Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 3603 ggr
Metnal
2

inneboendekontrakt

Hej!

Vi kommer få en inneboende i december och vi har aldrig tidigare varit eller haft inneboende. Vad skall man tänka å? Vad borde jag skriva med i kontraktet?

Tack på förhand!

Linnéa

Kolla gärna in min blogg! http://thefatcheerleader.com

Instagram: @metnalized

Exxozzie
0

Det finns andrahandsuthyrningskontrakt (puh, långt ord), att ladda ner från någon försäkringsbolag. Jag kommer ej ihåg vilket, men det kommer upp om man googlar. Jag använde ett sådant när jag hade en inneboende och strök/la till lite saker. Det fungerade bra. :)

Metnal
0

vad tycker du jag borde tänka på i första hand? Kostnaden har vi kommit överens om, men vad skall man dela på? skall tex. toapapper ingå i hyran? städning? Skall man skriva upp sånt i kontraktet? eller skall man köpa sånt varannan gång? Hur mycket plats skall han få i kylskåp och så? Jag e lite nervös… ;)

MagArne
0

Har personen egen toalett i sin del av huset så får han ju utrusta och städa den själv. Annars får ni se till att ta tillräckligt betalt så att hyran täcker toapapper och disk/skurmedel. Är alla utrymmen gemensamma så får alla hjälpas åt att städa tycker jag. Tvättmedel kan han gott stå för själv.

Är ni tre personer i hushållet så är väl 1/3 av kylen lämpligt?

Lite klurigt det där men är det en vettig hyresgäst med lite sunt förnuft så går det säkert utmärkt.

Swadika
0

Jag var inneboende och vi var tre personer, vilket vi helt enkelt gjorde så att vi delade allt var tredje gång. Vi hade en vecka var som vi städade, vi stod för köp av diskmedel (till diskmaskinen), hushållspapper, dammsugarpåsar och liknande var tredje gång. Nu var de andra två ett par så de köpte ju tillsammans men då fick de stå för sakerna två gånger och jag en gång. 

Men sen hade vi tvål, vanligt diskmedel, tvättmedel, toapapper, diskborste och andra saker själva eftersom man vill ha olika saker :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Exxozzie
0

Jag säger som de andra: det kommer man överens om. Min förra inneboende är min bästa kompis och vi tog lika mycket ansvar och hade ungefär samma syn på hem och hus. Städning, handla papper etc. tog vi lite som det kom. Om jag kände att jag hade handlat det väldigt mycket sa jag till henne att hon får handla och vice versa.

Hade hon varit extremt lat och helt oansvarig kanske vi hade behövt ett städschema eller liknande.

Men jag skulle föreslå att ni diskuterar tillsammans hur ni vill ha det.

Just kontraktet är väl mest till för att båda ska vara överens innan något händer och/eller så att både känner sig trygga. Har man ett slipper man oroa sig för att man inte har ett helt enkelt.

Vi skrev upp vad hyran kostade, vilka räkningar vi delade på och när de ska betalas, uppsägningstid, och att hon hade tillgång till hela lägenheten. Sånt som skulle kunna behöva styrkas om vi mot all förmodan hamnade i rättegång mot varandra, om du förstår vad jag menar. :P

Metnal
0

Tack så mycket för era svar!