Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 2277 ggr
mariatingsund
0

ledningar till taklampa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns det något smart sätt att dra elledningar och uttag på taket, om man inte vet i förväg hur möblerna ska stå? Ska uttaget vara i rummets mitt och dra ledningen utanför taket då man monterar upp taklampan? Jag har en favoritlampa i italiensk design som jag har haft i 30 år och inte tröttnat på, så jag vill ha det kvar och hoppas på 30 år tillSkrattande ,5 sådana "pumpor" som en ljuskrona, har inte bättre kort just nu eftersom den är nerplockad.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

pluppan
0

du kan ju sätta uttaget ungefär där du tror att det hamnar och sedan sätte fast en regeleringsarm för lampan typ denna

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=10569095

annars låt kabeln för uttaget hänga tills du möblerat färdigt och dra färdigt då

SeaHawk
0

Normalt sett så placerar man ju uttagen i taket typ i mitten och sen får man dra en kabel från uttaget till den plats man då vill ha lampan på och hänga lampan med en krok. Ett annat alternativ är ju att ha uttagen på väggen strax under taket och sen dra kabel därifrån

irode
0

Det är faktisk ett lite konstigt skilnad på dansk och svensk byggstil: I DK placerer man sedan många år lamp-uttag längst upp på väggarna under taket oftast i ett sorts panel eller list. Så kann man ju dra kabel längs med väggen till i höjd med rätt plats och sedan dra kabeln rakt ut från väggfästet och placere en krok i taket. På dett sättet har man altid möjlighet för 'raka linier' i taket. Snyggt!!

Så om frågan handlar om nybygg, rekomanderar jag klart den danska modellen.

mariatingsund
0

Ja, det låter faktiskt bäst, för man kan ju inte undvika sladdar i taket, bara om man köper spot på vajer, som jag ju inte vill.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo