Får jag sätta upp insektsnät?
Står och panikputsar mina fönster inför sommaren. Kan vara sista helgen innan spindlarna kommer och gör det omöjligt för mig att öppna fönstren i sep-okt. Pratar nu gigantiska spindlar som täcker hela fönstren med spindelväv. Som ni nog kan förstå så har jag extrem spindelfobi. Det roliga på det är att jag bor i en hyresrätt, högst upp i huset (är bara fyra våningar), och kvällssol hela sommaren. Ventilation finns, ett hål i väggen med en tygbit över, och inne på toan. Det blir så sjukt varmt. Förra sommaren låg det som oftast runt 29 grader. Men ofta upp emot 35 grader. Detta trots fördragna persienner och gardiner. Hyresvärden säger att de inte kan göra något utan att jag får öppna fönstren. De kan ju inte göra något åt solan. Visst, men det är ju varmt trots den. De vill inte sätta upp ett insektsnät åt mig.
Kan jag göra det själv? Utan att bli tvungen att betala för att jag haft sönder fönsterkarmen. Grejen är att fönstren öppnas innåt, och fönsterkarmarna är av någon metall. Vill ju kunna vistas i lägenheten utan att vara halvt död…
Det blir inte lättare, men DU blir bättre.
- Redigerat 2022-05-03 09:33 av Niklas
Kan du inte fästa näten med kardborreband?
Annars är en takfläkt en bra investering.
KBTterapi brukar funka bra mot fobier😉 Jag kan tänka mig att det är fruktansvärt jobbigt för dig.
/Maria
Det finns nät som sätts fast med självhäftande kardborrband, såna kan du sätta upp för de gör ingen åverkan på fönsterkarmen. När du flyttar kan du antingen låta kardborrebanden sitta kvar till nästa hyresgäst eller ta loss och dem, då får du förmodligen tvätta bort tejpresterna med något som löser som ex. ren bensin. Sånt nät brukar finnas på till exempel Rusta, Biltema och liknande affärer. Ikea har ett riktigt finmaskigt nylontyg, som är väldigt billigt. Bra om du ska ha till ett stort fönster 🙂då behöver du bara komplettera med kardborrebanden.
Takfläkt har jag, men gör ingen större skillnader. Den och två bordsfläktar. Bor dessutom på 30kvm, så det är inget stort ställe liksom.
Hade inte en tanke på kardborreband. Är det säkert för katten då? Eller ska jag gnugga näten med citron så han håller sig borta? Det är ju lite för hans skull jag vill kunna öppna fönstren. Jag kan ju åka bort över dagen, men det kan ju inte han.
Blir så förbannad att de inte ens vill föra en diskussion om det. Inte hjälpa mig på minsta sätt.
Redan nu börjar det bli för varmt. och det är 10grader i skuggan. Har shorts och linne på mig. Och solen har inte ens börjat lysa in i lägenheten. Börjar få svårt att sova på nätterna. Behöver ha ett kedjetäcke för att kunna sova. Men med det blir det för varmt och jag kan inte sova och utan ligger jag bara och vrider mig i flera timmar, eller så somnar jag inte alls. Hade samma sak förra sommaren. Jag va vaken i över 3 dygn innan jag tillslut kolapsade på en parkering. Rädd att mardrömmen ska upprepas ännu en gång…
Tyvärr kan ju fastighetsägaren inte hjälpa att du har spindelfobi så det får du nog lösa på egen hand.
Har du funderat på att söka för din fobi? Det går faktiskt att göra det mycket bättre.
/Maria
Det finns bestämmelser för hur varmt man ska behöva ha det i lägenhet, en värmebölja är en sak för det drabbar ju alla, men du ska inte behöva ha det så hett så långa perioder. Kolla med hyresgästföreningen 👍 En AC är ju en god idé men den drar en del ström… Skriver du dagbok över hur varmt det är hos dig? Börja göra det annars så du kan visa vilka temperaturer som uppnås. Skriv också hurdant väder det är ute.
#5 Även om det finns bestämmelser så tror jag inte det hjälper i detta fall då TS inte kan vädra.
Annars är det ju väldigt bra att ha fönstren öppna nattetid i en liten lägenhet som är solig dagtid.
/Maria
Kan ju tillägga att KBT inte funkat på mig. Och nu har jag heller inte råd
det är max 28 grader under värmebölja. och nattetid går det verkligen inte, de där spinlarna är som aktivast då. förde dagbok förra året, då lånade soc ut en termometer och jag skrev de olika temperaturerna vid 8:00, 12:00, 16:00, 19:00 och 22:00. Ingen skillnad. de bara tittade på papprena jag lagt ner så mkt möda på och sa att det va inte deras problem. ska se om jag kan hitta en ny termometer till detta året. den andra gick sönder.
Jo jag tror att en fastighetsägare faktiskt är skyldig att se till att temperaturen inte blir för hög i en lägenhet, särskilt om det inte går att vädra.
Får prata med soc igen. De va lite tillmötesgående förra året iaf, och detta året så sa de att de gärna hjälper mig att mäta temperaturen i lägenheten. För som sagt, jag lider ju av det. Det hela gjorde mig så känslig för värme att när det va varmt ute, vad mina vänner tyckte va lagom, gjorde att jag höll på att smälta bort och va på väg mer än en gång att krypa ner i frysdiskarna på ica. Hade nog inte varit så populärt :P
Önskar att jag hade råd att vara med i hyresrättsföreningen så man kunde få hjälp från dem. Men det är ju tyvärr inget som pengarna räcker til. :/
Okej, jag förstår. Jag hittade info på Hyresgästföreningen: http://www.hyresgastforeningen.se/fraga_oss/sidor/hur-kallt-och-varmt-far-det-vara-i-lagenheten.aspx och enligt den ser du ut att ha det för varmt!
