Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettträdgård-och-växter
Läst 3598 ggr
Jenya
0

Tvestjärtar fy!

Visste inte vart jag skulle lägga denna tråden men eftersom det handlar om mitt hemm så tyckte jag den passade sej bäst här :) 

tvestjärtar är äckliga saker, och vi har fullt av dem. jag vet inte hur jag ska bli av med dem. varje gång vi går ut och sätter oss på våran balkong så är det en fyra fem stycken som kryper på väggarna, och ibland några stycken i badrummet och vardagsrummet. jag har en fobi för dem (såpas mycket att så fort jag ser dem tänker min hjärna skorpioner) inte så trevligt.

är det någon som vet vad man kan göra för att bli av med dem? jag börjar verkligen bli less på att inte kunna slappna av i mitt eget hem. Fundersam

Nenne
0
zari
0

Jag har fått tips av min granne att strö kanel där tvestjärtarna håller till. Lycka till

altavista
0

jag har lämnat lite papper (reklam kom till användning) i brevlådan och hällt i salt, det finns inte lika många som det har varit innan saltexperimentet.

nästa steg blir med persilja - kanske mest effektivt med saltad perslija? Glad 

Jag har läst nånstans att tvestjärtar är ömma föräldrar - tänk positivt!

Jenya
0

Jag har bestprutat min uteplats med killit nu. ska testa med persilja med. testa nämligen bara att bespruta ena halvan av balkongen (där vi har utemöblerna, och där dom var tidigare) det verkade funka då den väggen var tom men då det istället var ett tjugotal stycken på andra sidan balkongen :/ så nu har jag sprayat med ett liknande spray på andra sidan så får vi se ikväll ifall kanske den väggen är tom från dem med :)

Tack för era svar, och för länken, var bra att läsa på lite kanske :)

Pony
0

Jag och min polare jag bor med har också JÄTTEMYCKET tvestjärtar på balkongen! Värsta odlingen, det är både jättestora och pyttesmå bäbistvestjärtar…

Jenya
0

Ja uch dom e så äckliga! men införskaffa flug och getingsprayet perfekt. finns nog hos lantmännen eller granngården gul sprayflaska med svart lock, nu försvinner dom lika snabbt som jag ser dom. fram med flaskan spraya på dom så dom blir lite blöta, sen rör dom sej inte så mycket mer.

och eftersom vi har det på våran balkong så har jag kunnat "bespruta" väggarna med det också, i alla fall på de ställena jag vet att dom ofta brukar vara, i springor osv. så nu så har vi reducerat problemet i alla fall. positiv är väl det med att jag inte är lika "rädd/fobisk" för dem längre när jag vet att jag har flaskan nära till hands. :)

Pony
0

Jag skulle aldrig, aldrig kunna spruta direkt på dom.
Jag knäpper inte ens myggor.. men kanske han jag bor med kan. Vi städade och skurade nyss HELA balkongen med rengöringsmedel, men såklart var dom tillbaka på nolltid.
Tror att dom har ngt bo under balkongen..

Men hjälper det om man sprutar hela balkongen bara, inkl under? Dom är så många att man oftast har ngn på sig bara man går ut och tar en cigg på balkongen haha!

Jenya
0

oj vad äckligt! jo men spruta runtom balkongen på golvet tup en linje som dom inte ivll ta sej förbi, och sedan väggar hållår. jag testade först bara på en vägg, och efrter det var det inte många där, då hade alla föflyttat sej till en annan vägg, så jag sprutade där med, och nu e det inte många ute på en gång. men det bästa äör nog att spruta lite på dem, då ta en med sej den lukten in i boet och ni kanske blir av med fler på en gång.

Pony
0

Ja.. får nog ta och göra det.
Om jag drar med mig en pall ut så kan jag nog nå
upp och spraya undersidan på balkongen också (den är typ 2,5 meter ovanför marken eller nått). :)