Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 19794 ggr
cajzzza
0

Glasskiva som stänkskydd, samt andra frågor...

Nu kommer min nästa fråga om kök, och renovering…

Jag har funderat på att kakla i köket, men började sedan fundera på om jag skulle tapetsera och sedan sätta upp en glasskiva som stänkskydd.

Då undrar jag om någon vet vad en sådan glasskiva kan kosta? 6 mm, härdad. mått ca 50*250…

Jag fick även ett tips om att man istället för glasskivan kan klarlacka tapeten.
Finns det någon här som gjort/testat det? Blev det bra? Vad använde ni för lack?

Vilken sorts lack tror ni blir bäst att använda?
Ska man tänka på något särskillt?

mariatingsund
2

Båtlack håller mycket bra mot väder och vind, men jag skulle inte lacka på tapeten ändå. Glasskiva kostar ändå billigare än kakel på motsvarande yta, och är klart ett bra alternativ. Beror på var du bor, sök upp din närmaste glasmästare och fråga där. De vet precis vilken tjocklek och kvalitet som duger och priset oxå. Vet faktiskt inte om du ska ha härdat glas eller säkerhetsglas eller rentav vanligt glas av tjockare kvalitet. Vi har gjort trappräcket i glas och då blev det säkerhetsglas som innebär att de limmar ihop flera lager glas och om någon springer på då blir skada bara på ytan på glaset men inte genomgående.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

cajzzza
0

Tack för svaret. Men måste fråga, varför skulle du inte lacka på tapeten?

Kakel är jag inte så sugen på, därav undrar jag över glasskivka resp lack…

Men jag hade hoppas på att någon här hade någon prisuppgift, på ett ungefär. Dels så man slipper att ringa runt lite, men framförallt så att man får ett hum om det är överpris… eller ett kap!

mariatingsund
1

Lack blir aldig så hård och slittålig som kakel, klinker eller glas. Det blir rätt repor och där det tillkommit repor, smyger in ånga och inom ett år får du fundera på en bättre lösning. Lack med härdare som gör ytan hårdare, som man använder till skrivbord eller ytor som förväntas slitas hårt, de är starka grejer, skulle inte föreslå att inandas i ett hem. Jag har precis hittat en sida som gör sådant köksfront som de kallar det, återkommer med adressen.

mariatingsund
0

cajzzza
1

Tack för tipset! Ska kika på det.

Saken är den att jag snart flyttar in i huset, och vill göra så förändringar i köket, så att det blir beboligt. Sen inom snar framtid kommer jag att på börja en större renoveringa av köket, med byte av stommar, luckor, golv osv….

lokiloki
0

Kanske det går att använda plexiglas istället? Bör vara betydligt billigare, lättare att skära och mindre risk för splittring med skador som följd. Glad

mariatingsund
0

Plexiglas är inte heller jättebilligt. Dessutom tycker jag ändå att om man investerar i något, då ska man inte satsa på halvlösningar. Inte för att jag är smålänning men tänker man på miljön då är ju bättre sätta dit en glasskiva som kan stå där så länge man lever, än att spendera på plexi som man slänger sen för det blir också repigt och fult efter ett tag. Och man kan renovera utan att behöva plocka ner glasskivan ändå om man planerar i förväg.

lokiloki
0

Jo, glas är givetvis snyggare men vad händer om man råkar stöta i skivan med t.ex. en kastrull. PANG! Förvånad Ärligt talat har jag aldrig ens funderat på nån typ av glasskiva som skydd över en tapet, det kanske blir snyggt. Fast det snyggaste tycker jag är när man kaklar med t.ex. (10cm*10cm)- plattor, med en fogfärg anpassad till kaklet. Lite mer jobb med förarbete men det blir snyggt, hållbart och ger en känsla av kvalitet. Men det är min åsikt.Glad

mariatingsund
0

De glasskivorna sitter fast mot underlaget och risken är så gott som noll att du kan slå hål i det eller slå sönder. Det ska vara en gaffeltryck eller något för det.

cajzzza
0

#7 du har ju en poäng, att den kan användas igen efter att jag har renoverat köket, Men man kan ju även byta tapeten under om man skulle tröttna på den… Det är ju fördelen med glas.

#8 Kakel är som jag tidigare skrivet inte aktuellt, iaf inte nu. Sen har ju alla olika åsikter om vad som är snyggt, självklart finns det snyggt kalek, men det finns även dem som har fått till bra/snygga motiv bakom en glasskiva också…

#9 jag håller med dig här, att glaset är hållbart. jag är inte orolig över att det skulle gå sönder.

Men är inte kakel också ömtåligt på ett sätt. Har hört många som tappat parfymflaskor elelr liknande i badrummet… och då står de där med en sprucken kakelplatta…!

