mellan tumme och pekfinger
Hej på er! Vi är en familj som är på väg att flytta till ny gård och vi har hittat vår drömgård, MEN det är i stort behov av renovering så jag provar att se om någon här kan ge en liten hint om vad följande kan gå på.
Ovanvåningen är till stor del en oinred vind, dock är följande gjort: 1 litet rum är färdigställt, 1 kortsida och en halv långsida är isolerad, golv är lagt till 70% av ytan samt att det är uppsatt en vägg till ett kommande rum. Vi skulle vilja göra följande: göra 3 sovrum ( alltså 2 till) samt en liten toa. Där finns 2 fönster på gavlarna men vi vill ha in minst 2 takfönster, el är dragen, ledningarna hänger idag i luften………och dom vill vi ju ha ner, sen måste ju en trappa upp och monteras.
Toaletten ska rivas ut helt och göras om. På hela nedervåningen ska vi öppna upp i taket samt ta fram takbjälkarna, ca 15 st nya fönster behövs samt 2 ytterdörrar.
Ja som ni ser så är det en del att göra.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Helt omöjligt att svara på, det beror ju på var ni bor, hur mycket ni gör själva, hur rören ska dras, om det är isolerat, vilken typ av fönster osv.
Vi bytte fönster i undervåningen 10 st, inklusive allt blev det 110.000. Takfönster på ovanvåningen 8000:- stycket ca (med montering). Toaletter, precis hur mycket som helst (Vad ska ni ha för inredning, kalkel, golvvärme, rördragning osv) 20.000?
El, väggar, golv osv för sovrummen - 40.000? beror ju på vilka material, isolering, taperter..
Ni ska nog ha sådär en 250.000 extra på banken. Minst.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
ska försöka ge lite svar på dom frågorna.
Vi kommer göra det mesta själv förutom el och vvs.
Toaletten ska kaklas helt och golvärme ska läggas in. Toan är ca 8 kvm
om man bortser från golv och tapeter
ok jag var inne på runt 500 000 kr……..

Jag kan inte svara mer noga än så, det finns säkert de som kan ge bättre förslag.
Ta in flera offerter och kolla byggmaknaderna för priser på material, det kan skifta en hel del. Fönster är dyrt som attan. Och dörrar också.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

kan du låna 500000 mer än ni får betala för huset, då behöver du inte bekymra dig, men ränta och amortering kostar. Om du behöver lån, dela upp det i två delar, ena det beloppet som ni måste lägga ut direkt, och låna till renovering efter hand så ni aldrig betalar mer ränta än nödvändigt. Prata med din bank vad de kan hjälpa med och hur du kan finansiera. Om du dessutom inte är rädd för jobb själv, då är det bara köra på, kostnaden på renoveringen ska inte hindra er för att skaffa ert drömhus. Visst är saker dyra, men jag tror inte du behöver lägga 500.000 till, eventuellt om du väljer det dyraste materialet. Materialkostnad på nybygge räknar man med cirka 10.000 Kr materialkostnad/ kvadratmeter, om ni gör mycket själva och gör bara invändiga väggar och ändringar, hamnar det kanske 6000 Kr, men klart svårt att säga. Arbetstiden är alltid mer vid ändring än nybygge, men det påverkar inte när det gäller pris pga egetarbete :-)
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Tusen tack för era svar!