Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: ekonomi-och-juridik
Läst 5156 ggr
Tom
1

Lita aldrig på kommunen (del 2)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För dig som inte har läst första delen som handlar om kommunens fula upphandling och stöld av min mark kan du läsa det här.

---------------------------------

Det är så härligt att kunna sova ut en lördagmorgon och veta att man kan göra precis vad man vill. Hela dagen är fri från måsten och jobb.

Jag gick ner och åt en trevlig frukost med min familj och njuter av lugnet. Min sambo gick ner i källaren för att hämta någonting.

- ÅH NEEEEJ! Tom, kom hit! ropar min sambo från källaren.

Vi har åtta centimeter vatten i hela källaren.

Jag har spenderat min lediga lördag med att försöka dränera vattnet i källaren. Nu har vi fått ner nivån till drygt en centimeter. Men vi vet inte hur vi ska göra i natt eftersom pumpen inte kan stå på hela tiden. Om den suger för mycet luft går den sönder. Vi kan se hur det rinner in vatten på flera ställen längs väggarna i källaren.

Vad beror då detta på?

I samband med exploateringen av området har kommunen fällt nästan all skog som fanns. Det för med sig att allt vatten som träden sög upp inte tar vägen någonstans längre. Vad som gjort saken ännu 'bättre' är att de har lagt en enorm stenhög på området som skogen tidigare fanns på. Det gör att allt grundvatten trängs bort från deras mark till intilliggande områden. Min tomt råkar vara ett sådant område. Grundvattnet har stigit med runt en och en halv meter på min tomt och jag har knappt halvmeterdjupa sjöar på tomten. Klart som tusan att det börjar rinna in vatten i min källare.

Hur kan jag veta att det inte har funnits vatten i källaren tidigare? Jag har ju ändå bara bott här i drygt ett år.

När vi flyttade in hittade jag två originalfönster till huset i källaren. De stod direkt på marken och måste ha stått där sedan någon gång runt 60-70 talet då de tog bort dem från huset. De var i perfekt skick och ett har jag till och med satt in i hallen där det satt från början. Om det hade varit vatten i källaren tidigare skulle fönsterna varit rötskadade.

I veckan tänkte jag ringa till kommunen och påtala problemet som de ställt till med. Jag förväntar mig inte att de ska ta på sig ansvaret för det. Men jag ska i alla upplysa dem om det så att de inte kan komma efteråt och säga att de inte visste.

Bifogar en bild som Niklas tog. Det visar delar av sjön bakom huset.

Tom

PS. Jag skulle inte för allt skog i småland byta bort de här problemen mot en säker lägenhet någon annanstans  =)

Ida
0

Herregud, man trodde inte att det kunde bli värre. Jobbigt att spendera lördagen med vattenläckage, men detta går väl i alla fall på försäkringen?

AndersE
0

Det är hemskt när någon med mycket makt uppträder hänsynslöst.

Solveig
0

Du får säkert höjt taxerngsvärde för sjötomt!Ledsen

Tom
0

#1, Trodde vi ja! Vi har varit i kontakt med försäkringsbolaget. De bara hänvisar till kommunen eftersom de har orsakat skadan. Försäkringsbolaget vill inte göra ett smack (Länsförsäkringar). Vi har dessutom en tilläggsförsäkring som gäller självriskeliminering vid till exempel "Läckage genom utifrån kommande översvämning"…

Jag undrar verkligen i vilka lägen den skulle kunna gälla ;-/

#2, Japp.

#3, Det skulle inte förvåna mig det minsta. Jag fick i alla fall inte sänkt taxeringsvärde på grund av att kommunen har tagit mark från mig.

Jag är ändå glad att jag inte har tummen mitt i handen. Då skulle det bli oändligt dyrt att fixa allt som ställs till med.

Tom

Ida
0

#4 De (Länsförsäkringar) måste väl i så fall kunna bevisa att skadan orsakats av kommunen. Inte helt lätt kanske, då de endast ändrat på markförhållandena, för det är i slutändan ändå regn och grundvatten som orsakat läckaget. Skadan i din källare är dock ett faktum och är inte särskilt svår att bevisa.

Det borde funka. Var det mycket som förstördes?

Tom
0

#5, Teori och praktik är tyvärr inte lika enkelt alla gånger. Så länge ingen vill ta på sig ansvaret är det upp till mig att bevisa. Varför skulle de bemöda sig att bevisa det? Jag har ju inte kunnat bevisa att det är så.

Jag ska försöka ringa dem i morgon i vilket fall som helst och se vad de säger.

Mvh

Tom

Oskar
0

Ujuj…du har fått din del av världens otur med råge…

Tom
0

#7, Så kan man se det. Jag försöker låta bli att se det så. Gjorde jag det skulle jag nog vara en deprimerad man =)

Tom

Ida
0

Du borde kunna stämma dem (kommunen) - tillsammans med försäkringsbolaget!

Tom
0

Nu har jag ringt till Länsförsäkringar igen. Försäkringen gäller ej för översvämningar som inte kommer genom dörren… ungefär.

Min sambo ringde även till platschefen Sellberg som är ansvarig för ombyggnaden. Han ställde sig som vanligt i försvarsposition direkt och skyllde på alla möjliga dumma saker. Min sambo sa att de hade förstört all dränering på vår tomt genom att de tagit bort två diken som tidigare fanns där. Sellberg hävdade obstinat att det aldrig har funnits några diken… Hur diskuterar man med en sådan person?

Sellberg gav i alla fall upp efter en stund och sa att han inte ens tänkte diskutera vidare men min sambo utan att hon fick kontakta hans chef istället.

Chefen kontaktades och han ska i alla fall komma ut i morgon och titta på översvämningen och de borttagna dikena.

Har förövrigt pumpat ut ytterligare några tusen liter i kväll och i går kväll. Kul kvällsnöje när man kommer hem från jobbet :-/

Tom

Ida
0

#10 Det är inte sant! Hur kan man behandla en kund/kommuninvånare på detta sätt?!

Berätta gärna imorgon vad som händer när de får se det på plats. Det har ju regnat en del de senaste dagarna, så jag kan tänka mig att det är kaosartat hos dig just nu.

*följer denna story med spänning* (tyvärr)

/Ida

Niklas
0

#10: Finns det inga bilder som visar dikena?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Tom
0

Jag skrev ett mail till ansvarig på Täby Kommun, Per Anders Krantz, angående vattenfrågan. Jag väljer att lägga ut mitt mail till honom här:

"Hej Per Anders,

Sedan natten till lördagen den 13:e har vi haft ordentlig översvämning i vår källare. Jag har köpt pumpar som har dränerat dygnet runt sedan dess men det kommer in så mycket vatten hela tiden att det inte är hållbart längre. Problemet med vattnet uppstod första gången strax efter att ni tagit bort det meterdjupa diket som vi hade på den sydvästra sidan av vår tomt samt diket på norra sidan längs vägen. Jag har en känsla av att även skogen som ni fällde sög upp ganska mycket vatten som nu istället delvis rinner ner i vår källare. Vi ha även halvmeterdjupa 'sjöar' som ligger på vår tomt.

Min fru, Madeleine, har varit i kontakt med Sellberg men han vill inte ens diskutera vårt problem utan hänvisar bara till dig.  Enligt Sellberg har det inte ens funnits ett dike(!) Det här, och flera andra incidenter, är tydliga tecken på att Sellberg inte har kontroll över situationen. En platschef som alltid börjar ett samtal med att ställa sig i försvarsposition och skylla ifrån sig är en mycket inkompetent platschef. Logiska argument fungerar överhuvudtaget inte i diskussioner med honom.

Vårt hus byggdes av de förra ägarna och enligt dem har det inte tidigare varit vatteninträngning i källaren sedan huset byggdes 1912. Så uppenbart har förändringarna ni gjort orsakat de här vattenproblemen. Jag vill att ni snarast åtgärdar det här så att vi kan återgå till ett normalt liv igen.

Med vänliga hälsningar

Tom"

Tom
0

Jag fick svar från Per Anders idag. Jag lägger även ut detta eftersom jag tycker att han som representant från kommunen måste anses som mer eller mindre offentlig:

"Hej Tom

Jag har igår den 18 januari -07 tillsammans med Kristian Sellberg från Vägverket Produktion besiktigat området runt er fastighet.

Vi kunde kostatera att Täby kommun och vår entreprenör inte har vidtagit några åtgärder i anslutning till er tomt som kan påverka avrinningen av ytvatten från tomten.

Det område ni åberopar i sydväst har sänkts med ca 0,4 m och borde ha förbättrat avrinningsmöjligheten från tomten. Något dike utmed Brynhildsvägen utefter er tomt har enligt vår mening aldrig existerat.

För närvarande är på grund av rådande väderleksförhållande grundvattennivån i området väldigt hög vilket tyvärr påverkar er och övriga fastigheter negativt. Detta förhållande kan inte Täby kommun eller vår entreprenör hållas ansvarig för.

Vid ett tidigare samtal med er på telefon påtalade jag att den stora stenen vi er infart har placerats av er på gatumark. Det finns ett rött märke ca 1 m bakom stenen som markerar er tomtgräns. Ni måste flytta in stenen snarast på er tomt före 2007-02-15 för att ej störa våra arbeten. om ni inte gör det flyttar vi in stenen på er bekostnad och lägger upp den på tomten och vi kommer inte att ansvara för eventuella skador.

Med vänlig hälsning

Per Krantz

Täby kommun

Tekniska kontoret

183 80 Täby"

Tom
1

Mitt svar till Per Anders. Jag förväntar mig inte att det här kommer att lösa sig med kommunens hjälp så tonen är kanske lite väl sarkastisk. Men håll tillgodo:

"Hej Per Anders,

Trevligt att vi äntligen får skriftligt på allt ni säger eftersom det uppenbart är helt nödvändigt med tanke på era minnen.

Angående stenen var det sista vi sa att ni skulle mäta ut var min tomtgräns tidigare varit och därefter kontakta mig om det visade sig att den stod utanför min ursprungliga mark. Ni har inte kontaktat mig vilket jag tolkade som att stenen inte ställts på gatumark. På annat sätt kan det inte tolkas med tanke på vårt sista samtal. Så försök inte få det till att du påtalat att stenen placerats på gatumark eftersom du inte ens själv var säker på detta när vi talades vid. Dessutom har killarna på fältet hela tiden sagt att de ska ta hand om flyttning och uppställning av stenen. Ytterligare ett tecken på att styrningen inte fungerar som den ska.

Jag kan se att området i sydväst har sänkts med 0.4 m. Men det dike vi tidigare hade längs halva sydvästra sidan var nästan en meter djupt och anslöt till diket längs med Odensvägen. Så sänkningen är inte alls lika effektiv som det ursprungliga diket var. Sellberg påstod vid telefonsamtal att det diket aldrig existerat. Tror herr Sellberg även att jorden är platt om man blundar tillräckligt hårt? Att föra diskussion med en sådan inkompetent person är löjeväckande. Tråkigt bara att hans kapacitet inte räcker för att inse det.

Fråga 1: Är din åsikt att sänkningen på 0,4 m av marken skulle kompensera diket på en meter?

Längs med Brynhildsvägen fanns det ett dike som inte alls var lika djupt som det på sydvästra sidan men vi har ett mindre dike på vår fastighet som anslöt till det diket. Uppenbart var det tillräckligt för att dränera delar av tomten.

Fråga 2: Är din åsikt även att skogen som fälldes inte påverkar vattennivån i marken trots att varje träd sög upp flera hundra liter vatten varje dag?

Fråga 3: Om man bygger ett nytt område, oavsett plats, förutsättningar och eventuella tidigare problem, är det inte rimligt att man ser till att området inte kan översvämmas av vatten och att det har en fungerande avrinning för allt vatten?

Fråga 4: Om Sellberg (Vägverket) får mer pengar än vad som redan är överenskommet, kommer det att belasta de boende i området eller är det alla kommuninvånare som får dela på kostnaden?

Jag har varit i kontakt med flera av killarna på fältet som enhälligt har tyckt att Sellberg har skött projektet riktigt uselt. Enligt dem är det här det första stora projekt som Sellberg har drivit. Det märks. Kanske ni skulle fundera på att anlita en person som vet vad han gör?

Med vänlig hälsning

Tom"

Tror ni att han svarar?

Tom

AndersE
0

Jag tycker att brevet i #14 är anmärkningsvärt. Inte en uns av försök att förstå eller vilja undersöka.

Jag tycker det märks tydligt att man är medveten om att:

• kommunen kan driva ett sådant här ärende hur långt som helst
  • du har inte en snöbolls chans i h-et..

Jag ryser, och hoppas bara att detta når offentlighetens ljus så att allmänhetens opinion kan låta sin makt verka. För trots allt har ingen kommunal tjänsteman en snöbolls chans i h-et om opinionen bestämmer sig för något…

Ida
0

#17 Hualigen vad iskallt svarat av kommunen. Det är bra att du påpekar att du vill ha skriftliga underlag, då måste han verkligen tänka efter vad han ska skriva. Svarar han inte på ditt mail är det ytterst nonchalant, vilket man också kan påpeka om man driver det vidare.

Oskar
0

Ujuj…som du redan sagt så är det nog svårt att driva en tvist mot kommunen. Enda chansen är väl typ om din pappa heter Fredrik Reinfeldt.

Och verkar som att man alltid ska sköta all kommunikation med kommunen skriftligt.

Oskar
0

Och om du söker på nätet på "grundvattennivå" och "avverkning" så hittar du många träffar som säger att grundvattennivån sänks vid avverkning. Så det måste ju vara ett välkänt faktum för de som avverkar skog.

AndersE
0

#18 Fast jag har försökt få skriftlig komunikation. Och upptäckt att mina brev besvaras med telefonsamtal…

Tom
0

#19, Jag hittar inte det. Kan du inte lägga in lite länkar.

#18, Det kanske räcker att min pappa bor nästan granne med Reinfelt…?

Anders och Ida, visst känns det som att jag har stor chans att få dem att ändra sig, eller i alla fall tillstå att de inte har handlat 100% sjysst mot mig… ;-/

Tom

AndersE
0

#21 Uppenbart bryr de sig inte ett dugg om dig. Vill du ha rätt måste de bli lite rädda för dig…

Du kanske kan antyda att historien är på väg att bli ett hett samtalsämne på nätet?

Flört

Tom
0

=)

Det är ett problem att jag har lätt för att se personers brister. det gör att jag har svårt att bil arg på människor eftersom de inte kan hjälpa att de inte har kapacitet att förstå fullt ut vad de gör.

Tom

Hanna--
0

Usch, vilken röra du har råkat ut för.

Två tips på instanser som kan det här med dränering LRF och Lantbruksuniversiteten - och som dessutom brukar vara ytterst tjänstvilliga!

Jo jag vet det låter knäppt…. men det finns få näringar som är så beroende av korrekt dränering som jordbruket. Där finns en hel del forskningsresultat att hämta om hur t ex skogsavverkning påverkar grundvattennivån som kan vara bra att slänga i huvudet på kommunen.

Du har visst en chans att få rätt mot kommunen.

Ta kontakt med kommunförbundet för att få reda på praxis i liknande fall i andra kommuner. Det brukar bita rätt bra att kunna säga att i x och y kommun så behandlar man minsann inte folk så här… 

Och sedan får jag tyvärr hålla med om att Länsförsäkringar är ett riktigt trist försäkringsbolag! Byt bolag!

Tom
0

Tack Hanna,

Det kan absolut vara värt att kolla upp. Hur kommer det sig att du vet så mycket om det här?

Tom

Hanna--
0

# 25 Av många anledningar….dels som husägare men kanske framför allt för att jag är en kommunpolitiskt aktiv rättshaverist! Skrattande

Det är hemskt hur många människor som kommer i kläm för att kommuner runt om i landet faktiskt ger fullständigt f-n i den lagstiftning som finns.

Oskar
0

#19 Typ här:

http://www.google.com/search?hl=en&q=grundvattenniv%C3%A5+avverkning

Sökresultat nr 2 tex. Fast det står ju inte i klartext alltid…men läser man lite runt om och tittar på de andra sökresultaten så förstår man ju att grundvattennivån öjs när man avverkar.

Tom
0

#27, OK, tack! Du skrev att den sänks i ditt förra inlägg. Det var därför jag blev så förvånad. Puh!  =)

Tom

Oskar
0

Aj jag menar såklart höjs!

Tom
1

Jag fick svar från kommunen:

"Hej Tom

Jag har undersökt vissa förhållanden på platsen sen jag mottog ditt senaste mail. B.la har jag fått en inmätning av den stora stenen med era namn på som står utanför tomten. Jag har även kontrollerat höjdförhållandena på er tomt.

Beträffande stenen kan jag konstatera att den står ca 1,7 m utanför er nuvarande tomtgräns och ca 1,0 m utanför den gamla gränsen således är det klart från min sida att ni placerat stenen utanför er tomtgräns på gatumark, alltså på mark som ni eller förra ägaren aldrig ägt. Jag kommer att lägga ett kartutdrag på inmätningen i er brevlåda så ni själva kan se. 

Vidare har jag konstaterat att er tomt har innestående lågpunkter med stillastående ytvatten som följd och som aldrig har haft någon möjlighet att dräneras bort mot parkområdet, bl.a ca 5 m öster om ert sydöstra hushörn där det syns tydligt. Höjderna utefter er tomtgräns mot Brynhildsvägen ligger ca 10-30 cm högre än höjderna invid ert hus, alltså kan ytvattnet aldrig ha dränerats åt det hållet.

Marken mot parkområdet vid Odensvägen som är den lägsta punkten på er tomt är höjden ca 0,9 m under höjden vid ert hus, således är det ganska bra avrinningsmöjlighet mot  parkområdet om inte lågpunkterna funnits runt huset.

Jag har varit i kontakt med våra experter här på Tekniska kontoret på miljö- och skogsfrågor som samstämt säger att skog suger betydligt mindre vatten på vintern än på sommarn. Träden går ner i vila och lövträd tappar löven.

Då vägar och va är klart inom planområdet kommer allt dagvatten-regnvatten från vägområdet  tas hand om i de rännstensbrunnar som allt vatten leds till på de blivande gatorna. Dräneringsvatten och ytvatten får fastighetsägarna själva ta hand om på sina tomter och leda det till den va-servis som kommer att anordnas till alla fastigheter inom planområdet.

Alla extrakostnader till Vägverket Produktion som uppkommer under byggtiden kommer att enbart belasta projektet, alltså fastighetsägarna inom planområdet och inte skattebetalarna inom kommunen.

Ärendet är nu avslutat för min del samt mitt mail 2007-01-19 gäller.

Du är välkommen att ringa mig om du har några andra frågor.

Med vänlig hälsning

Per Krantz"

Det läskigaste i det här är att vi som bor här kommer att få betala för de extra kostnader som vägverket drar på sig för att de har en inkompetent platschef. Vi snackar många miljoner.

Tom

Tom
0

Jag svarade med detta mest för skojs skull.

"Hej Anders,

Jag får tacka så mycket för ditt utförliga svar.

Angående stenen har jag aldrig påstått att den står varken på eller utanför min tomt. Utan jag reagerade bara på det sätt du uttryckte dig angående vad som sagts och hur vi skulle agerat efter det. Jag kan inte läsa era tankar och jag kan inte heller anta att ni resonerar på ett eller annat sätt. Så kommunikation och informtion från er till oss boende är avgörande för att vi ska kunna fatta riktiga beslut (OCH I RÄTT TID!). Det här får ni faktiskt ta åt er av, även om det bär er emot att ni kan göra fel.

