Illaluktande avlopp! Hjälp!
Hejsan!
Vet inte om jag hamnat i rätt forum men vi ger det ett försök.
Jag/vi har precis (för ca 2 månader sen) flyttat in i vårt hus byggt 71. Det är vedeldat. I pannrummet finns ett avlopp med vanlig golvbrunn men ca en meter därifrån är röret öppet genom betongen, just nu täckt med en stor stubbe vi hugger flis på men det finns sån där metallplatta (vet ej vad det heter) att lägga över men latheten har tagit över och vi har inte gjort det.
Problemet är att det luktar typ gammal spya från hålet! Vad gör man? Har ju självklart spolat med massa vatten men lukten kommer tillbaka. Finns det andra tips att prova eller är det rörmockare man ska ta hit?
tacksam för svar// Pernilla

Kan ju vara något som har ramlat ner och dött kanske?
Qui dormit, non peccat
Jo, men då tycker man att det borde flytit iväg när jag lät en slang ligga där och spola rent? Får kanske låna en högtrycksspruta av ng och verkligen spola rent.

Är det ett sånt med galler längst ner? Då kan man behöva rensa ur avloppet, och det räcker inte att spola.. Morfar hade en sån i källaren, man får plocka ut en insats typ.
Qui dormit, non peccat
Du, det bor spindlar där så jag tänker inte glo! Hahaha, men ska föra detta vidare till sambon 

Haha förstår
Qui dormit, non peccat

Prova att hälla vatten i alla vattenlås i hela huset. Det finns kanske någon golvbrunn någonstans som torkat ut som ni inte använder. Vi har precis fått detta problemet själva:P Än har vi provat med rensband, kaustiksoda, fyllt på alla vattenlås, kollat avloppet (trekammarbrunn) och besiktigat de synliga rören utifrån.
Tyvärr luktar det lite än så nästa steg blir att gräva sig in under huset för att kolla så rören är hela där då vi har en stängd torpargrund under vårt gammla 1800-tals hus. Pust, ev får vi gå in via ett köksskåp:P
Ush fy vad jobbigt det lät! Får innerligt hoppas att det bara är något som krypit ner och dött där eller något för det där lät verkligen inte roligt
hoppas verkligen ni får ordning på det! Det har börjat lukta nu den senaste månaden, gjorde inte det i början då vi flyttat in så hoppas bara att det lagt sig ngt där som möglat/dött men som sagt så vågar inte jag kolla sånt utan det ligger på min late sambo 
Prova häll ner kokande vatten eller i alla fal väldigt varmt vatten, det kanske löser upp om det är något som sitter fast :)
Vi körde ner vattenslangen så långt det gick och verkligen spolade rent, peppar peppar men än så länge har lukten hållet sig borta. Tack för tipset!
Åh vad bra att det är borta! Hoppas verkligen att den inte kommer tillbaka! :)
Om man inte använder ett vattenlås, så står vattnet och avdustar så småningom, och då luktar det kloak!
Ett sätt att undvika avdunsting kan vara att hälla lite matolja i vattenlåset (ca en halvliter) Matolja avdunstar inte. Rapsolja går bra.
Det låter snarare som ett renshål där det normalt inte finns något vattenlås som hindrar lukten från avopppet att komma ut. Speciellt med tanke på att du skriver att du kan köra in en slang.
Men ingenstans ska det vara fri väg in i något avloppsrör utan ett vattenlås så något är galet. Kanske ett renslock som saknas?
Kan du lägga ut en bild så kan jag enklare se vad som kan vara fel.
Tom