anne
0

Precis, det är min byrå. :)

Pernilla
0

Hur gick det med det där? Är det ett sommarprojekt eller är den på g? Man blir nyfiken!

Anne
0

Jomen det går.. bra. Eller nåt. Jag har köpt grundfärg. Och tagit in Ikea-paketet i rätt rum. Full fart, alltså :)

Jag kom av mig lite när jag skulle köpa färg. Gick in i vår stora färghandel - som normalt har bra service - och frågade om tips för att måla så att det såg lite gammalt ut. Fick ett oändligt oengagerat svar "äh, du kan väl googla lite…" Tack för det, liksom…

Däremot ska jag nog köpa stjärnformade nitar istället för att måla stjärnorna. Så var det på den dyra byrån såg jag vid en närmare inspektion, men framför allt tror jag att jag kanske minimerar ilskeutbrotten ;)

Madde
0

Vore jättekul och se kort på hur det blir när det är klart. =) Kanske även under resans gång hur det målas och så.

Det skulle jag tycka var intressant.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Anne
0

Jag lovar att dokumentera det hela, och göra en fin artikel hit till Hemmet. :)

Tom
0

Tack Anne, det ser vi fram mot!

Tom