Hjälp att kolla upp ett företag?
Hejsan!
Ska skaffa bergvärme och har valt Sydpumpen AB. Jag har inte skrivit på några papper ännu men har idag pratat med dom i telefon om att vi vill ha bergvärme. Jag vet inte riktigt vad och hur man ska kolla upp ett företag, är det någon som vet eller ännu bättre har lust att göra det åt mig? Han skulle fixa ihop papprena imorgon tror jag han sa och sen skicka hem till mig så antar att de kommer i nästa vecka…
Vore väldigt tacksam för all hjälp jag kan få! 
Se till att slutbetalning ska ske först när hela installationen är klar och fungerar. Det missade vi. Fråga efter referenser om ni inte känner andra som har anlitat dem. Titta på allabolag.se hur deras ekonomi ser ut eller på Ratsit.se. Det är bra att veta hur länge de har funnits också så att de inte är nystartade.
Tack! Ska kolla dom sidorna ikväll när jag har tid! Jättesnällt av dig :)

oftast räcker det med att kolla tex hemsida för att se om dom verkar seriösa, första intrycket när du öppnar deras hemsida är oftast ganska korrekt. Sen kan det såklart vara bra att kolla deras företagshistorik också

Du skriver inget om vilka papper som ska fixas. Har du bett om offert? För ett så stort arbete kan det vara klokt att be om offert från flera företag, bl a för att se vad som ingår i det pris de begär.
Offert har vi fått så vi vet allt om pris och vad som kostar vad mm. Ska få hem papper som bland annat ska till kommunen om att det ska borras och sen antar jag ju att det är ett slags avtal med i dessa papper som ska skrivas på och så ju.. Måste erkänna att det blev lite tokigt med fler offerter, det blev bara denna i slutändan lite på grund av lathet och lite på grund av företags ointresse…

Ring skattemyndigheten och kolla med dem. F-skatt, konkurser osv.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#1, angående faktura är den enligt försäljaren då vi gick igenom offerten uppdelad i en liten kostnad vid leverans av själva tanken (eller vad det heter) och sen resten när installationen är gjord. Dock sa han att dessa brukar hamna ihop, alltså efter då leverans och installation sker under två dagar och alltså ganska omgående. Så ja, efter installation sker slutbetalning. Vad hände er om man får fråga?
Jag hittade företaget på båda de sidor du skrev, de har f-skattsedel sedan 2007. Räcker detta? Kan jag vara lugn nu? Jag är supernojig efter att ha kollat på fuskbyggarna. Är väl på gott och ont det där antar jag…
Men tack alla för era tips och all er hjälp!

Du skriver att firman har F-skattsedel sedan 2007. Nu tittade jag in på firmans hemsida och förvånades över att den sade sig ha 30 års erfarenhet. Informationen var för övrigt ganska intetsägande.
Sedan nämnde du kostnad för tank och installation på två dagar. Hur blir det med borrningen? Vem borrar och vad kostar det?
Du kanske bör titta på en liten filmsnutt med Martin Timell. Jag har inte tittat på filmen, men han brukar ju vara saklig. http://www.bergvarme-info.se/showpage.php5?pagename=bergvärme-martin-timell&textid=61
Borrningen sker första dagen och det priset ingår i slutsumman, sen installeras allt dag två. Det är just tanken som betalas innan sen betalas allt resten på en faktura..
#7: Det som hände var att vi hade slutbetalat allt innan de hade gjort klart allt i installationen och trimmat in systemet. Det tog två år innan allt blev klart med hjälp av värmepumpstillverkaren (Nibe) i stället.
#9: Se till att det ska vara intrimmat/färdigjusterat innan ni betalar det sista. Det får gärna gå ett par veckor efter att de var på plats sista gången så att ni ser att det funkar som det ska.
Ok, tack snälla alla för all hjälp och tips! Ska ta tillvara på alla tips och idéer och det känns mycket bättre nu :)