Att vi inte delar samma uppfattning i alla frågor accepterar jag.  Ditt jobb är att hålla ryggen fri och min uppgift är att komma så nära sanningen som möjligt. Det är som gjort för konflikter.

Med vänliga hälsningar

Tom"

Niklas
0

Att träd dricker mindre vatten på vintern är sant, men det är inte förrän nu det har blivit vinter så det argumentet håller inte.

Vänliga hälsningar

Niklas

CBA
0

Oj, jisses…är inte den här soppan över än!!

Vilket tålamod du har Tom…jag hade haft apsinne vid det här laget!

Är du fortfarande motvillig till att ta detta till någon stor tidning samt även eran egen lokaltidning ?

Media borde ju kunna skrämma dom lite tycker jag…det är ju ingen bra publicitet de får kommunen!!

Jag lider med dig och din stackars familj, verkligen!

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

monkan
0

Tom jag beundrar ditt lugn. Jag hade haft TV, tidningar, advokater mm på de för länge sen… Följer din berättelse med spänning..

Tom
0

CBA och Monkan, Anledningen till att jag behåller mitt lugn är nog att jag inte lägger ner så mycket krut på att hetsa upp mig för detta. Det finns så mycket roliga saker att koncentrera sig på att det här ligger under min värdighet att ödsla negativ energi på.

Visst har jag varit arg och besviken när jag har haft kontakt med dem men jag inser att det inte är värt det. De som arbetar på kommunen har inte kapacitet att sätta sig in i andras situationer och det gör dem troligen till olyckligare människor. Sådana ska man bara tycka synd om. Det gör jag. Då blir det även svårt att vara arga på dem.

Jag vet att godheten och vettet segrar till slut i alla fall. Det kommer att bli upprensning i kommunernas sätt att bete sig eftersom fler och fler männsikor får veta om hur de beter sig. Tidigare har det varit en fredad zon som ingen har haft insyn i. Det kommer att bli ändring på det tror jag.

Tack för ert stöd!

Tom

carina.agrell
0

Precis Tom!

Det är vissheten om att man har rätt och att alla kommer att inse det till slut som håller en uppe. Man ska fan inte svälja vad som helst. Bra jobbat!!!

Carina

Joohanna
0

hur blev det med artikeln? kom det ut något i tidningen?

Ida
0
Tom
0

Artikeln kom ut igår. Tyvärr har de hittat på en helt galen rubrik. Jag begriper inte var de fick "Tommy" från? Journalisten bad så mycket om ursäkt för det.

Lite tråkigt också att jag inte fick chans att bemöta kommunens svar eftersom det gav ett felaktigt intryck av att min parkering låg på deras mark. Det gjorde den verkligen inte. Parkeringen låg på mark som de stal från mig.

Bland annat…

Tom

CBA
0

#38 Det tar vääääldigt lång tid att ladda ner = det går inte :o/

Finns den i mindre format ??

Ida
0

#40 Ingen aning… prova att googla "mitt i" och se vad du hittar. Jag kunde öppna länken och "läsa" tidningen. Ganska kul funktion faktiskt. Som att läsa en riktig tidning nästan.

CBA
0

#41 Det fungerade nu…det var uppkopplingen som var seeeeg sist :o)

Tom - Berätta gärna vad reaktionerna blir…OM det blir några!

Tom
0

#42, Från kommunens sida lär det inte bli några.

Tom

AndersE
0

Är man inte insatt i Toms historia, och läser den artikeln, så lyfter man knappt på ögonbrynen… "vilken gnällig j-l…"

Där ser man journalisters makt. Hade jag velat orsaka lite opinion, och få lite debatt i kommunen, så hade det varit väldigt lätt att skriva artikeln lite annorlunda, ställa lite andra frågor…

Problemet i en kommun är att journalisterna ofta känner tjänstemännen väl, och kännner sig beroende av dem…

Tom
0

#44, Ja tyvärr! Det var så jag kände också. Och det var det jag var rädd för när jag inte ville vara med i media. Hade jag fått skriva artikeln själv hade det varit en helt annan sak.

Tom

abbis
1

Jag driver en hyrestvist sen 2 år tillbaka mot ett kommunalägt fastighetsbolag…Har advokat sen ett halvår…detta kommer i nerikes allehanda i veckan..Men jag ska läsa artikeln innan den trycks(av erfarenhet)..Vi vann i första instans…det blir en ny förhandling innan hovrätt…

Kommuner är inte roliga ..buksvågrar hela högen  o inkompetenta

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tom
0

#46, Trist Abbi.s! Vad tvistar ni om?

Jag hoppas att det går som du vill. Uppdatera gärna hur det går.

Mvh

Tom

abbis
1

Vi tvistar om kontraktet som är felskrivet…Vi har lokalkontrakt fast vi bor i mer än halva huset..vi tvistar om vem som ska betala underhåll o drift av ett ventialtionssystem som härör från det dagis som tidigare låg i huset..Det drar 25000kWh per år.Vi tvistar om en renovering som inte är klar i lägenhetsbiten(Halva huset har jag rustat för 250 000:- för där har jag butik o verkstad ).Vi tvistar om hyresnivån då vår granne (skoaffären ) har samma ytor men betalar 40% mindre i hyra.Jag skall egentligen enligt lagboken ha lägenhetshyra på hela huset..Vi tvistar om kostnad för parkering ,lagerutrymmen, sophämtning samt skötseln av trädgården..vi tvistar om muntliga brutna löften…

Vi ska ha enligt tingsrätten ha

2 kontrakt ….ett på vardera del av huset då vi idag får betala moms på lägenheten oxå…

Lägre hyra ..den skall ligga i samma nivå som grannen…

Ingen kostnad gör ventilationen what so ever..

Ingen kostnad för biytrymmen …då dom skulle ingå..

Ingen kostnad för parkering …för det betalar inte dom andra hyresgästerna.

Nytt möte med advokater o tingsrätten blir i huset den 9 mars kl 13

/Annbritt

Tom
0

Huga!

Jag håller på dig!

Ligger själv i en rättstvist angående en fastighetsförsäljning för flera år sedan. Det tär på en även om jag nu är ganska säker på att jag har stor chans att vinna.

Tom

abbis
0

hövaligen..har det tagit flera år säger du….jag klarar nog bara ett halvår till..

Ida
0

Jag avslutade en tvist med min fd hyresvärd i fredags. Det handlade om betydligt mindre belopp, men blev mest en prestigesak för min del.

Kommer att skriva en artikel om det på min sajt Konsumentmakt iFokus, men kan lägga in en här också om Tom samtycker. :)

abbis
0

Jättebra ida…allas erfarenhet stärker ens självförtroende..

Tom
0

Härligt Ida, Grattis!

Klart att du får lägga ut den här också, tack!

Tom

Ida
0

Då återkommer jag med den så fort den är klar och ärendet är helt avslutat. (Vi förlikade)

Det kan nog vara en vägledning för många, men kanske framförallt hyresgäster som inte vet riktigt vad som gäller. Dessutom är det viktigt att belysa aspekten med inkasso-företag. Allt för många tror att man får en betalningsanmärkning så fort ett ärende går till inkasso - men i tvistiga ärenden är det långt ifrån det som gäller.

Nåja, mer om det så fort jag blir klar. :)

abbis
1

Mötet med advokaterna 9 mars

Mötte en frustrerad hyresvärd som va helt störd på att jag gått ut i tidningen med tvisten.Han nämnde detta 3 ggr under sittningen.Han blev skogstokig när jag log mot min sambo när han diskuterade trädgårdskötseln och där poängterade att dom överhuvudtaget inte tänker ställa upp med verktyg utan det ska jag själv få stå för.Någon ersättning för att sköta trädgården får jag inte heller.Han hotade att göra park av alltihopa.

Min advokat insåg att någon vettig lägenhet har vi inte .Det finns inga sovrum för 2 personer,inga garderober,kalla golv,vi har dessutom fått stått för mycket fast inredning som t.ex badkar.Planlösningen är otroligt dumt planerad dessutom.Min hyresvärd ursäktade sig med att han aldrig varit inne i lgh..Ventilationen som dom både ska ha oss att betala samt UNDERHÅLLA ville min advokat att det skulle istället bakas in en rimlig kostnad på vent+värme som sen skulle beräknas per kvadrat o ligga på enbart lokalen.Parkering skulle oxå läggas på lokalen.Då kan jag dra momsen.

Min advokat föreslog en sänkning på totalt 5000:-på både lokal/lägenhet.Men att vi fortfarande skulle få stå för trädgården(vilket jag inte är så pigg på).Det förslaget skulle dom titta på och komma med beslut före 16 mars för då går deadlinen ut från hyresnämnden för dom

Vi ska få 2 kontrakt och det är bra för då kan vi flytta ur lägenheten o behålla lokalen om vi vill.Dom kommer få stora problem om vi flyttar då dom måste isolera mellan lokal o lgh..Då blir sovrummen så små så dom inte är godkända som rum*L*.Skulle vilja se den som vill betala nästan 7000:- för en lgh som dom inte får in en dubbelsäng i samt att man ska sköta hela trädgården. Samt att det finns en vind som jag måste ha tillgång till då ventilationen sitter i lägenhetsdelen.

Det roliga är att hyresvärden själv jämfört vår lgh med dom dyraste lägh i stan.Men vi fick inte jämföra lokalen med grannen som betalar 40% mindre för det hade inte med saken att göra.Grannen har dessutom gratis lager , gratis snö skottning o sandning utanför lokalen .Men det hade inte heller med saken att göra.

Nu har jag tänkt meddela min advokat att dom får göra park av trädgården..Problemet är att stadsarkitekten aldrig kommer godkänna det..ha ha ha .För vem vill lägga ner 4-8 timmar i veckan i 6 månader och inte få ersättning för detta.Jag har själv haft hyreshus i 11 år och min vaktmästare fick avdrag på hyran året om för detta.Sen känner jag flera privata hyresvärdar som gör likadant..MEN DOM KOMMUNALA kan inte göra det…suck

Tom
0

Abbi. Det är nästan skrattretande att hyresvärden kan vara så dum.

Jag hoppas att det blir som du vill.

Mvh

Tom

Niklas
0

Jag håller också tummarna.

Vänliga hälsningar

Niklas

abbis
0

Igår kom förslag på dom nya kontrakten..Jag får inte igenom att jag ska få låna verktyg till att sköta deras trädgård med.Advokaten vill inte att jag driver detta så hårt då det kan kosta mer än det smakar.Dock har vi fått igenom en  sänkning av hyran med totalt 7000:- per månad retroaktivt ska jag få tillbaka pengar sen okt 2006.Jag ska få en friggebod på tomten till förråd , nytt staket då det gamla är bara uppslitet sen ett år tillbaka..samt alla 25 åtgärdspunkterna i lägenheten åtgärdade.Elen skall ligga helt på hyresvärden pga ventilationen storlek .Jag fick dock ett tillägg på el till lokalen som är uträknat schablonmässigt ¨på ca 9000:- per år.Värme ingår i hyran.Även fönsterkrossning.

Är rätt nöjd *L*

Tom
1

Det låter som ganska mycket pengar att få tillbaka. Min undran är då hur dyr hyra du har egentligen?

Grattis i alla fall till dina segrar!

Tom

abbis
1

Hyran har legat på 18666:-+ el värme har ingått*L*.Det som va viktigt var att få 2 kontrakt ett för lgh och ett för lokalen.Så man kan flytta men ha lokalen kvar..som det varit så har vi bott i en lokal med 9 månaders uppsägning och 3 års kontrakt..