Hur rengöra skinnmöbler?
Jag tycker inte att man ska behöva använda köpta kamikalier för att göra rent en skinnfåtölj. Om jag minns rätt ska man kunna använda olivolja och diskmedel eller något liknande. Är det någon som vet?
Jag har fått lära mig att man rengör med tvålflingor (och vatten dvs. flingor i vatten) när det gäller skinn.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Okej. Tvålflingor har jag aldrig använt. Köper man det i vilken affär som helst?
Tyvärr vet jag inte det. Det är gamla kunskaper från tiden jag jobbade på ett laboratorium på ett företag, som tillverkade produkter för skinnbehandling, färg till skor och annat samt fogmassa till byggen med mera. Då fick jag lära mig att man använder tvålflingor (ren tvål utan tillsatser) för att rengöra skinnföremål (jackor och möbler).
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Du kanske kan kontakta dessa och fråga hur du gör med skinnmöbler.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Här finns lite intressant läsning :)
http://www.radron.se/tester/boende-tradgard--husdjur/tvattmedel-alternativa/
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Tack! #5 har jag faktiskt läst i min jakt. 🙂
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
I Vi i Villa var det en blandning som bestod av lika delar riven barntvål, vatten och rapsolja. Man blandar ihop det till en massa och penslar på möbeln. Låt sitta 15 minuter och torka sedan av med en våt disktrasa. Jag har använt den och den är mycket effektiv, men man bör kolla om den är bra för just dina möbler genom att testa först.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
Tack! 🙂
På jobbet när vi ska tvätta upp skinnskor/väskor så använder vi antingen en droppe yes eller en liten droppe med jif , sen gnuggar in tillsammans med en blöt kökssvamp och sköljer sen under en svagstråle av vatten , finns massor av sätt :) glöm bara inte att efter man tvättat måste man återfukta med något fett , annars torkar skinnet ut
Tack! Vet du eller någon annan hur man får tillbaks glansen på skinnet efter att ha vaxat det? Vissa delar blev matta även fastän jag gnuggade med en mjuk trasa.
Vi använder läderfett (utan silikon i då de täpper till porerna i skinnet och torkar ut de inifrån) och de ger en glansig yta när den sugits in i skinnet :) Vi använder vanliga kökssvampar som jag nämnde tidigare och då använder vi den mjuka sidan och gnider runt med :) Alltid perfekt resultat ;)
Jag har använt Prevent Läderfinish. Det är i huvudsak bivax. På armstöden, framför allt det ena, är det fortfarande matt. Det kanske blir lite bättre med tiden.
Okej , vårat läderfett på jobbet innehåller också bivax , men vi polerar ju upp skorna innan vi smörjer in ioförsig , de kanske är magin ? :)
Kanske. 🙂
Skulle tvätta med lite vatten och sadeltvål, men bara ytterst exteremt lite vatten. Det får inte skumma!
Sen skulle jag höra med en bilvårdsfirma vad de har för läderbalsam för att få upp blankheten!
Tack för dina tips också!
Det beror på vilken sorts skinn det är. Det enda skinn som går att rekonditionera är anelinskinn. Vi har har haft en soffgrupp i det skinnet och vi höll på i 25 år innan vi slängde ut den😃
Okej.