Tom
0

Jag har monterat glasskivor i kök. Både hos kunder men även hemma och det har fungerat utmärkt på alla sätt. Om du inte är väldigt ovarsam behöver du inte härdat glas.

#10, Att klinker skulle gå sönder av att man tappar en parfymflaska på det är inte troligt om arbetet är riktigt utfört med normal klinkerkvalitet. Klinker är normalt ungefär lika hårt som sten och det krävs ganska mycket för att det ska gå sönder. Dessutom ligger klinkern dikt mot ett hårt underlag vilket gör det nästan omöjligt att ha sönder. Lite OT men det lät som en skröna som jag inte vill ska spridas vidare.

Tom

lokiloki
0

Aha, Tom har erfarenhet från verkligheten av dessa glasskivor, så braGlad!

Det skulle vara kul att se hur det ser ut monterat och klart. Tom, är det alltså glaskivor som monterats på vägg som just stänkskydd? Med tapet bakom? Hur monteras glasskivan fast mot vägg, ligger den kanske i falser av metall?

OT: Tjusig larmuppringare du tillverkat förresten, den med mobiltlelefonen, det var så jag råkade hitta detta forum. Tungan ute

cajzzza
0

Tack Tom! Bra med erfarenheter från verkligheten. Både när det gällde glasskivan, men även spruckna kakelplattor.

Vad skulle du rekomendera för tjocklek på glaset?
Så du tycker inte man behöver härdat glas?
Och hur skulle du fästa det? (har hört olika sätt, "skenor", lim alt skriva upp den)

lokiloki
0

#12      *falser* ska vara falsar Skäms

Tom
0

De skivor jag har monterat har suttit bakom diskbänk i kök så det är stänkskydd vi pratar om. Jag har både limmat och satt fast dem med lister. Den jag hade hemma målade jag på baksidan och sedan limmade jag den på väggen. För att få ett mönster satte jag schabloner på baksidan innan jag målade. Hos kunder har jag det varit tapet eller färg bakom på väggen och sedan trälister över och under glaset som fastsättning eller bara silikon runt om.

När det gäller tjocklek är det bättre att gå till en glasmästare och fråga eftersom det har betydelse hur stor skivan ska vara.

--------------------

Lokiloki, tack! Jag fick bra hjälp med lödningen till larmuppringaren så det var inte några problem att bygga :-)

Tom

Gasoline
0

Tänk på att skit syns mycket bra på glas, tänk dig hur mycket som syns på ett glasbor, även vanliga bord med glasskiva över som skydd.

Vi funderade nämligen på samma sak, då detta är enklare att både montera och byta ifall det går sönder (vi har nu problem med gammalt kakel som spricker, förmodligen pga huset rör sig).

Nu har vi iaf köpt en skiva "fastbo", ifrån ikea för 59 kr, ser ut som en rostrfri stålskiva, och har måtten 60x50. Man får skarva och kapa lite, men kan vara värt. Detta finns ju även i andra mönster och färger, men jag tror det är ett bra alternativ

Tom
0

#16, Det har mycket att göra med vad man väljer för baksida. Väljer du en svart bakgrund så syns smuts ganska bra men om man väljer någon annan färg så syns det inte mer än på tex kakel. Fördelen med glas är att det är så otroligt enkelt att hålla rent.

Tom

Gasoline
0

#17 Det jag menade va att skiten syns bra, men ja, det är enkelt att göra rent ;)

kerstinjo
0

Använd absolut inte båtlack, för vill du någon gång göra om så är det ett hels**** att få bort!

Kerstin 

mariatingsund
0

#11 Ingenting är omöjligt, min kära har lyckats tappa en hammare från tvåmetershöjd rakt på klinker, gissa att det blev en spricka. Det lossnar ju inte från underlaget men inte roligt att se sprickan :-(

Sen skrev jag som en kråka igen, gaffeltruck skulle ha varit i #9.

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

TS här ser du en som har glasskiva som stänkskydd himmla snyggt :) det är isf kakel. www.styleroom.se/album/8908 hoppas det vart rätt för jag fick skriva det förhand. vet inte hur man lägger in det efter de gjorde om fokus Skäms det är iaf ett kök med snygg skogstapet svart o vit tapet.

mariatingsund
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Och här en annan sådan. Snart kommer vår också på plats, typ slutet i maj någon gång.

http://www.flickr.com/photos/henrik_larsson/2378850792/in/set-72157603909198633/?reg=1

cajzzza
0

#21 och #22, tack för länkarna. Jätte snyggt båda två.

Joo, jag gillar ju idéen med glasskiva, men har lagt det lite åt sidan. Detta eftersom det var andra mer akuta saker att fixa i huset när jag flyttade in. Så jag har inte hunnit ringa efter prisuppgifter och jag inte fått några här heller….

Så jag avvaktar lite till…