Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 5144 ggr
Niklas
0

Bänkskivor av betong

Är det någon här som har erfarenhet av det? Vi funderar på att ha det när vi byter kök. Det verkar ha samma fördelar som sten men inte nackdelen med priset.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

mariatingsund
0

betong blir ju så taskig när den blir blöt. Jag vet inte. Bra armering, tunnare skikt överst så man får en fin yta, kanske blanda i färg, visst kan man göra det, men jag tror ändå att det skulle passa bättre utomhus. Jag tror det blir svårt att göra framkanterna så de inte blir vassa eller gropiga.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

SeaHawk
0

Jag kan bara så här spontant känna att betong kan bli ett hygieniskt problem om man inte  ytbehandlar den. Sen skulle jag tro att man får samma problem som med sten om man ska fälla in något i bänken typ diskho eller häll, att den spricker lätt vid hantering, dvs när man ska montera den och flytta den i samband med montering. Men visst, det skulle nog funka om man gav sej den på det. =)

Tom
0

Det går att gjuta betong så att ytan blir helt slät.

Tom

dcos
0

Det fanns en artikel i gör det själv för ett par tre månader sen om detta. en detalj som jag tyckte var ett stort problem för mig var att skivan behövde bränna så länge (tre-fyra veckor om jag inte minns fel) innan den fick belastas och hanteras hårt.

mariatingsund
0

Undrar om det var ditt kök som fick en underbar betongbänkskiva idag på teve. Det var verkligen vackert, inget sånt jag fruktade. Jag är fortfarande lite osäker på hur man underhåller ytan för att hela tiden vara hygienisk, och sen tyckte jag kanterna var  vassa, jag skulle nog krossa en del muggar där. Men det var verkligen estetiskt och hoppas att ni såg programmet.

Christina
0

Jo jag såg programmet och hade också mina betänkligheter. Blev snyggare än jag trott men skulle inte välja det själv. Vad händer om slaskar med citron och ättika? Smular inte betongen bara sönder sig då?

Tom
0

#6, Tyvärr såg jag inte programmet men inte kan jag tro att citron eller ättika skulle smula sönder betong. Det vore i så fall ett jättebra sätt att göra hål eller urgröpningar i betong utan att använda stora dyra maskiner som dammar.

Tom

Illan
0

Sånt som de gjorde på Äntligen hemma? Jag förstår inte vitsen. Det bara kan inte vara ett praktiskt material i ett kök. Det är ju poröst och får man en fläck går den aldrig bort. Tungt, grått och opraktiskt. Skulle jag säga.

mariatingsund
0

Håller inte med. De sa att det fanns en uppsjö av olika betong, så man tar inte vilket som. Sen har de vattenslipat ytan, och den blev så jämn och fin som en tumlad sten. Sen har de ytbehandlat det, som gör att det INTE blir fläckar. Jag tyckte det var jättefint och det fick bort mina tvivel. Att jag själv inte skulle vilja ha, det beror endast på vassa kanter, eftersom jag brukar slå i mina händer lite varsomhelst som kan göra väldigt ont, och jag tror inte man kan välta ett glas heller utan att det går sönder, som är inte lika troligt på en typ perstorpsskiva.

Niklas
0

#9: Varför skulle man inte kunna göra skivor med avrundade hörn och kanter ifall det är det du vill ha?

#8: Det finns olika typer av betong. Det behöver inte vara särskilt poröst.

Vänliga hälsningar

Niklas

Niklas
0

Här finns en beskrivning av hur man gjuter en diskbänk av betong själv:

Diskbänk i betong

Vänliga hälsningar

Niklas