Flytta till Sverige
Hej!
Nu bor jag i England, och har varit här i 6 år. Har blivit väldigt hemma och bor med min skottska pojkvän. Vi har pratat om att flytta snart, och ett av alternativen är att flytta hem till mitt kära Sverige!
Men jag vet faktiskt inte ett skit om hur saker och ting fungerar i Sverige längre! Flyttade därifrån när jag var 18, och har bott i samma hus med mina föräldrar hela livet innan dess..
Hyra lägenhet i en större stad, hur fungerar det om man inte har stått i bostadskö i flera år? Och hur hittar man boende från utomlands? Vill ju inte behöva bo på hotell i flera veckor medans vi letar lägenhet..
Hitta jobb som icke svensktalande, hur lätt är det?
Vad måste man tänka på som utlänning som flyttar till Sverige?
Om vi inte får jobb på en gång, hur fungerar det med försäkringskassan/soc/arbetsförmedlingen (jag vet inte ens vilken man ska prata med!) då han aldrig bott i Sverige, och jag inte har varit folkbokförd där på 6 år?
Många fler frågor så klart, men det är sånt som vi funderar mest på nu..
Hyra lägenhet kan man bara om man har fast inkomst i det här staden.
Sedan finns det olika sätt att hyra på. Den största uthyraren här har kö på flera år. Man behöver ha minst 2000 dagar för att kunna försöka ens.
Sedan finns det sådana som man kontaktar då man hittar något som är intressant, sedan väljer de bland de som är intresserade.
Socialen agerar lite olik beroende på var i landet man är.
Fk kan jag inte ro skulle ge er pengr, för ni är väl inte med i facket?
Så att hitta jobb är alltså prio 1, och sen får man leta boende efter det? Får hoppas på att det finns någon kompis eller liknande man kan få bo hos då alltså.
Och nä, facket är jag inte med i. Som sagt, har verkligen noll koll på hur saker och ting fungerar i Sverige 🤔
Ibland går det bra med borgensman också. Så det skadar ju inte att ni redan nu börjat leta om tex dina föräldrar kan vara borgensmän.

Förmodar att du är svensk medborgare?
Din pojkvän ska gå till skattemyndigheterna och få ett svenskt personnummer, så att han kan bli folkbokförd i Sverige. Annars kan han inte skaffa bankkonto osv.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Ja det är jag :) Ok, ska komma ihåg det! Tack

#4 Min sambo hade arbete, bankkonto mm i flera år innan han blev folkbokförd här. Han hade ett fiktivt personnummer under den tiden.
Skynda långsamt så går det fortare.

Att man är folkbokförd betyder bara att man har en adress och att myndigheterna vet att man finns i landet.
Hade han verkligen ett fiktivt personnummer? Enligt skatteverket kan man bara ha ett sånt under begränsad tid om man tex arbetar på en ambassad eller liknande. Varför blev han inte folkbokförd?

#7 Japp det hade han, i flera år. Det var pga hembygdsrätten på Åland, har att göra med arv och lite sånt.

Men han var väl Åländsk medorgare ändå? Det har ju inte med saken att göra. Om det nu inte är specialregler på Åland, med att man måste bo där osv för att få arv. Så tror jag inte att det är med nån från UK.

#9 På Åland har dom specialregler. Tror inte dom har det i UK men villa bara säga att det går att inte vara folkbokförd.

Jo, går och går… men det är nog enklare att vara det.
Man SKA folkbokföra sig i Sverige om man ska bo där en längre tid (över 6 månader tror jag det är). 🙂
Vad i all världen har facket och fk med varandra att göra?
Jag har hjälpt ett antal människor som flyttat till sverige för att jobba och i förlängningen bli bofasta.
1. Kontakta FK i hemlandet innan ni åker och begär ett European Health Insurance Card. Som EU-medborgare betalar du då som vem som helst när du söker vård.
2. Kontakta folkbokföringen i det land som du bor i om ändring av adress, gör samma med landet du ska flytta till när ni kommit hit. Ansök om personnummer till din sambo tillsammans med någon med svenskt personnummer som kan intyga hans identitet.
3. Kontakta migrationsverket och ansök om uppehållsrätt vilket tar 6 månader (under vilka ni kan jobba). Formulär 140011 om jag inte snurrat ihop något.. Till ansökan behöver ni ett intyg där ni kan visa att ni kan försörja er, så ett anställningsavtal är bra samt kopior på pass. Ni båda behöver inte jobb, det räcker med en, men är bra med två.
4. Starta ett varsitt konto på en svensk bank, beställ där ett id-kort till din sambo.
5. Sen ska ni registrera er hos försäkringskassan.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus