Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: ekonomi-och-juridik
Läst 3112 ggr
HW1962
0

Ansvar för elinstallation vid försäljning?

Hej!

Mina föräldrar har just köpt en bostadsrätt där det visade sig att en hel del av elinstallationerna var amatörmässigt utförda.

Hur är bestämmelserna:

Ska säljare eller köpare faktureras då en elektriker gör en översyn och åtgärdar det som är nödvändigt?

Niklas
0

Jag skulle tro att det är köparen som får göra det eftersom det sannolikt inte räknas som dolda fel.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

plutopellis
0

Skulle tro att det är köparen jag också. Vi köpte vårt hus med vedeldad uppvärmning dock kunde man även köra på el vilket tanten gjort i några år så varken vi eller säljaren visste att expansionskärlet var sönder. Detta fick vi stå för då det inte gick under dolda fel. Eller vi slapp det för säljarna vad gudomligt snälla och tog den räkningen men det var egentligen vi som skulle stått för det. Man har en sjukt noga kontrollplikt när man köper..

HW1962
0

Tack för era svar. Glad

Det finns ju, enligt mitt sätt att se det, olika sätt att se på saken: 1. Fel som uppstått av slitage. Och därmed ganska naturliga fel, som naturligvis köparen får stå för om denne inte undersöker tillräckligt. 2. Som i detta fall: Fel som man inte bör förvänta sig, exempelvis fasta elinstallationer som inte är fackmannamässigt utförda, med löst hängande kablar, deformerade kablar, lösa armaturfästen/kontakter m.m.

Lite funderingar och noteringar:

• Enligt Riksbyggen görs besiktning vid ägarbyte endast på hyresrätter, och inte bostadsrätter.
  • Bostadsvisning (inför försäljning) med fullt möblemang gör det ju svårare att upptäcka fel.
  • Försäkringsbolag (i alla fall Folksam) är inte intresserade av förebyggande åtgärder. Dom är endast intresserade av att rycka ut när skadan (eldsvådan) redan är skedd…
Niklas
0

#3: Löst hängande kablar, deformerade kablar och lösa armaturfästen låter allt som sånt man kan upptäcka om man tittar efter i förhand. Jag har svårt att tro att det bedöms som dolda fel.

HW1962
0

Nej "dolda" kan man inte kalla det. Men likväl: Nog bör man kunna förvänta sig vid köp genom mäklare att elinstallationer är fackmannamässigt utförda. Själv skulle jag skämmas att lämna ifrån mig en bostad som inte är ok. Men jag kanske är ovanlig i det avseendet.

Sedan ogillar jag starkt denna trend att man, för att komma åt att se det som är väsentligt i en bostad, först måste lyfta på kuddbemängda soffor och fåtöljer, och riskera att välta omkull såväl färska blommor i vaser som brinnande ljus i silverstakar, och fruktskålar, fat med nybakade bullar, och fan & hans mormor…

Niklas
0

Jo, men lagen tar nog inte hänsyn till sånt. Det är köparens ansvar att lyfta på allt.

HW1962
0

Så sant som du säger.

Lag, och sunt förnuft, är två helt olika saker. Tyvärr.

Halvdansken
0

#5 - då får du leta efter ett hus till salu utan möbler…

Hatar cancer och älskar vårlökar.