Bygga hus utan ritningar?
Har fastnat på en fråga som ligger och stör i hjärnan..
Kan man bygga hus utan ritningar?
- Det jag undrar med det är, om man vet exakt hur man vill att huset ska se ut, både invändigt och utvändigt.
- Kan man då rita upp en tydlig bild och visa den för arbetarna och säga på ett ungefär hur stort man vill att huset ska vara? Eller blir det problem när elen ska dras / dylikt?
En annan fråga: Vart kan man få tag på gamla husritningar, som från 1800-talet?
#0: Ritningarna är inte i första hand för att du ska se hur huset ska bli utan för dem som ska bygga det. De har inte din bild i huvudet. Jag misstänker att det kan bli väldigt dyrt att låta någon bygga utan ritningar eftersom du måste berätta allt och det lätt uppstår missförstånd.

Tror inte att du får bygglov till ett hus utan ritningar heller. Många saker ska beställas färdiga som fömster, takstolar osv, då måste man ju veta exakta mått. Det ska förberedas till el, avlopp och vatten när man lägger grunden och då ska man veta var det ska ligga och komma upp. Utan ritningar kommer det att bli fel, och det blir dyrt att rätta upp på.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Det räcker väl inte med en ritning heller. Man måste ange exakt material och dimension på bjälkar, brädor, skivor, plattor m m för att allt ska passa ihop.
Fasen också :/ Är det någon som vet var man kan få tag på ritningar osv för hus från ca 1800-talet? Eller får de inte användas?

Själva utseendet på huset kan du säkert kopiera, men just med VVS, el, material, isolering o sånt så får du nog modernisera en hel del, förmodar att det ska en arkitekt till sånt.
Vad är det för stil du är ute efter? Snickargläje med punschveranda?
#5 Skickar ett mejl till dig.

Tycker du kan lägga ut bilden här på forumet, det finns säkert nån som känner till nån byggfirma som har liknande hus. Liggande träbeklädning, vita fönster. Fint.
#7 Då gör jag så, var lite osäker på om man fick lägga ut annonser..
**
Så här ser det ut iallafall, är endast husets utseende på utsidan som jag är intresserad utav:**
http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-backe-stromsunds-kommun-vangel-305-5780692

Det är ju ingen annons från din sida, det är bara ett bildexempel.
Googla "trähus, nybygge" så kommer det upp massor med firmor. Finns många exempel som liknar det du gillade, fast oftast i rött och inte svart. Men det är ju inte nåt problem, bara att måla det i annan färg.
#5 Det finns inga krav på att man ska använda moderna material.
#8 Det är en timmerstuga med brädpanel som tjärats. Kräver inga stora kunskaper för att byggas själv, men ett rejält slitgöra. Finns kurser att gå i timring, sen kan du göra ritningen själv, ev med hjälp till avlopp osv.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

#11. Det jag menade var att om man nu hittar en ritning från 1800-talet så måste själva ritningen moderniseras med tanke på el, vvs, isolering osv. Inte själva materialen.
#13 Nej, isolering kan du göra på precis samma sätt, elen kan dras på utsidan av väggar och vvs är inte vidare komplicerat att sätta in ens i ett "äkta" 1800-talshus.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Hur snyggt är det med elen utanpå väggarna? Och jag tror inte att tex golvvärme är med i ritningarna till 1800-talshus, eller mängden av isolering på vinden, eller ens toaletter och tvättstuga. Tror också det finns krav på brandsäkerhet (dvs materialval) i nybyggda hus, men det är ju en annan diskussion.
#16 Du skrev att man måste modernisera, inte huruvida något var snyggt.
Elen utanpå väggarna är dessutom mindre brandfarligt än dold inuti väggarna. Den enda plats där man måste använda moderna krav på lösningar är vid eldstäder, men även där kan man använda äldre metoder (tegel har ju funnits i x antal tusen år).
Måste man ha en tvättstuga? Och om man nu vill ha det, är det helt galet att göra om en pigkammare på gamla ritningen till det (jag har faktiskt en sådan trots att jag bor i ett väldigt litet torp)?

Ja ja… jag lägger ner den delen av diskussionen.
Jag mejlade mäklaren till huset och fick till svar att det tyvärr inte finns någon ritning till det, som på de flesta gamla hus..
Hörde sedan av mig till ett byggföretag som Halvdansken föreslog och frågade om de har möjlighet att skissa upp ritningar till kundens önskemål, och självklart kunde de det. Gratis dessutom. Så jag tackar så mycket för din hjälp! 👍

Det var så lite, jag bara googlade ett exempel. Har ingen som helst anknytning till firman.
I min ungdom i yrkesskolan var jag med och byggde ett hus som saknade ritningar. Fast huset saknade helt el då den tillhörde antroposoferna i Järna Artikel. Vi var två st grabbar från yrkesskolan som murade upp spisen, skorsten, byggde våtutrymmen i lättbetong och kaklade väggarna och la klinker på golvet samt putsade halmen med lera, halm o koskit både ute och inne 😉 Det fick vi många pikar för i skolan.

Såklart går det att bygga utan ritning, varför skulle det inte det? Man bygger ju takstolar efter de måtten man vill ha och håller sig till standardmåtten för isolering osv, skivor och liknande sågar man till så de passar (man bygger ju inte efter skivornas dimensioner annars heller). Men för att få bygglov kanske det krävs ritning, det vet jag inte.
Men du har nytta av att ha någon form av ritning då du förmodligen annars kommer göra misstag som du sedan måste fixa till= dyrt och tidsödande