Jag ska renovera en lägenhet!!!
Jag har fått i uppdrag att renovera min lillasysters lägenhet!
Allt ska rivas ur tills det bara är betong kvar tänkte jag.
Lägenheten är ca 35 m2 (måste dubbelkolla det för den känns mycket mindre!)
Lägenheten består av
4m2 hall
Badrum på ca 5 m2
Kök på ca 4 m2
vardagsrum med sovalkov
Så till mina första frågor: (räkna med att det kommer att bli många!)
Hur får jag lättast bort strukturtapeten som har många lager målarfärg på sig? Jag har börjar dra bort lite grann,och det är en fin betongvägg under,men det sitter kvar ett lager "papper" på väggen..
Har hört något om tapetklister och plastfolie,men behöver det vara så krångligt?
Och till golvet,först tänkte jag göra som alla andra och lägga in ekparkett,men kanske man skulle satsa på någon helt annat sorts golv?
Kanske lägga in ett furugolv och lasera/måla vitt.
I hallen blir det stora granit klinkers.
Jag ska försöka ta bilder i helgen,så att ni får se de härliga rosa strukturtapeterna!
Fan vad kul detta ska bli (ursäkta)

Tyvärr så kan jag inte tipsa dig med tapeten…Men jag tycker det är skitkul att du fått chansen… Vad kul att bara få släppa lös och hitta på nåt underbart..

Ja visst är det kul!
Furugolvet iden har jag redan skippat,det passar ju inte i en liten lägenhet..
Det låter som ett roligt jobb. Får du fria händer?
Du kan lägga på en väv på väggarna istället för att ta bort allt gammalt. Du får försöka se vilket som är enklast. Om de gamla inte sitter så hårt kan det vara enklare att ta bort dem. Annars finns det ångmaskiner som ångar bort gammal tapet.
Även om du redan har givit upp furugolv vill jag informera lite om det. Det är ett mycket varmt och behagligt golv att gå på (och att titta på, speciellt om man har vitpigment i oljan.) Nackdelen är att det är väldigt mjukt. Det gör att det är lätt att göra märken i det. Man bör inte lägga det i hallar och kök med andra ord. Vissa tycker att det hör till med märken och att det ger en vacker patina. Själv älskar jag furugolv.
Tom

Jepp,fria händer! Även om min far ringde igår och sa "inta ska ni ta bort den fina tapeten"
Ja väven funkar ju,men det skulle vara skönt att få bort det under,så jag ska nog försöka få tag i en ångmaskin.
När jag nån gång får ett eget hus så ska jag absolut ha vita furugolv!
Golvytan när skåpen är på plats i köket är MAX 1,5 m2 så vi kör samma golv där som i resten av rummet..
Stina

Det finns väl någon slags kraftig tapet "återställlare" att köpa som man kan sätta över struktur- och vävtapeter för att få en slät yta. Har inte testat den själv, så jag har ingen personlig erfarenhet. Bredspackling är väl en annan klassiker om man vill ha en slät yta?