#9 Men i det här fallet går det ju att vädra.
Fastighetssägaren kan tyvärr inte ansvara för att TS har spindelfobi. Jag har väldigt svårt att tänka mig att Hyresgästföreningen ens skulle kunna hjälpa till med detta.
/Maria

Man brukar fästa insektsnät på en träram som passar i fönstret. Den placerar man där, när man vill vädra eller ha öppet av annan anledning. Sedan lyfter man ut den, innan man stänger fönstret. Då blir det ingen åverkan alls på fönstrets ram eller något annat.
Det här är en gammal, väl beprövad modell mot myggplågan och fungerar lika bra mot alla andra insekter.
hur gör man för att få den att passa då? det för verkligen inte vara lätt att rubba för kattens skull
#15 Man mäter fönstret. 😉 Sen bygger man en ram med samma yttermått som fönsterkarmen har innermått, häftar fast nät och sen fäster man myggnätet i fönsterkarmen med hakar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
undrar om det funkar på mina fönster. pappa får ta en titt när han kmr hit nästa vecka
Inget myggnät kommer vara säkert för en katt. Träram och hönsnät funkar utmärkt. Fast jag körde hönsnätet med häftpistol utan ram blir inte stora hål om man har träpanel runt och man kan fylla i färg om man så önskar efteråt. dock med metall så är det träram kombinerat med en låsningsanordning typ kardborre eller liknande.
Angående spindlarna så kommer inte myggnät hjälpa tror jag, det enda som lindrar är stängt fönster. Det behövs bara en minimal öppning för att de ska kunna ta sig eller ut.
Katten kommer kloa igenom ett myggnät eller klättra på det om ngt roligt flyger förbi som den vill komma närmare. Skulle inte lite på något annat än metall för mina katters säkerhet iaf. Sen äter ju katterna spindlar eller iaf dödar dom. så du sitter nog säkert iaf =)
Alternativt är att du kontaktar hyresbolaget och frågar om dom har något fönster som är trasigt som du kan få. som passar där du vill öppna. Och sen byter du bara ut föntrena under sommaren, Det trasiga fönstret tar du bort allt glas och sen kan du sätta upp hönsnät och myggnät kombinerat. Sen när vintern kommer byter du ut det igen.
Fördelen är att man kan då göra som så att det yttersta glaset i flerglasfönstret är nät och sen sätter man en skiva eller ngt annat för den andra inre glaset. Så om du vil ha det stängt så är det stängt o vill du vädra så öppnar du upp bara det inre glaset och låter nätdelen av fönstret sitta kvar. eller vad vet jag det är mest en ide.
/Fridaybrew

Vi har gamla "fönster" här som tyvärr inte passar sen vi bytte fönster. De ser ut precis som de vanliga fönstren men istället för glas har dom ett hårt metallnät (inte typ hönsnät utan stelt).
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag har precis samma problem som du. Skitvarm lägenhet, spindelfobi trotts KBT tre gånger och katt. Jag orkar inte tjaffsa med hyresvärden om det, trots att ventilationen knappt existerar.
Jag har precis varit och köpt insektsnät på ÖoB som man fäster med kardborreband och eftersom mina fönster öppnas utåt med gångjärnen där uppe, så kommer katten inte tycka det är kul att klättra i nätet. Det blir alltså bara en öppning på ca 10 cm mellan fönstret och listen.
Till "bumbleboo" vill jag bara säga: lägg av med din attityd. Du har ingen aning om hur det är att ha spindelfobi uppenbarligen, och de flesta hyresvärdar brukar vara förstående och hjälpa till så gott dom kan. Och precis som nån annan säger får det inte vara för varmt, och ventilation ska funka utan att behöva öppna fönstrena.
Till TS: Kämpa på. <3
#21 Jag har ingen speciell attityd. Då måste du missuppfatta mig.
Jag vill bara inte att TS ska sätta för stort hopp till sin hyresvärd.
Alla hyresvärdar är inte lika hjälpsamma.
/Maria
Ja, gå gör jag väl det.
Nej, men jag vill även påpeka att det faktiskt FINNS hyresvärdar som är rätt förstående ändå. Och att även om de inte är så tillmötesgående, finns det andra vägar att gå, utan att behöva vara rädd för att spindlarna kommer in!
Jag vet att i Asien finns det insektsnät som man sätter fast med magneter, så det är både lätt att sätta dit och ta bort. Men det kanske är svårt att få tag på här..
feltrådpostning
/Fridaybrew
Ramar fungerar väl på alla fönster?
Sätt tätningslister på utsidan av ramen för att undvika glipor så att spindlarna inte hittar in, sätt både insektsnät och ett kraftigare nät för att den ska bli katt-tålig, ex hönsnät på insidan av ramen och insektsnät på utsidan så katten inte kommer åt att klösa sönder :)
Bara att mäta upp måtten på fönstrets insida, gå till ett byggvaruhus och förklara vad du tänkte bygga så hjälper de dig med det du behöver! :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08