renovera en gjutjärnsspis?
vi har en gjutjärnsspis ståendes där ute som ska ersätta vedspisen vi har nu.
då den är väldigt rostig så måste den renoveras, undrar därför ungefär vad det kostar?
Gör det själv istället. Det är väl bara att blästra av den och smörja in den med någonting lämpligt?
Trevlig spis för övrigt.
Tom

vad är ngt lämpligt? skokräm? ;)
vet inte riktigt vad som behövs göras med den. eventuellt kanske något invändigt med. spisen vi har nu är nämligen sönder invändig mellan vedinkastet och själva ugnen.. de har eldat för hårt i den så väggen har spruckit.
Använd rå linolja och terpentin.
När det gäller att svetsa ihop den kanske det behövs lite hjälp utifrån om ni inte är bra på att svetsa. Men det är väl bara att titta i den om det behövs.
Tom

rå linolja o terpentin - för att få den så svart som den ska vara egentligen eller blästrar man den då? du får ursäkta mina dumma frågor, men jag har noll koll. =)
Du måste blästra av rosten först. Sen kan du behandla den med linolja och terpentin.
Tom

ok. ska hälsa min gubbe det, han får göra jobbet om vi inte lämnar in den.. ;)
Det finn något som heter spiselsvärta. Det blir jättefint.
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag svärtar min järnspis med spissvärta. Ser ut som ny fast den är över 50 år.
Underhåller min vedspis med spissvärta. Helt otroligt fina de blir. Gnugga in svärtan med tidningspapper :)
Har en gammal hög kamin (dansk Rasmussen) och den använder vi svärta till.
Lisette, har ni fått ordning på kaminen? Hur gjorde ni?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

nej vi har inte det. den står på samma ställe som innan.. =)
Min står sedan 3 år ute. Var redan halv färdig, men nu ska jag ta i det. Vill äntligen få in den i köket. Fast den ser nästan värre ut är er kamin.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus