Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 4692 ggr
larssa
0

Någon som målat på plasmatta i badrum?

Hej,

Har läst att det går bra att måla plastgolven i badrum om man använder sig av rätt färg; Funderar på om det också går att måla plastväggarna med samma VT färg? Det borde väl gå bra mo det nu går att måla golven i våtrum? //Lars

Bullan
0

Detta har jag också funderat på….så jag vill också gärna veta!Skrattande

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

StinaIda
0

Jag målade väggana i duschen när vi bodde i Norge..Jag vet inte ens om det var en våtrumstapet fast man stod och duschade rakt mot den..

Den var röd,så jag fuktspärrade bara och målade i natutvitt,grym skillnad! Men vi bor inte där längre så jag vågar inte säga hur det höll..

parsley
0

Jag har målat gamla plastmattor från 1970-talet  med linoljefärg från byggnadsvården på en sparsamt använd gästtoalett i källaren utan problem.

Jag har dock läst att plastmattor innehåller mjukmedel som gör att färgen inte torkar riktigt utan klibbar vid beröring. Inte så kul på ett golv, men något man kanske kan leva med på en vägg. Kanske går det att prova hur färgen reagerar på någon undanskymd plats i badrummet innan man ger sig på att måla hela. Skulle det inte vara så hållbart så är ju målning en relativt billig renoveringsåtgärd.

feiner
0

Hade på ett tidigare boende en plastmatta över diskbänken i ful färg och putsade den med sandpapper o målade vit. Det funkade utmärkt, lite känsligt kanske men helt klart värt det. Ett golv slits dock mer och tror inte det funkar så bra.

Pomperipossa
0

Lite osäker faktiskt… Väggarna skulle kanske funka hyffsat men (rätta mig om jag har fel) tänker på att det blir lite "svikt" i golvmattorna så det är nog svårt att få det att hålla. En "seg" färg kanske?Glad

parsley
0

Riktig linoljefärg har den fördelen att den slits vackert. Underlaget skymtar fram genom en sliten linoljefärg. Moderna färger flagar och ser slitna och avflagnade ut.