Har vi en VVSare på banan?
Vi hade plötsligt inget vatten i kranarna. Det har hänt förr här ute på landet, men jag kollade i pannrummet för att se att det inte var ett frostsprängt rör. Det har också hänt. Det susade som fasen i det röret cirkulationspumpen sitter (cirkulation av bruksvatten, inte värme), plus att vattenmätaren snurrade på högvarv. FAN FAN FAN…
Jag ringde vår VVSare. Vi stängde för inkommande vatten, men det slutade inte snurra (???) eller väsnas. Vi stängde cirkulationspumpen. Tyst. Vi öppnade för inkommande vatten. Inget förbruk, tyst, full tryck i kranen. eh…?
Nån som kan förklara det här? Cirkulationspumpen hade fått fnatt, kanske (har hänt förr), men varför tog den in vatten? Och varför slutade det gå in vatten när vi stängde för den? Jan (vi är på första namn med vår VVSare) kunde inte heller förklara det. Nu väntar vi till imorron och ser vad som händer när vi öppnar pumpen igen. Nåt mystiskt är det.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag har tyvärr inget svar på din fråga. Speciellt inte utan att själv se det och kunna felsöka. Men jag är väldigt nyfiken på om du fick veta vad som var fel?
Tom

Nä… Den gällande teorin hos kollegor och kompisar gick ut på att det var en läcka nånstans mellan cirkulationspumpen och en backventil. Iom att vi stängde för pumpen, så gick vattnet "andra vägen" dvs backventlilen förhindrade vattnet att komma fram till läckan. Det är en bra teori, men då borde vattnet strömma ut när vi slog på pumpen igen (och vattnet därmed gick "rätt väg") men ingenting hände.
Det enda vi kan komma fram till var att det var stopp uppe vid vattenverket under en period (konstaterat av grannen, vi bor på landet och vattentillförsel kan vara lite si och så ibland), och att vi tömde varmvattenbehållaren, som fylldes på precis när vi var där ute, och att det inte hunnit komma tryck i rören. Ren tillfällighet alltså. Tja… eller ett olöst mysterie?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Då förstår jag. Alltså inget fel/lösning som man ska lägga på minnet till nästa gång… :-)
Tom